Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

VOORRANG: NIET ZO EENVOUDIG
Verkeerstraining! voor fietsers
Fietspad.
Verkeerseducatie : dode hoek
“Hoe kom ik aan klanten?”
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
VerkeersPro.nl Het vakblad voor de Rijschool. Welkom Begeleid rijden Dick van Laar docent, Jongepier Opleidingen.
verkeerskrant gemaakt door:
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Verkeers- stellingenspel
Cursus Technische Infratructuur in de Ruimtelijke Ordening Verkeersveiligheid: Bijzondere onderwerpen Alcohol en verkeer Mobiel bellen Ongevalsrisico’s.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
digitale verkeerskrant van Rilland
Divera TWISK SWOV - Nederland
Goed lezen en nadenken! Hierbij een raadsel, eigenlijk alleen bedoeld voor hoogbegaafden. Desondanks stuur ik 'm ook maar naar jou: Je rijdt in een auto,
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Oud en wijs.....
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
“Veilig werken langs de weg”
Les 1: Verkeer.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Kijken naar wat de klant wel kan!
H.1 Veiligheid AOC Oost.
Voeding en kinderen.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Alcohol, roken en opvoeding
Verkeerssituatie rond onze school
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Radicaal, orthodox of extremist?
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
OKRA verkeerdt Test je kennis. De vragen Hier volgen tien verkeersvragen. Er zijn telkens drie antwoordmogelijkheden. Slechts één antwoord is correct.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Zijn verkeerszondaars ook brokkenmakers?
Maatschappelijk vraagstuk
Tieners en hun verzekeringsdossier
Uitkijken voor vrachtwagens
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
TC Heeze & Veiligheid nog een keer
3. Oorzaken van criminaliteit
Rijopleiding in een nieuw kleedje
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
De verkeersquiz Voor dummies 17/09/2019 An Zeelmaekers.
Transcript van de presentatie:

Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012

In opdracht van DVS, begeleid door Nelette Verbruggen, 80 VOA’s bestudeerd: verklaringen ernstige ongevallen jonge bestuurders Vier delen presentatie: a. VOA’s en JBB’s b. algemene onderzoeksresultaten c. de (nieuwere) kern: twee groepen ongevallen d. bezinning op JBB-segment: twee sporen? JBB-ongevallen doorgronden met VOA’s 2

80 VOA’s uit 2009 met een JBB als ’eerste botser’ Verkeers Ongevallen Analyse van politiekorpsen: afdeling + rapport Andere gegevens in politiële ongevalsdossiers: verhoren en getuigenverklaringen VOA’s technisch (routesporen; snelheidsbepaling; voertuig- mankementen): juridische verklaring vinden – en overtredingen Dossiers bestuderen: Ervaring het “écht” te begrijpen VOA’s: kenmerken en waarde 3

JBB (18-24 jaar) per km ruim 4 keer hoger risico op ernstig verkeersongeval als jaar Risico van mannen ruim 6 keer zo groot. Beginnersrijbewijs sinds 2002: eerste vijf jaar strengere regels; rijbewijs ingenomen bij 3e aanhouding/veroordeling Sinds kort 2toDrive: begeleid rijden tot 18 e verjaardag JBB’s: probleem en beleid 4

Twee groepen verklaringsfactoren van het hoge risico: Leeftijdsspecifieke factoren: morele, emotionele en cognitieve ontwikkelingsfase van adolescenten. - afzetten tegen bestaande maatschappelijke normen - sterke gevoeligheid voor groepsdruk in vriendenkring - onderschatten en slecht doordenken van risico’s Geringe ervaring geeft gebrekkige hogere orde vaardigheden (waarnemingsselectie; beoordeling verkeerssituaties), die te weinig erkend worden in het verkeersgedrag.  verweven factoren  psychologisch-pedagogische optiek: opvoeden, leren, helpen JBB’s: gedragsverklaringen 5

