Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarover gaat de presentatie?
Advertisements

Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ Merel Linthorst GGD Nederland 15 September.
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Ventilatie MnM Smart Energy Solutions bvba Meurs Maarten.
1 Oosterweel en het Milieu Effecten Rapport (MER) Dirk Avonts Huisarts in Zurenborg Prof Huisartsgeneeskunde UA.
Welkom Binnenluchtkwaliteit Basisscholen Gelderland (BBG) kennisgroepbijeenkomst Techniek.
“Als geluid lawaai wordt …”
Annen Animal Center Hoogeveen (5 november 2007)
Leefomgeving en gezondheid Tiny Habets
Divera TWISK SWOV - Nederland
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Luchtkwaliteit IBGE-BIM. Vorming luchtkwaliteit 2008, Leefmilieu Brussel - BIM 2 De verontreinigende stoffen die een gevaar voor de gezondheid vormen.
Duikveiligheid Symposium Frank Tofield Duikerarts
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Woensdag 13 juni 2007Niek van Erk1 HACCP in praktijk Toepassing van HACCP methode bij verbeteren luchtkwaliteit in scholen Stefan Bours Niek van Erk Lester.
Hinder en bezorgdheid:
Genomineerde school De Schakel (1992). De Schakel Vignet Gezonde School Thema-certificaten: (binnen) Milieu Voeding en Mondgezondheid Sociaal-emotionele.
Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005
Longfonds en buitenlucht
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
Zorg voor een gezonde woning
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
TOOLBOXMEETING WERKEN MET KWARTSSTOF.
H 3. Gevaarlijke stoffen.
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Waar gaat mijn spreekbeurt over?
Werken aan een gezond binnenmilieu
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Mechanische ongevallen
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Meten van Burenlawaai ing.Rein.C.Muchall Geluidconsult bv. Amsterdam- Amersfoort woonoverlast 28 April 2011.
Energiesprongprojecten onder de loep Wat werkt en wat niet? Welke (prestatie) afspraken worden gemaakt? Wat vinden bewoners? Wouter Borsboom (TNO), Niels.
Prof. Dr. Onno van Schayck 28 januari 2016 te Eijsden.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Wat is ( jeugd ) reuma ?? Daphne Veldman 4BA
Altijd ziek, kan dat niet beter? Zorgpad Immunologie & el TIM studie Dr. Esther de Vries, kinderarts-infectioloog/immunoloog Jeroen Bosch Ziekenhuis,
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Inhoud 1.Inleiding 2.Vraag GGD/gemeente 3.Reactie Expertgroep 4.Rapporten 5.Adviezen Expertgroep 6.Hoe is het nu?? Olasfa: een onverteerbare sanering|
BOSBIOTOOP FACTOREN.
Reële milieugerelateerde gezondheidskosten in Vlaanderen Studie uitgevoerd door Arcadis en Metroeconomica In opdracht van de Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer,
Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk.
BEDRIJFSMASSAGE OP LOKATIE BEDRIJFSMASSAGE OP LOKATIE.
Gezondheidkundige Beoordeling Immissie onderzoek Componenta dr. S.J.C.J. Evertz Milieugezondheidkundige Gezondheidsbevordering, GGD Zuid Limburg Tel.046.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Vaccinatie bij kinderen. Inleiding Wat zijn vaccinaties? Welke soorten zijn er? –D(K)TP en Hib –BMR.
Winst van Goed Wonen Maarten Loopmans Onderzoeksgroep Sociale en Economische Geografie Goed Wonen De Winst van.
Noorderpoort Medische Kennis. Hoesten
Pathologie en ziektebeelden
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
Meten van de bloeddruk.
Ziekten van de lagere luchtwegen
Containers en gezondheidsrisico’s Dr. Atie H
RIVM onderzoek naar PFOA omwonenden Chemours
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
how to create an Optimal Classroom Experience
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Vasovagale collaps Pijnlijk been
Onderzoek binnenklimaat
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Transcript van de presentatie:

Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige

Aantal personen per m 2 en m 3 Luchtverversing Stoffigheid: PM10 Temperatuur: tocht, te warm Geluid: achtergrond, akoestiek, gehorigheid Licht: digitale schoolborden Bronnen: kunststof, schimmel,… enz Factoren relevant voor schoolmilieu

Luchtkwaliteit De concentratie van de stoffen, afkomstig van leerlingen, hangt af van: Aantal leerlingen en hun activiteit Luchtverversing in verhouding tot de maat van het lokaal

