Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dinsdag 7 april 2009 De Reehorst Henk Nouws, Ruimte voor zorg
Advertisements

Overdracht Payers (v1.0).
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Michiel van Hees directeur CQ procesmanagement
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Betrouwbaarheidstypologie
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Toelichting op Informatiemodel AMW / Maatschappelijke Dienstverlening 2008 Bert van Putten KWIZ.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
Ruimte voor verpleeghuizen
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 30 juni 2015.
Toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Continuïteitsparagraaf doel en proces investeringen Jola Bink 23 september 2015.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
Stappenplan transparantie
Rechtmatigheidseisen verantwoording Jeugdzorg en WMO oktober.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Scenarioplanner personeel VVT 3.0 Grip op het proces van personeelsplanning Ben van Hilst.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
31 mei 2016 Informatie over financiering van zorg vanaf 2013 – landelijke clientenraad
Dure Add-on geneesmiddelen: recept voor een basisregistratie op orde NVMA Jaarcongres 26 maart 2015.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
Zorgzwaartebekostiging Claire Vermolen Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) Technische briefing Indicatieve Tarieven ZZP’s 2 augustus 2007.
Zorgzwaartebekostiging Stand van Zaken Martijn Koot Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Briefing ALV Utrecht 13 februari 2007.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Zorgzwaartebekostiging Onderzoeken in de Gehandicaptenzorg 19 november 2009 bureau HHM Hinke van der Werf.
Presentatie Stand van Zaken inkoop Wmo 2015 Stef van de Weerd 14 mei 2014.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
25 augustus 2009 Ontwikkeling PROTIDE Klankbordgroepoverleg #4.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Bijeenkomst met aanbieders Jeugddomein Haarlem e. o
Financieel Plan deel.
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Tariefstelling Wmo 2019.
Financieel 2.
Ontwikkeltafel Jeugd 29 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007

INHOUD 1. Algemeen 2. Toelichting integraal benchmarkmodel 3. Bouwsteen Financiële prestaties 3a Aan te leveren informatie 3b Rapportage Bouwsteen Financiële prestaties 3c Planning 3d Proces rond gegevensaanlevering 4. GAP-analyse 4a Modelmatige opzet 4b Aan te leveren informatie 4c Rapportage GAP-analyse 4d Demonstratie GAP-analyse 4e Planning 4f Proces rond gegevensaanlevering

1. Bouwsteen financiële prestaties genereert actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten

2. Integraal benchmarkmodel

Totaalscore financiële prestaties Nettoresultaat (AWBZ) zorg Financiële positie (budgetratio) Margeanalyse 20% 30% 50% verhouding eigen vermogen en risicobudget verhouding netto- resultaat t.o.v. netto-omzet relatie kosten en productie per dienstengroep Identificeren good practice

Totaalscore financiële prestaties Nettoresultaat (AWBZ) zorg Financiële positie (budgetratio) Margeanalyse 20% 30% 50% verhouding eigen vermogen en risicobudget verhouding netto- resultaat t.o.v. netto-omzet relatie kosten en productie per dienstengroep Identificeren good practice

Totaalscore financiële prestaties Nettoresultaat (AWBZ) zorg Financiële positie (budgetratio) Margeanalyse 20% 30% 50% verhouding eigen vermogen en risicobudget verhouding netto- resultaat t.o.v. netto-omzet relatie kosten en productie per dienstengroep Identificeren good practice

Totaalscore financiële prestaties Nettoresultaat (AWBZ) zorg Financiële positie (budgetratio) Margeanalyse 20% 30% 50% verhouding eigen vermogen en risicobudget verhouding netto- resultaat t.o.v. netto-omzet relatie kosten en productie per dienstengroep Identificeren good practice

Totaalscore financiële prestaties Nettoresultaat (AWBZ) zorg Financiële positie (budgetratio) Margeanalyse 20% 30% 50% verhouding eigen vermogen en risicobudget verhouding netto- resultaat t.o.v. netto-omzet relatie kosten en productie per dienstengroep Gapanalyse intramurale zorg Identificeren good practice

Aantal geleverde dagdelen per prestatie Analysemodel extramurale dagbesteding Extramurale Dagbesteding Productie in dagdelen per prestatie Kosten DB Mensen en middelen Aantal betaaluren cliëntgebonden medewerkers per deskundigheids- niveau: - Personeel in loondienst - Geleverde dagdelen/betaaluren Peer groups op basis van vergelijkbare productiemix Kosten per betaaluur kosten per dagdeel Budget DB Marge Overheadkosten - Leiding - Staf - Echte overhead - Algemene kosten - Materiele kosten - Kapitaalslasten Personeelskosten cliëntgebonden medewerkers