Aanleidingen, oorzaken en achtergronden: vooral menselijk gedrag: te hoge snelheid; afleiding veel “autoliefhebbers-auto’s” ‘nabije obstakels’ op 60km- en 80km-wegen Bovengemiddelde kenmerken: mannelijke bestuurder (71 van de 80) passagiers in de auto (30) weekend (37) buiten de kom (56) enkelvoudige ongevallen (39) op wegvakken (58) te hoge snelheid (53 van de 80) JBB-ongevallen: kenmerken en oorzaken 6

Jong (< 25 ) en dus onervaren. Gemiddelden erg laag: 20,7 jr oud en 22 mnd rijbewijs. Extreme situaties dramatisch: - 19 jaar oud en 1 maand rijbewijs: in het donker geslipt en tegen een boom - 20 jaar oud en 3 weken rijbewijs: met 2 passagiers tegen een boom; auto in tweeën - 18 jaar oud en 4 maanden rijbewijs: met de motorfiets frontaal tegen een bus Minimale leeftijd en ervaring 7

Twee groepen ongevallen 8 A. tamelijk reguliere ernstige ongevallen die anderen evenzeer krijgen (alleen minder vaak) B. uitzonderlijke ernstige ongevallen door extreem verkeersgedrag aantalde helft geslachtveel mannenalleen mannen tijdstippenoverdag op werkdagenweekend inzittendenbestuurder solopassagiers, nl. vrienden reismotievenwoon-werk en zakelijksociaal: met/naar vrienden en uitgaan alcoholneeja type ongevalbotsing met voertuig of persoonenkelvoudig ongeval rol snelheidvaakaltijd locatiebinnen de kom op 50km-wegenzowel 50km-wegen als 60km-/80km-wegen geografiezowel dichtbij als verafwoon- en buurgemeente

ervaringsfactoren rond complexe rijtaken en foute inschattingen: vooral kolom A van reguliere ongevallen? leeftijdsspecifieke factoren (‘risico’s niet zien’ en ‘bewust normen overschrijden’ en ‘groepsgewijs sensatie zoeken’): vooral kolom B van extreem gedrag? Die groep B ……… een kwestie van leeftijd? een kwestie van ervaring? bezie de 7 voorbeelden…. Twee groepen en de gedragsverklaringen 9

Met hoge snelheid ( km/h) een rij langzaam rijdende auto’s ingehaald door links om middengeleider te gaan, geslipt, in de verte tegen boom in rechterberm geëindigd. Extreem 1 10

Met vriend naar huis na ‘t stappen; 130 waar 80 mag; inhalend ook nog waar het niet meer mag en kan. Geslipt voor middengeleider en aangereden door tegenligger. Extreem 2 11

Op tweestrooks-deel van 80 km/h-weg met zeer hoge snelheid auto’s ingehaald, op verdrijvingsvlak nog mee bezig, opstaande rand aan het eind geraakt, eindigend tegen boom achter fietspad. Extreem 3 12

Zonnige middag op 50 km/h-weg: met meer dan 117 km/h een ervoor rijdende fietser die linksaf wil aangereden. Extreem 4 13

Zondagochtend 5 uur na discotheekbezoek. Zeer veel alcohol gedronken, met hoge snelheid van de weg, tegen boom (met vriend in de auto; 2 andere vrienden in andere auto). Extreem 5 14

Zaterdagochtend 6 uur. Verschillende auto’s met km/h ingehaald en met 100 km/h door rood. Bromfietser van rechts, door groen licht gereden, wordt geraakt. Extreem 6 15

Zaterdagnacht rijdt een man van 23 in zijn sportwagen met veel meer dan 120 km/h al slippend links van de dijk af, bomen boven- en onderaan het talud rakend. Maximumsnelheid is 60 km/h. Extreem 7 16

7 voorbeelden; echt niet de 7 uitzonderingen (en ook niet de extreemste) Vele malen dit beeld: uitzonderlijk, zeer gevaarlijk gedrag. Veel langdurige overschrijding van grenzen. Gaat dit over “morele, emotionele en cognitieve ontwikkelingsfase van mannelijke adolescenten”? Vraagt de extreme helft van de jonge bestuurders-ongevallen niet om een andere invalshoek? [… Omdat het niet primair JBB-gedrag is …] JBB-beleid voor extreme groep B 17