Toekomstbestendigheid GA.
Small is beautiful
Greenlight world flight 2012
Eerdere pogingen om problemen van de zuigermotor te ondervangen Rover turbine T4 en T5Rover aircraft turbine
Deze technologievariaties lossen deelproblemen op Gebruik Jet-A in plaats van benzine Vrijwel trillingvrij Veel grotere onderhoudsintervallen Geen koelproblemen Veel betrouwbaarder Meer compacte installatie enzovoort
Toekomstbestendig vraagt echter meer
VEEL meer!
Welkom in de 21 e eeuw In nabije toekomst fossiele brandstoffen alleen voor geprivilegeerde groepen beschikbaar Elektronica behoeft nu nog zeldzame aarden, wereldwijd beperkt verkrijgbaar Hernieuwde stormloop kolenlobby, ondanks bewezen ongeschiktheid (Engeland, smog jaren ‘50), China nu Radicaal nieuw beleid nodig, moeilijk te realiseren met bestuurders die Drs. Politicologie, Mr. of MBA zijn en media die hypes willen
Teloorgang door overmoed
Restauratie is ook mogelijk, soms Loess gebied ChinaIdem 3 jaar later
De techniek kan niet wachten op beleid of wat daar voor door gaat
Implementatie Energie uit invarianten (zon, wind, water, biomassa, etc.) waardoor einde toevoeging CO2 aan atmosfeer Nieuwe ontwikkelingen: SKWID Elektra uit gas Getijdenstroom Betere zonnecellen en nieuwe materialen voor elektronica, in het bijzonder biochemisch Betere opslagmethoden van energie: Vliegwielen, Supercondensatoren etc.
SKWID systeem, wind en getijden nieuwe ontwikkelingen maken meer mogelijk Opstelling boven waterOpstelling onder water
Stroomplan 2050 duurzaam
Voor luchtvaart is effectieve energieopslag van groot belang Klassieke fossiele brandstoffen: Benzine 13 kWh/kg Kerosine 12,7 kWh/kg Dit is calorische waarde, effectief ongeveer 25% hiervan mechanisch. Voor H2 geldt: 39 kWh/kg Dit alles op basis van eenmalig gebruik. Inzet van brandstofcel maakt kringloop mogelijk. Zie verder
Werkwijze industrie. Voor lange termijnplanning speelt men hier op in; Airbus en Boeing gaan in principe tot Het betreft lange-termijn investeringen, 3 jaar cyclus niet van toepassing. Voorbeeld samenwerkingsverbanden: Airbus- Diamond Aircraft- Siemens Boeing-Diamond Aircraft Siemens-Pipistrel
Eerste modellen E-flight Airbus E-fan, vanaf 2014 Airbus E-fan 4 zitter vanaf 2017
Boeing test exemplaar brandstofcel op basis Dimona
Pipistrel WATTsUP EASA en FAA LSA mogelijke kostenreductie 70% per vlieguur
Voorzichtig met politieke implicaties Yuneec, vanaf 2010
Ter herinnering, Rhein Flugzeugbau, Mönchen Gladbach RF-1 6 persoonsRW-3 Multoplan, 2 zitter
Voor 2030 Airbus E-thrustBoeing Sugar Volt
Ook andere industrieën
Ook toekomstbestendig, al 100 jaar