Analysemodel extramurale zorg Extramurale Zorg Productie in uren per prestatie Kosten EZ Mensen en middelen Aantal geleverde uren per prestatie Aantal betaaluren cliëntgebonden medewerkers per deskundigheids- niveau: - Personeel in loondienst (eigen) -Personeel niet in loondienst (inhuur) Geleverde uren/ Peer groups op basis van productiemix Kosten per betaaluur kosten per uur Budget EZ Marge Personeelskosten cliëntgebonden medewerkers Overheadkosten - Leiding - Staf - Echte overhead - Algemene kosten - Materiele kosten

Analysemodel intramurale zorg Wonen Kosten Huidig budget intramurale zorg Dagbesteding Kosten Behandeling Kosten Cliënten per ZZP per grondslag NZA tarief X = Nieuw budget intramurale zorg Budgetverschil Peergroups Marge o.b.v. oude bekostiging Zie GAP-analyse

3. Bouwsteen Financiële prestaties  3a Aan te leveren informatie  3b Rapportage Bouwsteen Financiële prestaties  3c Demonstratie rapportage Financiële prestaties  3d Planning  3e Proces rond gegevensaanlevering

Financiële positie (budgetratio) verhouding eigen vermogen en risicobudget Nettoresultaat (AWBZ) zorg verhouding netto- resultaat t.o.v. netto-omzet Margeanalyse relatie kosten en productie per dienstengroep Gapanalyse intramurale zorg JaardocumentVragenlijst 3a. Aan te leveren informatie: bronnen

3a. Aan te leveren informatie: hoofdlijnen  Productie intramuraal en extramuraal  Omzet en kosten - budget - Personeelkosten per deskundigheidsniveau - Materiele kosten - Overhead  Balans en resultatenrekening  In principe sluit de aan te leveren informatie aan op het jaardocument van de maatschappelijke verantwoording - Definities zijn herkenbaar en uniform - De definities sluiten aan op het jaardocument zorg

3b. Rapportage bouwsteen “Financiële prestaties”

Impact rapportage op interne sturing: Financieel  Inzicht in de omvang van de kosten ten opzichte van de productie zowel intra- als extramuraal  Inzicht in de gemiddelde kosten per betaaluur  Inzicht in weerstandsvermogen en risicobudget  Inzicht in nettomarge  Inzicht in de kostenstructuur, bijvoorbeeld:  Wat is het % kosten direct zorgpersoneel  Wat is het % kosten ondersteunend en leidinggevenden zorg  Wat is het % materiele kosten  Wat is het % overhead

Impact rapportage op interne sturing: Personeel  Inzicht in de gemiddelde deskundigheidsmix van de instelling t.o.v. vergelijkbare instellingen  Inzicht in de gemiddelde productiviteit van de medewerkers t.o.v. vergelijkbare instellingen  Inzicht in het inleenpercentage

Impact rapportage op interne sturing: Productie  Inzicht in de gemiddelde productmix van de instelling t.o.v. vergelijkbare instellingen (ZZPs, extramuraal)  Inzicht in de relatie tussen productie en omzet (productiemix)

Benchmark gehandicaptensector Vragenlijsten uitzetten bij pilot-instellingen en valideren Ontwikkelen instrumentarium Partiële analyse en rapportage integrale analyse en rapportage 1 feb 1 april1 maart1 mei1 juni1 juli1 aug.1 sept. Invullen vragenlijsten 3c. Planning bouwsteen Financiële prestaties Uiterste datum aanleveren tarieven door NZA

3d. Hoofdlijnen planning Benchmark  Aanleveren gegevens april – mei Voor zomer 2007 eerste resultaten (jaardocument) - Na zomer integraal rapport  Indien NZA uiterlijk op 1 juni 2007 tarieven beschikbaar heeft, kunnen de rapportages volgens de nieuwe financieringssystematiek opgesteld worden  Indien door deze planning op voorhand problemen worden gesignaleerd wordt verzocht contact op te nemen met het projectbureau van de VGN

3e. Aanleveren gegevens benchmark  U ontvangt een invulinstructie en vragenlijst in de vorm van een Excel-applicatie  U vult de vragenlijst in, ondersteund door een supportdesk  U voert een ‘zelfcontrole’ uit met behulp van de geprogrammeerde redelijkheids- en verbandscontroles  Een PwC-accountant controleert de aangeleverde gegevens en valideert die samen met de instelling  De gegevens worden verwerkt in de benchmarkdatabase

3e. Ten slotte: interne organisatie  Het invullen van de vragenlijst kost 5 tot 7 dagen  Instelling dient contactpersoon aan te wijzen  Taak contactpersoon is het zorgdragen voor tijdige en volledige informatie aanlevering aan PwC

4. GAP-analyse intramurale zorg  4a Modelmatige opzet  4b Aan te leveren informatie  4c Rapportage GAP-analyse  4d Demonstratie GAP-analyse  4e Planning  4f Proces rond gegevensaanlevering

Primaire GAP 2007 Budgetverschil 4a. Gap-analyse intramurale zorg Aantal cliënten per ZZP NZA tarief per ZZP X Nieuw budget intramurale zorg Wonen Dagbesteding Behandeling Huidig budget intramurale zorg Componenten GAP-analyse Prijseffect Indicatie- effect

