Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus WWW.EMERGENTLITERACY.NL Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
De (on)gezonde leerling?
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Informatieavond groep 4/5
Interventies RALFI.
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.

ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Informatieavond Pelikanen
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Informatie- avond groep 6
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Voor leesplezier én resultaat!
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom Info avond voortgezet onderwijs. De eerste weken…  huiswerk  werken met een weektaak.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
CLIL-didactiek voor Duits
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen, 5 november 2010

wat denkt u? Van voorlezen worden kinderen betere lezers. Kinderen die boeken lezen in hun vrije tijd zijn betere spellers. Je wordt intelligenter van het lezen van boeken. Zwakke lezers verbeteren hun leesvaardigheid door zelfstandig lezen buiten schooltijd.

media & (voor)lezen

waarom lezen? (Prenten)boeken: -Relevante context voor moeilijke of onbekende woorden -Fictie stimuleert en ontwikkelt fantasie -Vanuit je luie stoel ervaring opdoen met andere culturen, gemoedstoestanden, etc.

spiraal van lezen Hoe kan voorlezen aan peuters/kleuters leiden tot vrijetijdslezen op de basis- en middelbare school en/of op de universiteit? Mechanisme spiraal: Voorlezen  basis- en achtergrondkennis  plezier in lezen  meer zelfstandig lezen in vrije tijd  vergroot leesvaardigheid & leesplezier

spiraal van lezen Hypothese: Het verband tussen het lezen van boeken en de leesvaardigheid wordt sterker met elk schooljaar.

meta-analyse systematisch samenvatten van resultaten van studies met vergelijkbare meetinstrumenten uitkomstmaat = effectgrootte bijv:.10 = klein;.30 = gemiddeld;.55 = sterk

deze meta-analyse Meetinstrument = –“print exposure checklist”: herkenning auteurs en/of boektitels –taal- en/of leesvaardigheid taken Respondent = –(moeder van) peuter/kleuter (2-6 jaar); –leerling basis- en voortgezet onderwijs; –of student hbo/universiteit

print exposure checklist Titel-Checklist giraf heeft het koud kikker is verliefd de koe die een ei legde het huisje dat verhuisde rupsje nooitgenoeg welterusten, kleine beer tim op de heftruck ik wil een ezel kruis de titel aan die je (her)kent de echte titels worden afgewisseld met “nep” titels totaalscore is gecorrigeerd voor gokgedrag

print exposure checklist Auteurs-Checklist Simon Breedijk Karel Glastra van Loon Ben van Gelder Renate Dorrestein Chaim Potok Sophie Kinsella Dick Schram Kluun Hypothese: Score checklist hangt samen met indicatoren van leesvaardigheid. Auteurs-Checklist Simon Breedijk Karel Glastra van Loon x Ben van Gelder Renate Dorrestein x Chaim Potok x Sophie Kinsella x Dick Schram Kluun x

leesvaardigheid Woordenschat Basis vaardigheden (Alfabetkennis, Fonologische Bewustzijn) Begrjipend Lezen Technisch Lezen Spellen Vrijetijdslezen ?

onderzoeksvragen Wat zijn de lees- en leeropbrengsten van: 1)Voorlezen aan peuters en kleuters? 2)Vrijetijdslezen van fictie in het basis- en voortgezet onderwijs? 3)Vrijetijdslezen van fictie als student in het hoger onderwijs? 4) Profiteren zwakkere lezers ook van zelfstandig lezen in hun vrije tijd?

resultaten 85 studies (= respondenten) in meta-analyse: peuters/kleuters: 15 studies, kinderen basis-&voortgezet onderwijs:40 studies, leerlingen hbo&universiteit: 30 studies, studenten ContinentTaal ChecklistPublicatie Status

peuters & kleuters Kinderen die veel worden voorgelezen hebben: - een grotere woordenschat - meer basiskennis van leesvaardigheid dan kinderen die weinig of niet worden voorgelezen.

basis- & voortgezet onderwijs Leerlingen van 6 tot 18 jaar, die lezen in hun vrije tijd hebben: een grotere woordenschat en beter leesbegrip.

basis- & voortgezet onderwijs Leerlingen zijn vaardiger in leestechniek en in spellen wanneer ze lezen in hun vrije tijd.

hbo & universiteit Studenten die fictie lezen kennen meer woorden en begrijpen teksten beter.

hbo & universiteit Studenten die fictie lezen zijn technisch vaardiger en beter in spelling.

intelligentie & academisch succes Vrijetijdslezen hangt ook samen met intelligentie en academisch succes.

spiraal: woordenschat

basistechniek zwakkere lezers Basisvaardig- heden van zwakke lezers profiteren meer van vrijetijdslezen dan de basis- vaardigheden van goede lezers. Leerlingen in basis- & voortgezet onderwijs

samenvatting Uit wetenschappelijk onderzoek tot nu toe blijkt: Vrijetijdslezen = drijvende kracht achter geletterdheid en taalvaardigheid Kinderen en studenten die boeken lezen, zijn niet alleen beter in leesbegrip maar ook in technisch lezen en spellen. Lezen hangt ook samen met intelligentie en academisch succes. Het verband tussen het lezen van boeken en de leesvaardigheid wordt sterker met elk schooljaar.

het begin… Spiraal van lezen: Betere lezers kiezen er sneller voor om te lezen & boeken lezen draagt bij aan leesvaardigheid. Een vroeg begin is het halve werk: - Ouders sensitief voor niveau kind - Kind goed voorbereid naar school - In gang zetten positieve spiraal (maar: longitudinale studies zijn nodig)

negatieve spiraal Negatieve spiraal: zwakke(re) lezers  minder plezier in lezen  minder zelfstandig lezen  leesbegrip en technisch lezen (verder) achter. Zwakke lezers aanmoedigen om boeken te lezen helpt hen om hun leesvaardigheid te verbeteren! Steun ouders en leerkrachten nodig bij selectie interessante boeken op juiste leesniveau

wat denkt u nu? Van voorlezen worden kinderen betere praters. Van voorlezen worden kinderen betere lezers. Kinderen die boeken lezen in hun vrije tijd zijn betere spellers. Zwakke lezers worden (technisch) vaardiger wanneer ze zelfstandig lezen buiten schooltijd. Volwassenen breiden hun woordkennis uit door het lezen van boeken.

Mol, S. E., Bus, A. G., De Jong, M. T., & Smeets, D. J. H. (2008). Added value of dialogic parent-child book readings: A meta- analysis. Early Education and Development, 19, Mol, S. E., Bus, A. G., & De Jong, M. T. (2009). Interactive book reading in early education: A tool to stimulate print knowledge as well as oral language. Review of Educational Research, 79, Mol, S. E. & Bus, A. G. (in press). To read or not to read: A meta-analysis of print exposure from infancy to early adulthood. Psychological Bulletin. Promotie: 7 december 2010, uur