St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Porter en toekomst medisch specialistische zorg
Advertisements

Werklastmeting Spoedeisende Hulp
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Zorgcoöperaties.
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriёns B.V. te Utrecht. Nils Blom.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Op zoek naar verbetering
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Informatievoorziening en educatie aan CVA patiënten / naasten
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Bedrijfsvoeringsscan

Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Participatie in de praktijk
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Discussiegroepen - resultaten
Veerkracht Meer dan zelfredzaamheid Marcel Matthijsse Msc Strategisch Beleidsadviseur Veiligheidsregio Zeeland.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Joachim Tilanus en Harm-Jans Muntinga 3 december 2013 Huisartsenbijeenkomst.
Workshop Lean is logisch!
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Zorg is mensenwerk maar niet vanzelfsprekend Programma menslievende zorg
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Talent in Ontwikkeling
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Participerend Leiderschap
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Talent in Ontwikkeling
A+O project Co-creatie in de praktijk
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Workshop Wie heeft welke rol?
IHT samenwerking met regionaal ziekenhuis – eerste hulp
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Hans Broodman Nassau Fundraising De Toekomst van Fondsenwerving
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

St. Elisabeth Ziekenhuis Lenig en Lief 2 februari 2011 Marcel Visser

Elisabeth in cijfers medewerkers 200 vrijwilligers 170 medisch specialisten 125 arts-assistenten 75 co-assistenten budget € 220 miljoen

Uitdagingen Marktwerking/ onderscheidend vermogen Financiële druk Personele krapte

Strategisch beleidsplan Neuro/ trauma/ acuut Kwaliteit & Veiligheid Lenig Lief

Lean Elisabeth

Lean filosofie Kleine stapjes Werkvloer als basis Medewerkers drager Alle processen

Neurochirurgie

40 min min 78 min 4–85 min

Poli Neurologie, EZ

Aansturing Raad van Bestuur V-team Leancoaches Leanteams

Achmea / EZ Website met weblog: Onderzoek (RuG, EUR)

Waarom Lief Ziekenhuis? Aandacht voor de patiënt “Ik besef nu pas dat we gaandeweg iets kwijtgeraakt zijn.” (verpleegkundige EZ)

Hoe doen we dat? Leergemeenschappen Onderzoek SEH/ UvT Werkgroep Opgeknapte EZ-ers Ambassadeurs Fundraising/ campagne Toolbox

Lerende gemeenschappen Oncologie  Ervaringen van patiënten: spiegelgesprek  Geschreven bronnen: klachtenbrieven + opname- ervaring  Observeren balieverkeer H1 Neurologie  Casuïstiek ‘lastige patiënt’ van arts-assistenten  Interviews ‘lastige patiënt’ door verpleegkundigen

Spoedeisende hulp EZ Hoe ervaren patiënten hun bezoek aan de SEH? Etnografisch onderzoek: meelopen, observeren, interviewen Oktober 2010 – Maart 2011 Resultaten:  Eindrapport t.b.v. SEH: discussie + verbeteren

Werkgroep Opgeknapte EZ’ers Verpleegkundigen die in EZ zijn opgenomen geweest Wat betekent opname voor hun ideeën over goede zorg en voor de praktijk?

Ambassadeurs Elke twee maanden Ongeveer 50 ambassadeurs Doel: klankbord en uitdragen

Toolbox Introductie en uitleg programma Afdelingspamflet “Lieve patiëntenzorg” Uitvragen van een casus/klacht Moreel beraad Begeleiding op teamdagen Toekomst E-learning Spel

Overig Platform zorgzaamheid CZ in oprichting Verpleegkundig symposium Lief en Lenig zorgeenheid Orthopedie, 30 november 2010 Congres Menslievende Zorg, “Op zoek naar de lol in je werk?”, een andere manier van kijken, leren en doen, 14 maart 2011

Goede zorg Nadere specificaties  Probaat  Adequaat  Veilig  Transparant  Praktisch wijs  Aansluitend  Erkennend  Relatie-gestuurd  Afgestemd  Perspectief wisselend  Receptie- gericht  Ervaren baat  Weldadig  Hartelijk  Respecterend (kracht & kwetsbaarheid)  Zinvol

Goede zorg Tegendelen van goede zorg zijn dus bijv... Knoeiwerk Onverant-woord Mismatch Ongepast Gewelddadig Achteloos Zelfreferen-tieel Koud Kwetsend

Lenig en Lief Kwaliteitsgedreven Gescheiden trajecten (aanpak) Raken inhoudelijk Klantwaarde als vertrekpunt Kleine stapjes / simpel Werkvloer als basis Medewerkers drager Alle processen

Voorbeelden Don’t call us, we call you Krantje Fruit op balie Klachten: u wilt toch …

Resultaten Lief: Patiënttevredenheid Meetinstrumenten ontwikkelen Lean: Capaciteitsverhoging Kortere doorlooptijd Minder m²

Boodschap Begin bij jezelf Geen adviseurs Q, doelmatigheid Breed pallet interventies Medewerkers zijn drager Cultuur/ waarden, geen ‘project’ Beweging, geen cursus Investeren in tools (opleiden) Continu en duurzaam (LT)

Vragen?

Stelling Gastvrije zorg kun je niet plannen

Stelling Cliëntgericht handelen en efficiënt aansturen gaan niet samen

Stelling Het welbevinden van de cliënt is de verantwoordelijkheid van de zorgverlener, niet van de facilitaire medewerkers