Nieuw afvalbeleidsplan gemeente Maastricht NVRD workshop grondstoffenbeleidsplan schrijven Panningen, 5 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer huishoudelijk afval recyclen
Advertisements

Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Startbijeenkomsten ondersteunings programma Energie
Twentse Afval Estafette
Jan BUYSSE Algemeen directeur Interza Zaventem / Incovo Vilvoorde
Gescheiden Inzameling STImuleren
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Limburgse Afvalconferentie 12 juni 2008
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Beleidsinformatie Jeugd
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Afvalproef Westeinde?.
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
NVRD Workshop Milieustraten – 29 september 2015
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
Draagvlak en Besluitvorming Diftar drs. Sharon van der Spek NVRD training 10 december 2015.
Diftar NVRD Training 10 december 2015
Tafel dagbesteding gemeenten
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Circulaire Economie voor Afvalvrij Almere. Kansen in kaart brengen voor afval en reststromen in Almere Een op feiten gebaseerde Circulaire AfvalStrategie.
1 RWS BEDRIJFSINFORMATIE Verbetering afvalinzameling en scheiding in de hoogbouw Gemeente Den Haag 4 september 2015 Gijs Langeveld.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Welkom bij HMS Bezoek Commissie Leefomgeving Gemeente Den Haag 3 september, 2015.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Samenwerken aan planvorming Steven Vischer, gemeente Moerdijk RIONEDdag 2016, 4 februari.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Afbeelding voorkant advies. Opdracht voor de werkgroep “Op welke wijze kan gescheiden inzameling van huishoudelijk afval worden verbeterd zodat recycling.
VANG Buitenshuis Afval = grondstof altijd en overal Emile Bruls Rijkswaterstaat Leefomgeving Afval & Materialen.
Nieuw Afvalbeleid voor de gemeente Enschede. Gemeente Enschede wil het afval beter gaan scheiden door de huis-aan-huis-inzameling te versterken.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
DFMopGlas, glasvezel voor het hele Fryske buitengebied!!
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Hoe is dat geregeld en hoeveel afval komt er vrij?
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Presentatie Afvaldriehoek Resultaten werksessie en interviews
CIRCULAIRE ECONOMIE EN WERKGELEGENHEID BEST PRACTISE KRINGLOOP ZUID
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
Filmpje starten…..
Aanleiding Veel restafval Wordt verbrand Dus meer scheiden:
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
Van Afval naar Grondstof
OP WEG NAAR EEN “AFVALLOOS MAASTRICHT” IN 2030
Invoering omgekeerd inzamelen en diftar in Lisse
Afval apart? Gewoon DOEN!
Ontwerp Wmo beleidsplan
Bijplaatsingen inzamelcontainers: aanpak en resultaten
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Gewogen Diftar Rest Oosterzele januari 2018
Westelijke mijnstreek Programma van eisen brengvoorzieningen
Van Afval naar Grondstof
Potentie bedrijfsafval
Logistiek als versneller voor CE
Onvermijdelijk Circulair
Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
Invoering diftar januari 2013 Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
De diftar-paradox: een inleiding Koos van Dael
4 juni 2019 Diftar Paradox, NVRD, Arnhem Paul Spiertz, Gemeente Ede
2.6 duurzaamheid in projecten
Transcript van de presentatie:

Nieuw afvalbeleidsplan gemeente Maastricht NVRD workshop grondstoffenbeleidsplan schrijven Panningen, 5 april 2016

OPZET PRESENTATIE 1.Nieuw beleidsplan, inhoud en proces: –Startpositie –Korte terugblik –Blik op de toekomst. 2.Tips bij het schrijven van zo’n beleidsplan: –Opstellen / uitwerken van het plan. –Vertalen ambitie naar beleid, beleid naar realiteit. –Hoe politiek en burgers er bij betrekken.