Benchmark 4a. Gap-analyse intramurale zorg Indicatie-effect Aantal cliënten per ZZP NZA tarief per ZZP X Prijseffect Primaire GAP (Budgetverschil 2007) €% Nadere Bijsturing Resterend begrotingsverschil Op ordeBijsturing Productie tarief indicatie 2007 Begroting 2007

Benchmark gehandicaptensector 4a. Aandachtspunten bij uitvoeren GAP- analyse Om de GAP te kunnen analyseren dient per erkenning:  De oude financieringswijze helder te zijn (hoe is het budget opgebouwd)  De nieuwe financiering dient aan een cliënt gekoppeld te kunnen worden – rekening houdend met indicatie  De opbouw van de nieuwe tarieven per functie helder te zijn Aandachtspunten 4a. Randvoorwaarden uitvoeren GAP-analyse

Benchmark gehandicaptensector Aandachtspunten bij uitvoeren GAP-analyse  Overeenkomsten: - Informatie benodigd voor GAP-analyse is ook nodig voor benchmark - In de benchmark wordt ook over de GAP-gerapporteerd  Verschillen: - Benchmark is uitgebreider (zie voorgaande plaatjes): meer informatie nodig en uitgebreidere rapportage - GAP-analyse is ook een aparte scenario tool, minder harde data vereist - Benchmark vereist eigen informatieverzameling - Benchmark gaat over boekjaar Andere planning Relatie GAP-analyse met benchmark 4a. Relatie GAP-analyse en benchmark

Benchmark gehandicaptensector  Meer of minder cliënten  Mix verschillen tussen de functies en de norm opgenomen in de ZZP  Verschillen tussen kostprijs per functie en het tarief, door een verscheidenheid aan oorzaken  Verdwijnen van toeslagen (m.u.v. extreme zorgzwaarte – SGLVE)  Effecten als gevolg van gewijzigde indicatie a.g.v. nieuwe indicatieregels  Extra zorgkosten als gevolg van andere (hogere) eisen ten aanzien van de levering van zorg aan cliënten (Dagbesteding en behandeling) 4a. Mogelijke ontstaansgronden GAP

4b. Aan te leveren informatie GAP-analyse  Voor zowel de ‘oude’ als de ‘nieuwe’ situatie  Productie intramuraal (ZZP’s)  Omzet / budgetten / toeslagen  Aantallen en kosten personeel in loondienst  Kostenstructuur: - Personeelkosten per deskundigheidsniveau - Materiele kosten - Overhead  Definities zijn herkenbaar en uniform  De definities sluiten aan op het jaardocument zorg

4c. Rapportage GAP-analyse

Analysestructuur GAP-analyse GAP Resultaat Nieuw Resultaat Oud Opbrengsten Nieuw Kosten Oud Opbrengsten Oud Overige opbrengsten ZZP (Prijs) Cliënten (aantal) Personeels kosten Materiële kosten en overhead Kapitaals- lasten Parameters * prijs (bedden) Toeslagen Overige opbrengsten Formatie Loonkosten FWG Inhuur Eigen personeel Kosten Nieuw 4c. Denkraam rapportage GAP-analyse

4c. Rapportage GAP-analyse  Algemeen - Doorkliksysteem in Excel - Scenario-analysetool met dynamische ‘solver’-functie  Informatie - Inzicht in de GAP - Inzicht in de factoren die GAP veroorzaken, zoals - Kosten per betaaluur - Productiviteit  Zie verder demonstratie

4d. Demonstratie rapportage GAP-analyse  Zie demonstratie in Excel

Benchmark gehandicaptensector 4e. Planning GAP-analyse Vragenlijsten uitzetten bij pilot-instellingen en valideren Ontwikkelen instrumentarium Terugkoppeling en rapportage brancheniveau 1 feb1 april1 maart1 mei Invullen vragenlijsten

Stand van zaken GAP-analyse  Testen model bij pilotinstellingen in februari  Uitzetten van de vragenlijst half februari  Terugkoppeling basisrapportage in maart  Terugkoppeling landelijke resultaten in april 4e. Hoofdlijnen planning GAP-analyse

 Instellingen ontvangen een invulinstructie en vragenlijst in de vorm van een Excel-applicatie met rekentool  Instelling vult de vragenlijst in, ondersteund door een supportdesk  Instelling voert een ‘zelfcontrole’ uit met behulp van de geprogrammeerde redelijkheids- en verbandscontroles 4f. Aanleveren gegevens GAP-analyse

 Een PwC-accountant controleert de aangeleverde gegevens en valideert die samen met de instelling  De gegevens worden verwerkt in de benchmarkdatabase (instelling ontvangt basisrapportage)  Instelling kan m.b.v. de tool zelf What-If scenario’s doorrekenen 4f. Gegevensverwerking GAP-analyse