Opvoeden is: Een nieuwe generatie proberen te vullen met de eigen vooroordelen! Simon Carmiggelt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Welkom bij Leefstijl.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Door belonen, negeren en corrigeren.
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Interpreteren van data
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.

Herman Baartman1.  Samenhang  Onderscheid  huiselijk geweld en kindermishandeling  kindermishandeling en seksueel misbruik 2Herman Baartman.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Slot 4Hc.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Kindermishandeling S. Bruinsma
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Pesten is kindermishandeling
De kracht van positief opvoeden
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Ter vermindering van (de gevolgen van) Kindermishandeling en huiselijk geweld Paul Baeten Cees Hoefnagels Jeugd in Onderzoek Jeugd in Onderzoek Den Bosch.
Presentatie BIO CJG 9 april Avond programma 1.Doorkijk Centrum Jeugd en Gezin 2.Interactieve vragenronde 3.Doorkijk transitie jeugdzorg 4.Interactieve.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kinderen verdienen het beste! Ben Rensen Jeugdarts GG&GD Utrecht.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Pedagogiek als beroep.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Meldcode Kindermishandeling
Welkom w.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
varia kindermishandeling
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Opvoeden is: Een nieuwe generatie proberen te vullen met de eigen vooroordelen! Simon Carmiggelt

(Over) de grenzen van straffen en belonen! Programma: -presentatie CJG (Centrum Jeugd en Gezin) -enkele praktijkvragen (discussie) -wat te doen! -afsluiting met beloning

Thema avond ‘(over) de grenzen van straffen en belonen’ 14 april 2016 Marcel Wolda CJG Den Haag

Wat is een CJG Verplicht in elke gemeente sinds 2012 Een laagdrempelig inlooppunt; Voor iedereen die te maken heeft met jeugdigen van (-9 maanden) 0 tot 23 jaar; Voor alle vragen over opgroeien en opvoeden.

Drie belangrijke pijlers: Informatie en advies Jeugdgezondheidszorg Gezinsbegeleiding

Informatie & Advies Voor allerlei opvoed- & opgroei vragen! Speel-o-theek Opvoedsteunpunt Themabijeenkomsten Cursussen Doel: preventie & voorlichting

Kindersymfonie+

Inhoud van de lessen  Kinderen & slapen  Regels & grenzen  Kinderruzies, pesten en agressie  Ouderbetrokkenheid  Interactief voorlezen & taalontwikkeling  Positief & waardevol opvoeden  Opvoeden in twee culturen  Kinderen en vrijetijd  Veilig opgroeien

Voor wie is de cursus? Alle ouders of oma’s en opa’s met kinderen tussen de 0 en 6 jaar van de Carolusschool en van de Schabergschool.

Wat doet de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)? Preventief gezondheidsonderzoek 1e jaar: 9 x 2e jaar: 3 x 3 jaar 4 jaar 5,5 jaar groep 2 10 jaar groep 7 2e klas Voortgezet Onderwijs + Vaccinaties

Aanmelding van gezin: Door school Rechtstreeks door een ouder Door externen

De Jeugdteams Bureau Jeugdzorg w.o. AMK, JeugdReclassering, JeugdBescherming etc Jeugdformaat gedragstherapeuten, pedagogen, ambulante hulpverleners Jutters & Golfbreker jeugd GGZ, psychiaters, ontwikkelingspsychologen, therapeuten School Maatschappelijk Werk MEE mensen met een beperking Leger Des Heils, Intramurale zorg (24u zorg) Middin Banjaard Zijn allemaal gezinscoaches

Gezinsbegeleiding huur achterstand, idem gas, licht en water / uithuiszetting / overlast/vandalisme / vervuiling / te klein wonen / gebrek aan noodzakelijke / inrichting / (langdurige) werkloosheid school verzuim / geen uitzicht op / startkwalificatie / overlast / vandalisme / geen deelname aan verenigingsleven pedagogische onmacht / huiselijk geweld scheiding/overlijden / verblijf gevangenis ouders met eigenstandige problematiek ongezonde levensstijl taalontwikkelingsachterstand (licht)verstandelijke beperking / handicap psychiatrische stoornis / eetprobleem gezin gezondheidonderwijs, opvang en vrijetijd opvoeden en samenleven wonen en werk

Vragen?

‘(over) de grenzen van belonen en straffen’ -Enkele voorbeelden. Wat vindt u?! -Belonen -Straffen

Wat doet u?! Film

Voorbeeld 2 Bram is tien (10) jaar oud. Speelt op de iPad Vader zegt dat hij moet stoppen. Bram wil dat niet en wordt boos. Vader pakt iPad af. Bram wordt boos en scheldt vader uit. Gooit met speelgoedauto. Vader stuurt hem naar zijn kamer. Na tien (10) minuten komt Bram terug en gaat met vader spelletje doen.