3-daags patroon van CO 2 -concentratie in VO NB: CO 2 is geen gevaar, maar een indicator Luchtkwaliteit

Fijnstof (= PM10) evenredig met CO 2 Luchtkwaliteit

Aantal ziektekiemen in de lucht evenredig met CO 2 Luchtkwaliteit

CO 2 -metingen GGD Groningen

CO 2 hangt af van ventilatievoorzieningen: Plaats Maat Gebruik

Temperatuur in leslokalen (Versteeg 2007) In de zomer soms of vaak te warm in 84% van de PO- lokalen In de winter tochtklachten in 56-75% van de PO-lokalen Kunt u hier de koppeling maken naar VO-scholen

Geluid in leslokalen Per lokaal gemiddeld 59 tot 87 dB(A) (Zweden, Wålinder 2007) 45 dB(A) kan informatieoverdracht storen 55 dB(A) is belastend voor de stem Arbo-norm: maximaal 80 dB(A) gemiddeld per werkdag

Geluid van leslokalen (Versteeg 2007) Te veel achtergrondgeluid in de helft van de PO-lokalen, ook zonder leerlingen Vooral via ramen en afkomstig van mechanische ventilatie Ongunstige akoestiek in 20% van de PO-lokalen Kunt u hier de koppeling maken naar VO-scholen

Comfort, hinder Welbevinden, stress Ziekte Verzuim Leerproces: aandacht, tempo, fouten Effecten van schoolmilieu

Comfort en hinder Onvoldoende ventilatie Onvoldoende thermisch comfort Onvoldoende spraakverstaanbaarheid Onvoldoende schoonmaak Onvoldoende regelbaar licht

Welbevinden en stress Gebouwgerelateerde klachten (= ‘Sick Building Syndroom’): - vermoeidheid, hoofdpijn, prikkelbaarheid - prikkeling ogen, neus, keel (“droog gevoel”) - diverse andere gezondheidsklachten Stress-hormoon (cortisol) door lawaai

Minder gezondheidsklachten in zeer goed geventileerde kantoren ( Fisk 2008 )

Welbevinden in scholen Indien informatie van kantoren ook op schalen van toepassing: 30% minder aspecifieke gezondheidsklachten bij zeer goede ventilatie 20% meer aspecifieke gezondheidsklachten bij slechte ventilatie

Ziekte Verkoudheid, griep, meningitis door crowding Astma, hooikoorts, eczeem door allergenen Verergering van astma door o.a.: virus, PM10, allergenen, ftalaten

PM10 (fijnstof) Andere samenstelling dan in buitenlucht Zeker te verwachten: effecten op de luchtwegen Langdurige hoge blootstelling van leraren Mogelijk: effecten op bloedvaten, o.a. in hart en hersenen

Daling ziekenhuisopnames in vakanties (Johnston 1996)

Ziekenhuisopnames Misschien is een aanzienlijk deel van de ernstige gevallen van luchtweginfecties en astma te relateren aan schoolgebouwen.

Ziekte Stemproblemen Gehoorverlies Bij leraren: - Vooral bij slechte akoestiek - Vooral in gymzalen - Aantallen onbekend

Verzuim Bij kantoorwerkers 10-25% van het ziekteverzuim te relateren aan binnenmilieu; vooral buitenlands onderzoek Over leraren geen goede informatie; mogelijk hetzelfde als in kantoren Over leerlingen geen goede informatie

Schatting verzuim leraren (PO en VO) leraren Algeheel ziekteverzuim 4% Indien 10% van ziekteverzuim door binnenmilieu: gemiddeld per dag 1760 personen Kosten vervanging zieke leraren: €/jr x 10% = €/jr

Schatting verzuim leerlingen Primair onderwijs: leerlingen Algeheel ziekteverzuim 5% = /d Indien 10-25% door binnenmilieu: à /d Voortgezet onderwijs: leerlingen 10% van verzuim is ± 5.000/d

22 ºC optimaal voor cerebrale prestaties bij mooi weer (Seppanen en Fisk 2005)

Leerprestaties nemen af bij hogere CO 2 - concentratie = minder ventilatie (Jacobs 2007)

Invloed op leerproces Veel onzekerheid in data Schatting: –In gunstig binnenmilieu 10-15% minder fouten en 10-15% meer tempo; –In ongunstig binnenmilieu 10% meer fouten en 10% minder tempo.

Conclusies Veel aanwijzingen voor grote impact van binnenmilieu op gezondheid en leerproces Weinig harde gegevens Wenselijk: voorzorgsmaatregelen en onderzoek