NIEUW BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN HUISHOUDELIJK AFVAL “Op weg naar een afvalloos Maastricht in 2030” Vaststelling Raad: 5 april 2016

GROOTHEDEN MAASTRICHT Aantal inwoners Hoogbouw 45% (gemeenteklasse B afvalbenchmark) aansluitingen (6.000 vrijgesteld). 420 kg afval per inwoner per jaar: 114 kg restafval 308 kg wordt gerecycled (72 %). Afvalbegroting 19 miljoen euro per jaar. Afvalstoffenheffing € gem. € 25 restafval-zakken.

AFVALBENCHMARK 2014 Maastricht Benchmark Maastricht 2014 klasse B t.o.v. klasse B MILIEU Hoeveelheid restafval (kg/inw) Afvalscheiding % 72 % 55 % KOSTEN Afvalbeheer (€ / aansluiting) DIENSTVERLENING Omvang dienstverlening (score) REGIEVAARDIGHEDEN Score regievaardigheden 17 17

BASIS MAASTRICHTS AFVALBELEID Vanaf 2001 consequent toegepast afvalbeleid, gebaseerd op twee pijlers: BRONSCHEIDING: burger wordt gefaciliteerd om zelf afval te scheiden, met een fijnmazig netwerk aan milieuperrons en milieuparken. DIFTAR: burger kan “gratis” gescheiden afval kwijt en moet extra betalen voor ongescheiden afval.

INZAMELSYSTEEM Huis-aan-huis inzameling (Stadsbeheer Maastricht) Restafval: afvalzakken (betaald, per zak). GFT: 140 liter containers / GFT-emmers. Milieuperrons (57) (Stadsbeheer Maastricht) Papier Glas Plastic-Metalen-Drank-verpakkingen

INZAMELSYSTEEM Milieuparken (4) (Gemeenschappelijke Regeling) Ongescheiden Grof Huishoudelijk Afval (betaald, per m3). Alle gescheiden fracties “Uitbestede inzameling”: Papier: elke maand h-a-h (verenigingen) Textiel: elk kwartaal h-a-h (charitatieve instellingen) KCA: 3x per jaar KCA bus in de wijk (particulier bedrijf) Kringloopgoederen: halen en brengen (kringloopbedrijf)

ONTWIKKELING AFVALSCHEIDING

ONTWIKKELING AFVALSTOFFENHEFFING

WAAROM EEN NIEUW AFVALBELEIDSPLAN? Looptijd oude plan ( ) ten einde / verder uitbouwen succesvol afvalbeleid. Inspelen op nieuw rijksbeleid (VANG). Invullen van Circulaire Economie (kansen voor de regio / waardecreatie). Kansen grijpen voor sociale werkgelegenheid.

KAPSTOK CIRCULAIRE ECONOMIE / GRONDSTOFFENSCHAARSTE

AANPAK NIEUW BELEIDSPLAN 1.Bepalen ambitie Raad (2016) 2.Ontwikkelen “maatwerk” Burgerparticipatie - cocreatie - pilots ( ) 3.Evaluatie en besluitvorming Raad (2018) 4.Invoering maatregelen Inzamelsystemen - gedragsbeïnvloeding (2019)

AMBITIE MAASTRICHT Raad Maastricht gaat verder dan VANG-beleid: VANGMAASTRICHT Restafval 2014 Recycling kg 72 % Restafval 2020 Recycling 2020 max. 100 kg min. 75 % max. 57 kg min. 85 % Restafval 2025 Recycling 2025 max. 30 kg Restafval 2030 Recycling kg 100 %

OVERWEGINGEN RAAD VOOR HOGE AMBITIE Zorg voor het milieu / duurzaamheid. Inspelen op grondstoffenschaarste / circulaire economie. In 2014 al bijna de VANG-doelstellingen voor 2020 bereikt. Strategisch: / psychologisch: hoge ambitie nastreven (2030).

EERST “MAATWERK” NIET DIRECT MAATREGELEN: -“Omgekeerd inzamelen”. -Optimaliseren inzameling (o.a. hoogbouw). -Gedragsbeïnvloeding (communicatie / prikkels). EERST CO-CREATIE / PILOTS: -Draagvlak kweken. -Gebruik maken van kennis en motivatie burgers. -Passend bij tendens tot “burgerparticipatie”.

