Zesjescultuur? Jakop Rigter Lectoraat Jeugd & Opvoeding Haagse Hogeschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Wet inburgering Heleen Veringa
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Cultuurparticipatie bij jongeren
Oud en wijs.....
Kennis - Intelligentie
Meervoudige intelligentie
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Welkom op deze informatieavond
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Presentatie: Over de grens
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
In een jeugdgevangenis
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Meervoudige intelligentie
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Kinderarbeid..
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
LOB zeven stappen naar succes
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Trauma sensitief lesgeven
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Zesjescultuur? Jakop Rigter Lectoraat Jeugd & Opvoeding Haagse Hogeschool

Agenda Bestaat het? Wat is het? De invloed van context. Adolescentie Intelligentie De rol van docent en ouder De groep Context: SEL: Social Emotional Learning

Bestaat het? Flatneurose Kent uw het begrip nog? Begin jaren 80 vorige eeuw. Flatneurose is een zenuwziekte als gevolg van de onvrede met het wonen in een flatgebouw of een neurose als gevolg van het ongerief, met name van de gehorigheid en de opgeslotenheid, van het wonen in een flatgebouw We horen er nooit meer iets van

Zesjescultuur Relatief nieuw begrip. Slecht gedefinieerd. Associatie met onderpresteren Geen excelleren terwijl dat er misschien wel in zit Bestaat ‘het’? Hoe vaak komt het voor? Is het toegenomen? Het meest opvallende kenmerk: meer bij jongens dan bij meisjes Ander kenmerk: leeftijdsgebonden: meer bij adolescenten en jong volwassenen.

Sociale Psychologie Rol Persoonlijkheid en Sociale Invloed G = f(S,P) 75 % 25%

Oorzaken van de zesjescultuur? Je zorgen maken over de jeugd en hen ‘beschuldigen’ van onverantwoordelijk gedrag, is van alle tijden. Als er al iets veranderd is, dan moet het de context zijn, immers erfelijke aanleg of ‘individuele aanleg’ is niet veranderd Door het samengaan van bepaalde context en bepaalde leeftijdsfase kunnen beider invloeden uitvergroot worden.

Kenmerken van de huidige tijd Minder duidelijke normen. Eigen individuele keuze is nog meer dan vroeger belangrijk voor jongeren. Tegenwoordig nog meer speelruimte om eigen persoonlijkheid te ontdekken Voorkeur en afkeer Persoonlijke betrokkenheid is voor jongeren van groot belang

Wat kunt u doen als docent? Sta voor uw kennis. De school biedt nieuwe onbekende vergezichten en inzichten en laat de leerling daar kennis mee maken. U heeft kennis van hun leefwereld, die waardeert en accepteert u, maar daar hoeft u niet per se op aan te sluiten. U biedt uw ‘eigen’ kennis.

Het motiveren van de leerling De docent is een soort reisgids. Jongeren weten niet zo veel, het doel van de reis is onbekend. ‘Weinig weten’ bij de leerling is geen teken van desinteresse. De docent en de school biedt een ander decor dan thuis Er zijn andere regels en er is een andere sfeer dan thuis. De docent heeft een zekere mate van beslistheid. “Ja, dit moet je weten”. (Ziehe, 2011)

Nog een keer motivatie Intrinsiek en extrinsiek: een afschuwelijk onderscheid We hebben ze beide nodig Niets mis aan extrinsieke motivatie mits het aansluit bij de intrinsieke en deze vergroot.

Waarom moet je iets leren (rol van docent en ouder) Start met een verschijnsel uit de wereld Creëer een ‘sense of purpose’ Relaties leggen. Wat weet je beter, kun je beter en begrijp je beter als je een bepaald domein van kennis hebt toegeëigend. Mooi voorbeeld op deze school: excellent bèta onderwijs: uitrekenen van plek van aardbeving. Daarbij was kennis van ingewikkelde wiskunde voorwaardelijk

De ouder en docent als voorbeeld Bent u in alle dagtaken even goed? Nergens zesjes-gedrag? U kunt natuurlijk nooit op al uw taken excelleren. Leerlingen wel?

Intelligentie Niet één soort intelligentie Er zijn er meerdere: linguïstisch; logisch- mathematisch: muzikaal; ruimtelijk-visueel; lichamelijk; intra-persoonlijk; interpersoonlijk; naturalistisch en existentieel. Onderwijs is erg gericht op analytische intelligentie Er zijn weinig leerlingen die in alles goed zijn (Gardner 1998)

Het voorstel van Michiel Westerberg Ga uit van verschillende soorten intelligentie (aanleg) bij de leerling Een leerling hoeft (kan) niet in alles goed (te) zijn (net als zijn leerkracht en ouder) Gebruik extrinsieke motivatie om de intrinsieke motivatie te vergroten

Lang leven de zeven Accepteer de zes als minimum Voor sommige leerlingen zal het behalen van een 6 voor hem/haar een excellente prestatie zijn. Eis dat het kind uitzoekt waar h/zij goed in is, waar zijn/haar interesse ligt. Help daarbij!! Eis op die gebieden minimale prestaties van een 8: leg de lat hoog! Een zes moet gecompenseerd worden door een hoge prestatie op een ander gebied. Gemiddeld moet er een zeven behaald worden.

De groep Adolescenten moeten hun identiteit ontwikkelen, ze zijn zoekend en experimenterend Daar is niets mis mee. Maar vooral in deze leeftijdsfase een grote invloed van de groep Die invloed kan positief en negatief zijn Kleine groepen geven meer gelegenheid tot elkaar kennen, en interventies van de docent.

Nogmaals de docent Docent heeft aanzienlijke invloed op studeergedrag en prestatiemotivatie van de leerling Wat kenmerkt een goede docent? Wat is het meest belangrijke? Feedback. Nee niet de feedback die de docent geeft De feedback die h/zij organiseert van de leerlingen

Vergelijking care as usual en interventies. De verstrekkende invloed van SEL Outcome Area % Program Participants Improving % Controls Improving Value-Added % Benefit Social-emotional skills Academic achievement tests Disciplinary actions School bonding Positive social behavior564429

Hoe evalueer je? Beantwoord op een papier de volgende drie vragen en geef deze aan mij: Wat is voor u de kernboodschap (t.a.v. eigen handelen) uit deze lezing? Wat heeft u niet goed begrepen? Wat is interessant en wilt u meer over weten?

Dank Vragen en opmerkingen