Van de radio “van mijn ouders” naar “mijn” radio 11/02/2009 – Jan Knudde – ROOS dagen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De organisatie van de toekomst
Advertisements

Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
CMJ 2008 Promotie Adept en Bonne Aparte. Wat is CMJ/wat zijn showcases Bands spelen gratis (showcases) Publiek bestaat uit industrie (platenindustrie,
“Zonder taal geen verhaal” .
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
De Banenbeurs is een uniek concept dat zich richt op werkzoekenden met een (v)mbo-, of hbo-opleiding die werk zoeken in de eigen regio. “Een banenbeurs.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Versus Wilde Ganzen – Nicole Hoeve – Paul Oudshoorn – Aimee Saers – Ingrid Schermers.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Ketnet.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Mediatango 2005 Redactietafel RADIO 2. Cultuur ? breed begrip alles wat des mensen is op radio : een gevarieerde aanpak aangepaste stijl aan profiel zender.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Belevingswerelden dagrecreatie
Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Muziek: op zoek naar emotie
Visie & Strategie.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Lezen les 3.
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin!
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
1: God laat jou luisteren naar het bericht van zijn engel.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
4. Media 1. Kranten Type 1Type 2Type 3Type 4Type 5 Type 6Kindere n HLN 21% Nieuwsblad 11% Belang van Limburg 9% De Standaard 7% Gazet van Antwerpen 7%
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb.
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Met de Wind in de Zeilen 8 maart Doelstellingen Visie als start Meedenken over meerjarenbeleid Betrokkenheid bij uitvoering van het meerjarenbeleid.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Internetmarketing in de toeristische sector TORECO
Een Regionale mediaorganisatie met een lokaal hart
rekenquiz Welk antwoord is goed?
Doelgroepen: STER & LINDA
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Welkom bij GO.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Lokaal Bereiksonderzoek Contact April 2017 – November 2017
H2 Soorten media.
Marketing Week 6 Het mediaplan Les 1.
Transcript van de presentatie:

Van de radio “van mijn ouders” naar “mijn” radio 11/02/2009 – Jan Knudde – ROOS dagen

Opdracht Beheersovereenkomst : “VRT moet zoveel mogelijk Vlamingen bereiken” Vijf radiostations : Radio 1, Radio 2, MNM (Donna), Studio Brussel, Klara

plezier 15.4% genieten 14.5 % huiselijkheid 22.3% vertrouwen 15 % verdieping 19.2 % avontuur 13.6%

plezier 15.4% genieten 14.5 % huiselijkheid 22.3% vertrouwen 15 % verdieping 19.2 % avontuur 13.6% Ideale positie van de radionetten op de mediakaart (PPM) 8-10 % % % 9-12 % 2-3 %

Wie zijn ze? Huiselijkheid : 45+, huisvrouwen en gepensioneerden (+50%) media : brengt mensen dichterbij, contact met omgeving, gezellig, familiaal, meezijn Vertrouwen : 65+ (40%) media : routine, meelevend, nostalgie, familiaal, zekerheid en duidelijkheid

Wie zijn ze? Meer weten : mannelijker, alle leeftijden, media : bijleren, uitblinken, bron van info, zekerheid en duidelijkheid Genieten : 63% vrouwen, middelleeftijden, media : familiaal, meeslepen met gevoelens, zichzelf verwennen, gezellig, ontsnappen

Het antwoord Radio 2 “altijd dicht bij jou” Regio Brede, eerder nostalgische muziekmix Steek er wat van op

Het resultaat Plusminus 30% marktaandeel Anderhalf miljoen Vlamingen = dagbereik Lange luisterduur + 4 uur …maar…

Alarm

dalend marktaandeel –Bereikverlies –Vooral op het werk Veroudering –60% = 50+ –35% = 65+ Toenemende concurrentie –Radio Nostalgie –4FM –Q-music –Donna

Analyse “metaalmoeheid” op prime time programma’s Content + aanpak te weinig geëvolueerd Muzieklijn Gebrek aan ambassadeurs