KEUZE AFVALFRACTIES / PILOTS WINSTKANSEN: -Grootste aandeel in restafval (sorteeranalyses). -Grootste waardepotentieel. -Beste aansluiting bij “afdankmoment burgers”. PILOTS: 1.Groente- Fruit- en Tuinafval. 2.Textiel en E-waste. 3.Luiers en incontinentiemateriaal. 4.Grof Huishoudelijk Afval. Bij alle pilots: terugdringen restafval.

KADERSTELLING BURGERPARTICIPATIE Onderzoek optimale mix tussen: 1.Milieu (restafval nul + MH-rendement). 2.Service (makkelijk + maatwerk/uniformiteit). 3.Kosten (kostenefficiënt systeem + maximaal rendement). 4.Werkgelegenheid (max. sociale werkgelegenheid + locaal/regionaal invullen). “Right to Challenge”, binnen randvoorwaarden. Raad beslist uiteindelijk (verwachtingenmanagement).

EVALUATIE - BESLUITVORMING – MAATREGELEN 2018: Evaluatie pilots; Besluitvorming door de raad. 2019: Invoering maatregelen (inzamelsystemen + gedragsbeïnvloeding). 2020: Doelstelling 2020 behalen. Nieuw meerjarenplan maken , verdere stappen op weg naar afvalloos in 2030.

COMMUNICATIE COMMUNICATIEPLAN: -Uitleg over achtergronden, doelstellingen en aanpak. -Begeleiden burgerparticipatie en pilots. -Informeren burgers en politiek over (tussentijdse) resultaten. -Gedragsbeïnvloeding.

MONITORING MONITORING: -Milieu (kg’s / percentages / MH-rendement). -Service (gemak en tevredenheid burgers). -Kosten (ontleden kosten en opbrengsten). -Werkgelegenheid (inzameling, sortering, verwerking, vermarkting).

BIJZONDERHEDEN Regionale samenwerking VANG-bestuursovereenkomst VANG-subsidie

KOSTEN VOOR DE BURGER Tot en met 2018 geen tariefsverhoging. Na 2018: nieuwe raad, nieuwe voorstellen. Tariefsconsequenties resultante van: -Lagere kosten inzameling restafval. -Hogere kosten inzameling recyclebare fracties. -Hogere opbrengsten vermarkting recyclebare fracties. Ervaringen (kleinere gemeenten / andere uitgangspunten): lagere tarieven. Niet 1 op 1 te vertalen naar Maastricht: -Hoogbouw. -Uitkomsten burgerparticipatie / pilots nog niet bekend. -Marktwerking.

 Zorg voor politiek aantrekkelijke plannen (duurzaamheid, C.E., geen kostenverhoging).  Laat een aansprekende ambitie bepalen (wel realistisch; óf ruimte biedend).  Zoom in op kansen, ook breder dan afval (sociale werkgelegenheid, burgerparticipatie, waardecreatie regio).  Kader goed in: wat wel, wat niet (bedrijfsafval, zwerfafval).  Analyseer nauwgezet: uitgangssituatie, winstkansen, doelstellingen.  Maak doelstellingen SMART.  Stuur gericht op de winstkansen.  Realistische tijdplanning.  Staar je niet blind op alleen kg’s of percentages. TIPS VOOR HET MAKEN VAN ZO’N PLAN

 Let op lokale factoren (eigen inzameldienst).  Aandacht voor kosten (gevolgen voor de burger).  Zorg – langjarig – voor voldoende budget (afvalbegroting, subsidies).  Zorg voor een goede monitoring (jezelf, burgers, politiek, externen).  Communicatie (laat je zien, laat je horen).  Bepalende partijen vroegtijdig en actief er bij betrekken (politiek, burgers).  Burgerparticipatie slim opzetten (bied gelegenheid, zorg voor concreetheid, manage verwachtingen).

Vragen?