Indeling van hoofdstuk 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
De marketingmixstrategie
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Geld verdienen met trends
Inleiding in de Marketing
Marketing Communicatie Strategie
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Marketing Marketingoriëntatie
Detailhandelsmarketing
[Productnaam] Marketingplan
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Doelgroep en marktsegmentatie
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
AFDELING 2 marketingbeleid.
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

Indeling van hoofdstuk 4 28/04/2017 Indeling van hoofdstuk 4 Marktsegmentatie en doelgroepkeuze • 4.1 Omschrijven van de markt • 4.2 Wat is marktsegmentatie? • 4.3 Hoe segmenteren we de markt? • 4.4 Marktbewerkingsstrategie • 4.5 Positionering 4.0

Omschrijven van de markt 28/04/2017 Omschrijven van de markt ruime marktdefinitie: Elk bedrijf concurreert met organisaties die op dezelfde behoeften inspelen (generieke behoeftebevrediging). Markt het beste worden omschreven als marktarena, dus in termen van behoeften, in plaats van bepaalde producten of diensten. Stap 2: nauwkeurige afbakening van die markt (zoals van de productklasse naar een productvariant) om bijvoorbeeld het omzetpotentieel of eigen marktaandeel te berekenen. 4.1

Analyse van het marktpotentieel 28/04/2017 Analyse van het marktpotentieel De effectieve vraag is het totale aantal producten dat momenteel wordt verkocht (of in het bezit van de kopers is). De potentiële vraag is het aantal stuks boven deze huidige afzet dat de gezamenlijke leveranciers met een optimaal marketingbeleid zouden kunnen verkopen. Effectieve vraag + potentiële vraag = marktpotentieel. 4.2

typen vraag van verschillende deelmarkten: 28/04/2017 Samenstelling van de vraag effectieve vraag (duurzame consumptiegoederen) typen vraag van verschillende deelmarkten: • Initiële vraag: niet-bezitters die het product voor het eerst aanschaffen (initiële markt). • Vervangingsvraag: bezitters die hun oude product door een nieuw vervangen (remplace-markt). • Additionele vraag: bezitters die een tweede of extra exemplaar aanschaffen. Initiële vraag + additionele vraag = uitbreidingsvraag. Uitbreidingsvraag + vervangingsvraag = totale vraag. 4.3

28/04/2017 Marktsegmentatie Marktsegmentatie: opsplitsen van een heterogene markt in kleinere, homogene groepen personen of bedrijven met identieke behoeften. segmentatiestrategie omvat drie stappen: 1 Marktsegmentatie: – Onderzoek welke segmentatiecriteria bruikbaar zijn. – Omschrijf de onderscheiden segmenten in detail. 2 Doelgroepbepaling: – Ontwikkel maatstaven om de aantrekkelijkheid van de segmenten te bepalen. – Kies de meest geschikte doelmarkt(en) om te bewerken. 3 Positionering: – Kies de juiste positionering voor de doelgroepen. – Ontwikkel voor een optimale marketingmix. 4.4

Redenen voor marktsegmentatie 28/04/2017 Redenen voor marktsegmentatie Waarom segmenteren organisaties de markt? • Heterogene markten • Toenemende concurrentie • Sluit aan bij het marketingconcept 4.5

Segmentatievoorwaarden 28/04/2017 Segmentatievoorwaarden Voorwaarden voor effectieve segmentatie: • Meetbaarheid: zijn de omvang, koopkracht en andere kenmerken van de segmenten te meten? • Omvang: zijn de segmenten groot genoeg en is hun koopkracht voldoende? • Bereikbaarheid: zijn de segmenten met een promotie- en distributiestrategie te bereiken? • Haalbaarheid van de strategie: zijn de segmenten doeltreffend te bewerken en reageren ze op het beleid? 4.6

• Geografische criteria (klimaat, urbanisatiegraad, gemeentegrootte) 28/04/2017 Segmentatiecriteria • Demografische criteria (bijvoorbeeld inkomen, leeftijd, gezinslevenscyclus) • Geografische criteria (klimaat, urbanisatiegraad, gemeentegrootte) • Psychografische criteria (persoonlijkheid, levensstijl, attitudes) • Gedragsbeschrijvende criteria (verbruiksintensiteit, merkentrouw, koopbereidheid) 4.7

Gedrag/ adoptiesnelheid: 1. Innovators/consumptiepioniers: (2-3%) 2. Early adopters: (10-15%) 3. Early majority: (+/- 35%) 4. Late majority: (+/- 35%) 5. Laggards/ achterblijvers: (+/- 15%)

Segmentatiecriteria

Marktbewerkingsstrategieën 28/04/2017 Marktbewerkingsstrategieën marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: • Ongedifferentieerde marketing: met hetzelfde marketingprogramma de gehele markt bewerken, zonder te letten op het bestaan van verschillende marktsegmenten. • Geconcentreerde marketing: met hetzelfde marketingprogramma slechts één segment (niche strategy) of een beperkt aantal segmenten bewerken. • Gedifferentieerde marketing: met verschillende, op diverse marktsegmenten afgestemde marketingmixen een groot deel van de markt bewerken. 4.8

Positionering Ervoor zorgen dat een product een duidelijke, 28/04/2017 Positionering Ervoor zorgen dat een product een duidelijke, onderscheidende en wenselijke plaats inneemt in het hoofd van de consument, vooral in verhouding tot andere - vergelijkbare - producten. Voorbeeld: ‘Stop brushing. Start Sonicare’ (van Philips). 4.9

Positioneringsdimensies 28/04/2017 Positioneringsdimensies worden in kaart gebracht in een positioneringsgrafiek. Mogelijke positioneringsdimensies: • Instrumentele producteigenschappen: productkenmerken die inspelen op de behoeften van afnemers op functioneel of technisch gebied (bijvoorbeeld de vormgeving). • Expressieve producteigenschappen: symbolische productkenmerken die inspelen op de behoefte van afnemers om hun levensstijl of persoonlijkheid te benadrukken (zoals het merkimago). 4.10

Herpositionering Cup-a-soup: 28/04/2017 Herpositionering Cup-a-soup: van een sluimerend bestaan tot een graag geziene gast ! Oorspronkelijke positie positionering Verwensoepje, genietmoment voor jezelf doelgroep Vrouwen v.a. 35 jaar gebruiksmoment Eind van de ochtend

Herpositionering positionering doelgroep gebruiksmoment 28/04/2017 Herpositionering Cup-a-soup: onder invloed van concurrenten Honig en Maggi en marktstagnatie wordt een nieuwe strategie ontwikkeld. Nieuwe positie positionering Warme, hartige oppepper op de werkvloer doelgroep Mannen en werkende vrouwen gebruiksmoment Om 16.00u: niet te machtig en ca. 2 uur voor de avondmaaltijd

Positioneringsgrafiek 28/04/2017 Positioneringsgrafiek lage prijs Aldi Jumbo goede kwaliteit slechte kwaliteit AH hoge prijs