Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november 2013 1 Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Marco Oving Projectleider
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
De Waarde van Pop De maatschappelijke betekenis van popmuziek
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Maatschappelijk Aanbesteden
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Taakinvulling door de rekenkamer
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Talent in Ontwikkeling
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Samenwerken aan waterdoelen en ruimtelijke kwaliteit Visie en dilemma’s bij De Stichtse Rijnlanden.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Haalt de cao zijn tweede eeuwfeest? Symposium Vaktrots 14 november 2014 Paul de Beer Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging.
Burgerinitiatieven.
Dossier Empowerment.
Actief burgerschap in en door sport
Juridische bescherming van dijkrelicten
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Stand van zaken Kennisagenda Radboud Engbersen (Platform31), Ede 3 maart 2016.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Samenwerkende mediapartijen in Midden-Limburg
Besturen met Burgerkracht
Privatiseringstendensen binnen de veiligheidszorg:
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
12.2 Totstandkoming van een wet
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Stimuleringsprogramma stedelijke kavelruil
De toekomst van de maatschappelijke stage
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Logistiek als versneller voor CE
Transcript van de presentatie:

Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie

Stelling Een verdere verbetering van het Openbaar Vervoer is alleen bereikbaar is door maatschappelijke organisaties en reizigers/burgers meer invloed te geven bij de totstandkoming van contracten en concessies. Daarvoor is het nodig dat van de kant van de vervoerautoriteiten (ministerie, provincies, regio's en gemeenten) meer beleidsvrijheid en experimenteerruimte wordt gegeven. 2

Opbouw presentatie Hoe staan we ervoor in het OV? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in marktwerking en aanbesteding sinds de jaren negentig? En wat hebben we in tussen geleerd? Welke ruimte geven wet- en regelgeving voor vernieuwing? Hoe zou de maatschappelijke participatie binnen concessies en contracten gestalte kunnen krijgen? Wie moet dan welke stappen zetten? 3

Hoe staan we ervoor? OV-aandeel in modal split blijft stabiel (vraagzijde) Consolidatie en concentratie bij vervoerders (aanbodzijde) Derde generatie aanbestedingen en concessies: het gaat nog steeds beter, maar stagnatie ligt op de loer Beperkt aantal innovaties - maar deze zijn wel succesvol! Hernieuwde aandacht voor samenwerking (OV-manifest) Weinig politieke aandacht, geen nieuwe visies Kansen: OV past in stedelijke lifestyle, daling rijbewijsbezit onder jongeren, de “poorten naar de stad” raken steeds meer verstopt, toenemende bereidheid van burgers te participeren Bedreigingen: krimp op het platteland, reistijdverlies in de spits 4

In vogelvlucht: ontwikkelingen in marktwerking en aanbesteding Periode 1 (jaren negentig): grenzeloos optimisme over effecten marktwerking Periode 2 (eind jaren negentig/begin jaren nul): negatieve effecten van marktwerking worden zichtbaar Periode 3 (2005 – 2013) Toenemende maatschappelijke weerstand tegen marktwerking en ‘nieuw realisme’ 2014: ruimte voor leren, vernieuwen en innovatie binnen wettelijk kader? 5

Lessons learned en ….. onopgeloste vraagstukken De reiziger is niet alleen klant maar ook burger Het belang van borging van het publieke belang (aandacht voor werknemers en reizigers) Oog voor de lange termijn? Efficiencywinst komt bij belastingbetaler, niet bij reiziger Tijdens aanbesteding maar beperkt doorontwikkeling Reizigers/burgers kunnen maar beperkt meedenken (adviseren via overlegorganen) Aanbesteding is een leerproces waarin nog steeds veel te leren valt! 6

Welke ruimte geven wet- en regelgeving? -Ruimte zit vooral hetgeen aanbesteed wordt (mate van marktwerking): vormen van een materieelpool, personeelspool, invulling beheer strategische activa, rolverdeling ontwikkelfunctie, verdeling opbrengstverantwoordelijkheid, variaties in concessieduur, - omvang en – breedte. -Aan de ‘randen van de wet’ mogelijk?: andere contractvormen (DBFMO voor gecombineerde gunning van exploitatie en infrastructuur, PPS) en andere vormen van aanbesteding (veiling of prijsvraag) -Niet mogelijk: coöperaties, maatschappelijke ondernemingen, particulier initiatief 7

Ruimte voor maatschappelijke participatie? -Via consumenteninspraak -Via private en burgerinitiatieven -Via coöperaties 8

Wie is aan zet? Tweede Kamer: inventariseren wettelijke mogelijkheden en bieden van (experimenteer)ruimte Staatssecretaris/ministerie: actief stimuleren innovaties en experimenten Vervoerautoriteiten: actief zoeken van vernieuwing in aanbestedingen en contractvormen Reizigersorganisaties: coördineren van initiatieven en denkkracht Reizigers: beschikbaar stellen tijd, creativiteit en expertise Vervoerders: ruimte bieden voor reizigers in ‘ontwikkelteams’ 9

Discussie- en gespreksvragen Welke invloed van reizigersparticipatie is wenselijk? Wat zou een concrete eerste stap kunnen zijn? Wie speelt daarbij welke rol? 10