De keyword-uitspraken van het Europese Hof van Justitie… Hoe gaat de Nederlandse rechter daar mee om? Netlaw bijeenkomst 31 maart 2011 mr. Floor de Roos.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Moeten we af van het Benelux-merkenrecht?
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
van verdragsbepalingen
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Bert-Jan van den Akker Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
03/04/2017 Juridisch PAO: Basiscursus Kwekersrecht - Rasbenamingen en merken - 7 april 2009 te Leiden Mr H.J. Koenraad.
25 jaar Merkenrecht Zeist 11 maart 2009 Prof. Mr
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Paul Steinhauser Slot Zeist 12 maart 2008 HET VORMMERK DE TECHNIEKRESTRICTIE.
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
RASBENAMING EN MERK PLANTUM THEMAMIDDAG: MERKENRECHT 23 JANUARI 2007
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
1. Algemeen belang Met zijn allen moeten we blij zijn met de bewaking van het algemeen belang door het BMB Geen criterium Denkkader/ Hogere doelstelling.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
Nodeloos verwarringsgevaar ook bekend als slaafse navolging
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Wet op de handelspraktijken
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam
1 April April April 2015Hogeschool Rotterdam1 INDUSTRIËLE EIGENDOMSRECHTEN MERK
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Parodieën in het Merken- en Auteursrecht een juridische analyse naar aanleiding van Louis Vuitton/Nadia Plesner Netlaw bijeenkomst 31 maart 2011 Mr. M.J.H.Blankers.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
De voordelen van de online marktplaats tekoopjes.be Het op internet te koop aanbieden of juist kopen van spullen of diensten biedt allerlei voordelen.
Aanbesteding jeugdteams
Software en het Weens Koopverdrag
Uw website bovenaan in Google!
Direct 5. Juridische aspecten
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Direct Juridische aspecten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
De weg van idee naar product of dienst
Voeg hier een foto van het product in
IN- EN UITSLUITINGSCLAUSULE
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Het internet als reclamemedium
Transcript van de presentatie:

De keyword-uitspraken van het Europese Hof van Justitie… Hoe gaat de Nederlandse rechter daar mee om? Netlaw bijeenkomst 31 maart 2011 mr. Floor de Roos

De keyword-uitspraken van het Europese Hof van Justitie Google France, HvJ EG 23 maart 2010, C /08 BergSpechte, HvJ EG 25 maart 2010, C-278/08 Bananabay, HvJ EG 26 maart 2010, C-91/09 Portakabin, HvJ 8 juli 2010, C-558/08

Google France, HvJ EG 23 maart 2010 Art. 5 lid 1 sub a van de Merkenrichtlijn en art. 9 lid 1 sub a van de Merkenverordening moeten aldus worden uitgelegd: “De houder van een merk is gerechtigd een adverteerder te verbieden om op basis van een trefwoord dat gelijk is aan dat merk en dat door die adverteerder zonder toestemming van deze houder is geselecteerd in het kader van een zoekmachineadvertentiedienst op internet, reclame te maken voor dezelfde waren of diensten als die waarvoor het merk is ingeschreven, wanneer die reclame het voor de gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de waren of diensten waarop de advertentie betrekking heeft, afkomstig zijn van de merkhouder of een economisch met hem verbonden onderneming, dan wel, integendeel, van een derde.”

Conclusie AG HvJ EG 9 december 2010, C-324/09, L’Oréal/eBay eBay koopt keywords van L’Oréal merken om via zoekmachines klanten naar haar website te trekken. eBay maakt – in tegenstelling tot Google – wel gebruik van het merk. Dat gebruik leidt er echter niet automatisch toe dat de internetgebruiker wordt misleid t.a.v. de herkomst van de goederen. Als de gesponsorde link zelf niet misleidend is t.a.v. het soort aanbieder dat de reclamemakende uitbater van een internetmarktplaats is, is het niet waarschijnlijk dat afbreuk wordt gedaan aan de herkomstfunctie van het merk. Dat ligt anders wanneer de internetgebruiker op basis van de informatie in de gesponsorde link niet begrijpt dat eBay advertenties of aanbiedingen van derden in haar systeem heeft.

