Platform Internethulpverlening AMW De Bascule, 10 maart mei 2011
Programma Aftrap & kennismaking Voorbeelden uit de praktijk Trends & mogelijkheden Implementeren van online hulp Korte pauze Inventariseren behoeften platform Bepalen speerpunten Samenstellen werkgroepen Bepalen ambities & resultaten per werkgroep Afronding 1 e bijeenkomst
Kennismaking Tweetallen Vertel elkaar je grootste geheim 5 minuten Terugkoppeling
Kennismaking Wie ben je Welke organisatie Wat is je doel van vanmiddag
Over stichting E-hulp.nl Ontstaan Medewerkers Netwerk Online Hulp Scriptieprijs Handboek Online Hulpverlening Linkedin groep Online Hulpverlening Nieuws Congres Online Hulpverlening Advies Trainingen
Netwerk Online Hulp
Wat is online hulpverlening Hulpverlening via internet Voor informatie, advies, ondersteuning, begeleiding, behandeling of nazorg Bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen
Hulpvormen
Passieve hulpvormen Informatie Adviezen Veelgestelde vragen Verwijzingen
Informatie
Tips en adviezen
Actieve hulpvormen Ervaringsverhalen Zelftest Beslisboom Chatbot Inzichtinstrument Serious game Zelfhulp Scenario filmpjes
Zelftest
Serious games
Zelfhulp
Mobile apps Filmpje Autisme-apps, Leo Kannerhuis
Mobile apps
Scenario filmpjes
Interactieve hulpvormen Online voorlichting Webcamcontact Vragen via mail/ chat Online begeleiding & behandeling Online nazorg Blended hulpverlening
Voorlichting via habbo-bus
Webcamcontact Filmpje (niet online) over webcamcontactpleegkind-biologische ouder
& chat
Cursus via groepchat
Online behandeling
Online begeleiding
Mogelijkheden online hulpverlening
Mogelijkheden online hulp Nieuwe doelgroepen bereiken Hulp beter, slimmer en goedkoper aanbieden
5 ontwikkelingen afgelopen 5 jr Instellingen met verschillende achtergrond bieden vergelijkbare hulp Geprotocolleerde face-to-face cursussen en behandelingen worden online aangeboden Nieuwe online samenwerkingsverbanden Sterke toename zelfhulp en behandeling bij depressie en verslaving Opkomst regionale initiatieven
7 ontwikkelingen komende 5 jaar
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces
1 Online aanwezigheid en vindbaarheid bepaalt substantieel deel instroom nieuwe cliënten
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces
Oriëntatie herkennen klacht formuleren hulpvraag type instelling specifieke instelling
2 Scheidslijn tussen zelfhulp, informele en professionele hulp verdwijnt
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces
Primaire hulpproces informele hulp zelfhulp professio- nele hulp
Primaire hulpproces informele hulp zelfhulp professio- nele hulp
Primaire hulpproces informele hulp zelfhulp professio- nele hulp
Primaire hulpproces zelf,- informele & professionele hulp
Opvoedmix.nl
3 Scheidslijn tussen online preventie en - behandeling verdwijnt
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces
Professionele hulp preventie behan- deling
preventie behan- deling Professionele hulp
preventie &behan- deling Professionele hulp
Abortusverwerking.nl
4 Opkomst mobiele online hulp toepassingen
5 Opkomst blended hulpverlening
Definitie blended hulpverlening Hulpverlening waarbij gebruik gemaakt wordt van een geïntegreerde combinatie van online en offline hulpvormen
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces telefoon internet mobiel internet face-to- face telefoon face-to- face telefoon internet mobiel internet face-to- face internet mobiel internet face-to- face telefoon internet mobiel internet face-to- face telefoon internet mobiel internet
PsyQ
Indigo
6 Opkomst nazorg via internet
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces
oriëntatie primaire hulpproce s secundair e processen Hulpproces
oriëntatie primaire hulpproces secundair e processen Hulpproces
oriëntatie primaire hulpproces secundair e processen Hulpproces
Vstreet.com
7 Vereenvoudiging secundaire processen
oriëntatie primaire hulpproce s secundair ehulpproc es Hulpproces
Indigo
Implementeren online hulpverlening
Externe factoren (potentiële) doelgroep concurrenten subsidiënten wetgeving
Interne factoren ICT PR Directie/management Veiligheid Huisvestiging Interne organisatie Medewerkers Methodiek
Meer dan ICT *Dilts & Bateson: model van logische niveaus
Volgende bijeenkomsten 21 september& 6 december
: : 06 – : FrankSchalken : Online Hulpverlening Vragen?