Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Introductiebijeenkomst
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Welkom.
Informatieavond 3 Groep 3.
Wat gaan we leren in groep 5
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Leswijzer Nieuwsbegrip
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Communiceren met Marloes
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoe werken we met En action in de Franse les?
QUIZ hoofdstuk 1.
5DE LEERJAAR Praktische info.
Welkom in het 6e leerjaar
voor familie en vrienden van
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een prachtige kans voor uw kinderen
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Hoe leer je geschiedenis?
Welkom in het 5e leerjaar!
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom in het 6e leerjaar
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
(Voor)lezen is leuk!.
Hoe gebruik je een woordenboek?
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Woordjes leren.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Meer voorlezen, beter in taal
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
– examentraining schrijven & taalportfolio
Luisteren en begrijpen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Dicteewoorden Eczeem Huis-aan-huisblad Juffrouw Gedownload
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Info-avond 2018 Juf Karen.
Werken in een arbeidsorganisatie
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Omgaan met verschillen
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans te communiceren. Om te communiceren moeten ze een basiswoordenschat en een aantal taalstructuren verwerven. Woordenschat en grammatica hebben een ondersteunende rol. Het is belangrijk dat leerlingen van in het begin taalleerstrategieën ontwikkelen en positieve taalattitudes zoals durf en motivatie tonen.

Hoe werken we met En action in de Franse les? LivreCahier Overzicht van verschillende gesprekken 20 unités 5 révisions Leerwijzer voor leerlingen en ouders 20 unités (hoofdstukken) 5 révisions (herhalingen) Petite grammaire Woordenboek F-N en N-F

Elke unité in Livre bestaat uit vijf delen: 1een basistekst 2Je comprends … → woordenschatlijst → grammaticaschema 3J'explore … → tekst met onbekende woorden 4Nous chantons! → lied 5Mon prof dit … → klastaal Frans Uniténummer in de rand

Overzicht van wat je kind zal kunnen na de unité De basistekst meermaals beluisteren, in stilte meelezen, lezen, naspelen … Gemakkelijk te vervangen woorden zijn oranje gedrukt Te kennen woordenschat in een groen kader Grammatica in een geel kader

J'explore …  herkenbare korte tekstjes  leren omgaan met wat ze nog niet kennen (taalleerstrategieën)  opzoeken in woordenboek (achteraan in Livre), betekenissen afleiden …  woorden hoeven niet gestudeerd te worden  vaak met een extra ICT-opdracht Nous chantons!  leuke én leerrijke liedjes helpen om Frans te leren Mon prof dit …  leerlingen horen in de les ook regelmatig instructies in het Frans  begrijpen en uitvoeren is het belangrijkst  woorden hoeven niet gestudeerd te worden

Mon portfolio  bij elke révision, dus telkens na vier unités  alles wat geleerd werd, wordt opgefrist  het portfolio toont hoe leerlingen vooruitgaan, wat ze al moeten kunnen → hulp bij het leren  ook af te drukken via Petite grammaire  overzicht van alle grammaticaschema's die dit schooljaar aan bod komen  achteraan in Livre Dictionnaire  woordenboek F-N en N-F  achteraan in Livre  woordenschatlijsten ook af te drukken via

In Cahier staan tal van oefeningen: Pictogrammen verduidelijken waar het om gaat Regelmatig oefenen en herhalen is noodzakelijk  invullen gebeurt heel vaak in een aparte kolom  antwoorden afdekken om zo de oefening opnieuw te maken  oefenen, oefenen, oefenen … tot het snel en vlot gaat

Woorden leren en taal tot leven brengen! Zelfstandige naamwoorden steeds met het lidwoord erbij:  mannelijke lidwoorden blauw  vrouwelijke lidwoorden rood  voorzetsels groen Een geheim wapen om sneller en beter Frans te leren? Elke dag thuis minstens een vijftal minuten teksten en oefeningen hardop herlezen alsof je een tv-reporter of een toneelacteur bent!  Luisteren naar de uitspraak  Letten op de schrijfwijze  Afdekken met een kaartje  Woorden leren in een zin (tekst)

Wat kun je als ouder doen om je kind te helpen?  Stimuleer je kind om regelmatig tussendoor te herhalen.  Volg in de agenda op welke taken moeten gemaakt worden, wanneer er een "gewone" of "grote" toets is …  Ga na of je kind goed weet wat verwacht wordt. Zoniet, stimuleer je kind om uitleg te vragen in de klas.  Toon interesse voor wat je kind geleerd heeft: via Livre, een oefening uit Cahier, een toets … Heb aandacht voor wat het al kan in het Frans.  Moedig je kind aan: Je hebt je best gedaan! Tu as fait de ton mieux!

Meer weten? Een deel speciaal voor leerlingen (en hun ouders) Een deel voor ouders