Conclusie AG HvJ EG 24 maart 2011, C-323/09, Interflora/Marks & Spencer (1) ‘Nu het Hof in de Google France en Google-rechtspraak in beginsel zijn goedkeuring heeft gegeven aan trefwoordreclame met het gebruik van merken van een derde, ben ik van mening dat ook het vraagstuk van aanhaken bezien dient te worden op basis van de advertentie die wordt getoond in de gesponsorde link.’ ‘Wanneer die advertentie het merk noemt of toont, hangt de aanvaardbaarheid van het gebruik ervan af, of we te doen hebben met geoorloofde vergelijkende reclame of integendeel met het varen in het kielzog van de reputatie van de merkhouder.’ In haar advertenties vergelijkt Marks & Spencer haar waren en diensten niet met die van Interflora en zij presenteert haar waren niet uitdrukkelijk als alternatief voor Interflora. Daarom is geen sprake van aanhaken.

Conclusie AG HvJ EG 24 maart 2011, C-323/09, Interflora/Marks & Spencer (2) Artikel 5 lid 2 van de Merkenrichtlijn en artikel 9 lid 1 sub c van de Merkenverordening moeten aldus worden uitgelegd dat het gebruik van een teken als trefwoord in een internetverwijzingsdienst voor dezelfde waren of diensten als die waarop een gelijk, bekend merk betrekking heeft, eveneens binnen de werkingssfeer van deze bepalingen valt en kan worden verboden door de merkgerechtigde wanneer a) de advertentie die verschijnt nadat de internetgebruiker als zoekwoord het trefwoord dat gelijk is aan een bekend merk heeft ingevoerd, dat merk noemt of toont, en b) het merk - daarin wordt gebruikt als generieke term ter aanduiding van een klasse of categorie van waren of diensten, of - de adverteerder daarmee tracht te profiteren van de aantrekkingskracht, de reputatie of het prestige daarvan, en voordeel te halen uit de commerciële inspanning die de houder van het merk heeft verricht om het imago van dat merk te creëren en in stand te houden.

Toelaatbaarheid keyword: een merkenrechtelijke kwestie (1); merkgebruik? Gebruik keyword door de adverteerder = gebruik in merkenrechtelijke zin (doordat de adverteerder betaalt voor de koppeling en als trefwoord een teken kiest dat gelijk is aan een merk van een ander). Gebruik keyword door de adverteerder = gebruik voor de waren of diensten van de adverteerder (terwijl adverteerder het keyword niet gebruikt om zijn waren of diensten te onderscheiden, maar juist om deze als alternatief aan te bieden voor de waren of diensten die het publiek kent onder dat merk).

Toelaatbaarheid keyword: een merkenrechtelijke kwestie (2); inbreuk sub a Keyword-gebruik  meestal identiek teken voor dezelfde waren/diensten. Aanvullende voorwaarde (zie o.m. Opel/Autec en L’Oréal/Bellure): het gebruik van het teken moet afbreuk doen aan (een van) de functies van het merk: - herkomstfunctie: HvJ EG in Google France: wanneer de adverteerder niet de indruk wegneemt gelieerd te zijn aan de merkhouder. - reclamefunctie: HvJ EG in Google France: niet aan de orde, nu de homepage van de merkhouder normaal als één van de eerste zoekresultaten verschijnt.

Toelaatbaarheid keyword: een merkenrechtelijke kwestie (3); inbreuk sub b Biedt de merkhouder enige aanvullende bescherming (overeenstemmend teken voor soortgelijke waren). Maar bij keyword-gebruik meestal sub a: identiek teken voor dezelfde waren. Weliswaar vereiste van verwarringsgevaar, maar dat criterium is identiek aan het criterium voor afbreuk aan de herkomstaanduidingsfunctie van sub a (HvJ EG, BergSpechte).

Toelaatbaarheid keyword: een merkenrechtelijke kwestie (4); inbreuk sub c Aanvullende bescherming voor houders van bekende merken. Geen eis dat afbreuk wordt gedaan aan een functie van het merk of verwarringsgevaarvereiste, maar: ongerechtvaardigd voordeel trekken uit het merk (of afbreuk doen aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk)  zie L’Oréal/Bellure. Google France: handelaar in nep Louis Vuitton-tassen gebruikte keyword, maar de advertentie vermeldde duidelijk dat het om namaak ging. - sub a en b: geen inbreuk. - sub c: HvJ EG: L’Oréal/Bellure relevant.