Voorbeeld 3

Grenzen Wanneer wordt er over de grens van belonen gegaan ? Wanneer wordt er over de grens van straffen gegaan? en……… Wanneer is er sprake van kindermishandeling?

Definitie: Wat is kindermishandeling? "Kindermishandeling is elke vorm van een voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief, opdringen waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel."

informatie Sites: Cijfers: Veilig Thuis:

Volgende dia’s zijn optioneel:

Belonen en straffen -Leren door de gevolgen -Gedrag verandert door bekrachtiging of straf Twee soorten bekrachtigers: positieve en negatieve Positieve bekrachtigers: Er wordt iets toegevoegd (b.v. beloning) Negatieve bekrachtigers: Er wordt iets negatiefs weggelaten (als je dit eet hoef je niet al je spruitjes te eten) Twee soorten straffen: positieve en negatieve Positieve straf: Toedienen van iets onaangenaams (bijvoorbeeld straf geven) Negatieve straf: Wegenemen van iets aangemaans ( inhouden zakgeld of negeren)

Belonen Gewenst gedrag Verschillende soorten beloning: Activiteit: het doen van een activiteit of krijgen van een privilege Sociaal: samen iets doen met een ander, dus met je kind Materiële beloning: het krijgen van een voorwerp Kinderen zijn gevoeliger voor beloning dan voor straf!

Complimenteren ‘Er is één middel waarmee je positief en effectief gedrag van mensen kunt veranderen: met complimenten ’ – Dr. Rietdijk, docent gedragswetenschap pen ‘Er is één middel waarmee je positief en effectief gedrag van mensen kunt veranderen: met complimenten ’ – Dr. Rietdijk, docent gedragswetenschap pen Een vorm van positieve aandacht Versterkt band tussen uw kind en u Versterkt zelfbeeld van uw kind Zorgt voor meer zelfvertrouwen, meer durven, meer doen Een gericht compliment helpt kennis van regels versterken Doel = gedrag te versterken dus daarmee de kennis van de geldende regels Positief gedrag (nieuw gedrag) wordt aangeleerd in verhouding 4:1

Straffen, maar hoe!? Ongewenst gedrag: Negeren Niet overal op reageren Standje geven/ corrigeren Gedrag afkeuren en uitleggen hoe je het wel wilt zien HOE VAAK?! Waarschuwen/ corrigeren Geef aan waar de grens ligt. Als opvoeder heb jij de taak kinderen te leren waar deze ligt. Natuurlijk kan je niet altijd waarschuwen en dien je soms direct te straffen. Straf geven Bij een straf is het van belang dat: - De straf in verhouding staat met wat er voorgevallen is. - De straf op tijd is; een vierjarige straf je direct, een ouder (bovenbouw) kind mag bijvoorbeeld ’s avonds geen tv kijken als hij ’s ochtends iets misdaan heeft). - Er uitleg gegeven wordt over waarom er straf gegeven wordt. Dit geeft een kind inzicht Tips: Straal uit wat je zegt Wees consequent Bedenk dat het ook om het signaal gaat, niet om de duur van de straf Bedenk vooraf wat passende consequenties zijn voor negatief gedrag Over met je partner – 1 lijn trekken Tips: Straal uit wat je zegt Wees consequent Bedenk dat het ook om het signaal gaat, niet om de duur van de straf Bedenk vooraf wat passende consequenties zijn voor negatief gedrag Over met je partner – 1 lijn trekken

Voor straf naar bed of kamer Dit moet een veilige, prettige plek zijn en blijven Veel straffen Het effect gaat weg, kinderen worden immuun Als je kind al oprecht spijt heeft, niet straffen H ij beseft al dat het gedrag ongewenst was Loze dreigementen ‘Dit is de laatste keer, want anders….. ?’ (En niks doen) Kind fysiek aanraken - Hiermee leer je aan dat fysiek worden kan / gerechtvaardigd kan worden - Door eerder genoemde consequenties toe te passen leer je normen/waarden en grenzen aan  schadelijk - Is verboden in Nederland Straffen, maar hoe niet!? Tip : Realiseer je waarom je straft: uit onmacht, uit emotie of is het echt verdiend? Vooral bij pubers straffen ouders vaak uit angst om de greep op hun puber te verliezen. Beter kan je accepteren dat je niet alles (meer) in de hand hebt