Evaluatie campagne “Twaalfde Man”
Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne
Media
Tv Online advertising Radio 4
Events Budgettair veel middelen naar video, dubbelop met tv-spots. Concept niet ideaal voor activatie/motivatie. Combinatie video én actie op podium niet optimaal. Boodschap leek goed over te komen (mensen bleven tot einde kijken). “Prijs” voor gemeenten: oproep was geen succes weergaven op youtube (op 5/9/2014) 60 downloads gemeenten – geen zicht op aantal uitzendingen 5 LocatieAantal bezoekers Oostende (W-Vl)5.000 Halen (L)150 Mechelen (A)600 Deinze (O-Vl)200 Overijse (Vl-B)200 Opwarmingsvideo met Peter Van de Veire Animatieteam op 5 locaties
Facebook Twaalfde man (Absoluut) –4.320 likes –Bereik en engagement liggen LAAG –Voetbal scoort ok, maar niet essentie Dat voelt beter (Vigez) –651 likes –Bereik en engagement liggen ZEER LAAG Hoe verder? 6
Website MeiJuniJuliAugustus Gebruikers Nieuwe bezoekers81,04%87,59%82,80%84,05% Gemiddelde sessieduur 00:01:5400:00:5800:01:1100:01:25 Populaire pagina’sIdeale maaltijd Gezond vermageren Bewegen – tips (Projecten) Home Voeding Ontbijt Pers Home Voeding Evenwichtig ontbijt Gezond vermageren Home Ontbijt Vermageren Voeding 7 Gezonde recepten + gezond vermageren.
Pers / PR PB op 2 juni 2014 PB op 13 juni 2014 Persaandacht nihil: enkel een campagne heeft te weinig nieuwswaarde. 8
Concept & plan
3 doelgroepen geselecteerd: 45-65j / 18-30j /12-18j. + mannen, de sociaal zwakkeren + sedentair gedrag + eventgerichte aanpak. Stortvloed aan voetbalgerelateerde reclame. Mooi concept maar niet volledig gerealiseerd. Geen “verdieping” van de campagne. Duidelijkere keuzes nodig? 10
Budget
PostVoorziene budgetBesteed budget Mediaruimte€ € Events€ € Absoluut€ € TOTAAL€ €
Timing
Oorzaak: nieuwe aanbesteding De krappe timing was problematisch: –Materiaal –Medewerking partners –Mediaplan –Bijsturing creatie –Expertencommissie –Interne bekendmaking 14
Partners
Partners / werkgroep Workshop 3 april Enquête augustus –75% zegt een gepersonaliseerd logo op website, folder, affiche te gebruiken –50% zegt de campagne mee gepromoot te hebben –0% zegt gepersonaliseerd campagnemateriaal te hebben gevraagd Evaluatie: Er is geen structurele wisselwerking met partners rond de campagne of projecten/acties. Minderheid van partners spelen een versterkende rol voor campagne. Te hoge verwachtingen? 16
Campagne 2015
Doelgroep – doelstellingen – boodschap Budget –Mediaruimte –Aanbesteding Timing 18