Toelaatbaarheid keyword: een merkenrechtelijke kwestie (5); inbreuk sub d Biedt de merkhouder bescherming in geval van gebruik van het teken anders dan ter onderscheiding van waren of diensten wanneer ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk. Uitleg sub d onbekend; is sub d van toepassing op het gebruik van keywords?

Nederlandse keyword-uitspraken (1): Tempur I: Vzr. Rb. Den Haag 20 december 2010 Tempur II: Vzr. Rb. Den Haag 4 februari 2011 De gesponsorde advertenties = vergelijkende reclame in de zin van art. 6:194a lid 1 BW. Daaronder valt immers elke vorm van reclame waarbij een concurrent of de door een concurrent aangeboden producten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd. Geen merkinbreuk als de advertentie voldoet aan de voorwaarden van art. 6:194a lid 2 BW. Oneerlijk voordeel (art. 6:194a lid 2 sub g BW) en ongerechtvaardigd voordeel trekken uit de reputatie van het merk (art. 9 lid 1 sub c Merkenverordening)? - Nee: “Het gebruiken van merken als Adwords is noodzakelijk voor een doeltreffende vergelijkende reclame op internet.” - Ja (Tempur I): de gesponsorde advertenties maken geen duidelijk onderscheid tussen de producten van Tempur en Energy+ (inbreuk sub c).

Tempur I: Vzr. Rb. Den Haag 20 december 2010 Drukverlagend topmatras Doorslapen tot de ochtend. Mogelijk met drukverlagend kwaliteits matras Drukverlagend matras Wakker worden zonder rugpijn? Gratis 14 dagen Thuis Proefslapen Tempoer Hoogste Kwaliteit, Laagste Prijs! Vanaf € 199 Bestel Nu Online

Tempur II: Vzr. Rb. Den Haag 4 februari 2011

Tempur I en Tempur II De kritiek: Geen onderscheid tussen Adword-gebruik en het plaatsen van de daaraan gekoppelde gesponsorde advertentie. Oprekking begrip vergelijkende reclame ten koste van het merkenrecht. Adword ≠zoekterm. ‘Noodzakelijkheids’- of ‘doeltreffendheids’-criterium? Gebruik van algemene bewoordingen van concurrent verboden? Vergelijkende reclame: de escape voor keyword-gebruik? Vergelijk: AG in Interflora/Marks & Spencer.

Conclusie AG HvJ EG 24 maart 2011, C-323/09, Interflora/Marks & Spencer Artikel 5 lid 2 van de Merkenrichtlijn en artikel 9 lid 1 sub c van de Merkenverordening moeten aldus worden uitgelegd dat het gebruik van een teken als trefwoord in een internetverwijzingsdienst voor dezelfde waren of diensten als die waarop een gelijk, bekend merk betrekking heeft, eveneens binnen de werkingssfeer van deze bepalingen valt en kan worden verboden door de merkgerechtigde wanneer a) de advertentie die verschijnt nadat de internetgebruiker als zoekwoord het trefwoord dat gelijk is aan een bekend merk heeft ingevoerd, dat merk noemt of toont, en b) het merk - daarin wordt gebruikt als generieke term ter aanduiding van een klasse of categorie van waren of diensten, of - de adverteerder daarmee tracht te profiteren van de aantrekkingskracht, de reputatie of het prestige daarvan, en voordeel te halen uit de commerciële inspanning die de houder van het merk heeft verricht om het imago van dat merk te creëren en in stand te houden.

Nederlandse keyword-uitspraken (2): Travel Card: Gerechtshof Amsterdam 28 december 2010 Vzr. Rb. Haarlem: travelcard voor een tankpassysteem is beschrijvend en mist ieder onderscheidend vermogen. Hof Amsterdam: niet gebruikelijk of voor de handliggend en dus wel (enig) onderscheidend vermogen. Gebruik Adword ‘travelcard’ = inbreuk op grond van (in ieder geval) sub b. Gebruik losse Adwords ‘travel’ en ‘card’ (in combinatie of los) ≠merkinbreuk. Het gebruik van die zoektermen moet concurrenten in beginsel vrijstaan. Losse beschrijvende elementen uit merken kunnen worden gebruikt als Adword zonder dat sprake is van merkinbreuk.