Zelfsturing en motivatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Zelfsturing en executieve functies.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Doelstellingen Formuleren
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Niet differentiëren maar socialiseren
Inzicht in Leerprocessen
Eerstejaarsproblemen
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Ouders & Clubs: één doel?!
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014

Lastige situaties bij het coachen van groepen
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Bijeenkomst September 2015
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
de basis voor een gamified lessenserie
Motiveren: de ins en outs!
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerling- kenmerken Motivatie
‘Motiveren kan je leren’
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Eigenaarschap.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Zelfsturing en motivatie

Stellingenspel Is het beter om te studeren uit verplichting dan niet gemotiveerd te zijn? Het is beter om niet gemotiveerd te zijn dan enkel te moeten Uitstelgedrag ligt lager bij niet-gemotiveerden Niet-gemotiveerden hebben minder testangst De cognitieve verwerking is (iets) beter.

Is het beter om te studeren uit vrije wil dan te studeren omdat het moet én omdat je het wil? Er is minder testangst en uitstelgedrag ligt hoger bij de studenten die moeten en willen studeren.

Is het beter om te studeren uit vrije wil dan niet gemotiveerd te zijn? Uitstelgedrag en testangst ligt hoger bij studenten die niet-gemotiveerd zijn. Cognitieve verwerking ligt hoger bij de studenten die studeren uit vrijwil

Overzicht Stellingenspel Veranderingen in het onderwijs Soorten motivatie Autonome vs gecontroleerde motivatie Autonome ondersteunende context Structuur blijft Kan iedereen zichzelf sturen? Omgangsstijl ter bevordering van autonomie Praktische suggesties

Veranderingen in het onderwijs Problemen in het onderwijs Orde en motivatieproblemen Watervalsysteem gemiddelde leerling staat centraal Nieuwe inzichten rekening houden met interesses en manier van leren. vrijheid krijgen om een onderwerp en methode te bepalen, uiteraard binnen bepaalde grenzen.

Soorten motivatie Schematisch overzicht van de verschillende types motivatie volgens de zelfdeterminatie theorie, aangepast van Ryan & Deci, 2000.

Autonome vs gecontroleerde motivatie Autonome motivatie Geïdentificeerde regulatie: men ziet de relevantie in het gedrag in functie van de eigen doelen Intrinsieke regulatie: men voert het gedrag uit omwille van oprechte interesses. Gecontroleerde motivatie Externe regulatie: een verplichting van buitenaf opgelegd. Geïntrojecteerde regulatie: een verplichting die van binnen uit komt.

Autonomie ondersteuning Controlerende maatregelen Opleggen van deadlines * Onaangekondigde toetsen Afficheren van punten Dwingende taal (ik moet, ik verwacht, ben ontgoocheld) Ondersteunende maatregelen Aanbieden van keuze Welke oefeningen wil je vandaag doen? Weektaken (Daltonschool) Zinvolle motivering * Empathisch perspectief Structureel niveau Interactioneel niveau

Autonomie ondersteuning ≠ onafhankelijkheid promoten (geen beroep doen op anderen.) ≠ laissez-faire (onbeperkte vrijheid) ≠ disneyfication Structuur en klassieke methoden nodig Begeleiding is hierbij uitermate belangrijk.

Structuur blijft! Competentie is noodzakelijk voor elke vorm van motivatie. Als je niet het gevoel hebt competent te zijn, word je hulpeloos. Nood aan competentiebevrediging door structuur te bieden aan de studenten Verwachtingen moeten duidelijk zijn voor de studenten Inspraak hebben in hun keuze

Zelfsturing Zelfgestuurd leren: zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturingvan de leerprocessen in handen nemen. Dat wil zeggen zelfstandig beslissingen nemen in verband met de leerdoelen, de leeractiviteiten en de zelfbeoordeling. (Boekaerts & Simons, 1995)

Niveaus van zelfsturing Actief leren Zelfstandig leren  Zelfverantwoordelijk leren (Taks, 2003) Docentgestuurd  gedeelde sturing  leerlinggestuurd

Herkenning van zelfsturing introspectie: jezelf kennen (twijfels, onzekerheden, geheimen en verlangens).  doelen stellen: persoonlijke doelen benoemen  richting geven: hoe? Pad uitstippelen

Kan iedereen zichzelf sturen? Verantwoord kiezen kan gestimuleerd worden door hen keuzes te laten maken en hen daarbij verantwoording te laten afleggen. als lln weinig kunnen kiezen, worden hun hersenen niet geprikkeld en leren ze niet om zelfsturend te zijn.

Omgangsstijl met tutees Voorstelen van realistische, maar uitdagende doelstellingen Grote uitdagingen opdelen in meer realistische tussenstappen Tips geven op moeilijke momenten Positieve feedback geven op de vaardigheden van de studenten. Aanreiken van werkpunten

Praktische suggesties Help de tuttees het zelf te kunnen Handboeken, bibliotheek, computers, interessante sites Maak de tuttees wegwijs hierin Omgangsstijl Een volg-jezelf-systeem Afspraak met tutor om een plan op te stellen. Elke tuttee houdt het bij en geeft inzicht in de vorderingen

Bronnen Lagerwerf, B. & Korthagen, F. (2006). Een leraar van klasse. Een goede docent worden en blijven. Soest: Uitgeverij Nelissen. Korthagen, F. & Lagerwerf, B. (2008). Leren van binnenuit. Soest: Uitgeverij Nelissen Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens (2007) Motivationele profielen: welk type student vinden we terug in een noodbevredigende klasomgeving? Powerpointpresentatie Universiteit Gent. Boekaerts & Simons (1995) zie hanne