Remedie

Nieuwe programmering –De Madammen - ma-vrij 8-12 –Luc Alloo en Christel Van Dyck – za & zo ochtend Muzieklijn Versterking regio > dilemma : –5 reg. Stations met paar gemeenschappelijke programma’s –Landelijk station met regionale service Crossmedia –Vlaamse fictie Eén –Steracteur sterartiest –Monumentenstrijd

Versterking regio Kwalitatief onderzoek naar het imago van Radio2 en de betekenis van ‘regionaliteit’ op de radio (Jan 2008, Onderzoeksbureau Partcours)

Onderzoek Waarom luistert men naar Radio2 en hoe verhoudt ‘regionaliteit’ zich tot andere redenen/aanleidingen om naar Radio2 te luisteren? In hoeverre zijn de R2-luisteraars te vinden voor uitbreiding van het regionaal aanbod (inhoudelijk en programmatorisch)

WAT RADIO2-LUISTERAARS ONDER REGIONALE INFO BEGRIJPEN REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers Wat is regionale info?

WAT RADIO2-LUISTERAARS ONDER REGIONALE INFO BEGRIJPEN REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers HARD NIEUWS VERKEER SPORT CULTUUR HUMAN INTREST Wat is regionale info?

De R2 luisteraar moeten we bekijken als media-consument (niet enkel als radio-luisteraar) De Radio 2 luisteraar is geen geïsoleerd “radiowezen” als het op regionale content op aan komt Televisie, kranten & magazines, internet én lokale radio bieden ruime waaier aan regionale content die de R2 luisteraar consumeert

WAAR RADIO2-LUISTERAARS REGIONALE INFO VINDEN/ZOEKEN REGIONALITEIT Nationale TVLokale TV Regionale TV Gratis advertentie- bladen Cultuursites Krantensites Gespecialiseerde sites Brochures Man Bijt Hond Op evenementen Reclame-affiches Google Gratis tickets Radio2 Nieuwsbrieven Brochures Lokale Radio Stadssites De concurrentie is dus groot! Belangrijk : regionale content te brengen op een manier die andere media of de lokale radio’s niet kunnen claimen…

WAT RADIO2-LUISTERAARS ALS RADIO2-REGIONALE INFO ZIEN REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers Wat is regionale info op Radio2? Radio 2 dekt volgens de luisteraars reeds een brede scope van regionale content (hard nieuws, verkeer, sport, cultuur, human interest…) Enkel buurtinfo zit niet in de perceptie

WAAR RADIO2-LUISTERAARS MEER VAN LUSTEN OP RADIO2 REGIONALITEIT Puur nieuws Informatie over de buurt Accidenten Rampen, evacuaties Verkeersinformatie Economisch nieuws Stadsnieuws (a’pen, gent, …) Lokale sport Lokale politiek Opsporings- berichten Evenementen Uitstapjes/ ToDo-kalender Weerbericht Openbare werken Gratis tickets Overlijdens- berichten Natuur en Milieu Shopping/ Resto/… Goed Nieuws/ Faits Divers Wat kan er meer op Radio2? Wat men van regionale content meer verwacht op R2 ligt in het verlengde van wat radio als medium en Radio 2 als merk prioritair betekent voor de luisteraars Radio om het leven aangenaam te maken (niet hard nieuws of droge sport) Radio die dicht bij mijn leefwereld staat en er nuttig voor is Radio als waakvlam snel op de bal : verkeer, werken…

Conclusies Regionaliteit is een deeltje van de ideale mix van Radio 2. Het is echter niet de USP Dé USP van Radio 2 is dat het een (nationale) collage-zender is, die wat van alles aanbiedt (en daardoor uniek is). Dit steeds binnen een aantal basisprincipes die de luisteraar echt als belangrijk ervaart –Relaxerend, rustig, aangenaam = het lekkere thuisgevoel ! Radio 2 verstaat hoe belangrijk en tof het rustige thuisgevoel voor me is en pikt daar op in. –Nostalgisch : jong blijven, tof herinnerd worden, wat kunnen wegdromen –Nuttig : informatief, ik steek er wat van op, bruikbaar

Conclusies Regionale uitbreiding kan, maar… –Mogelijkheid tot inhoudelijk optimaliseren : –Goed en leuk nieuws uit de regio, leuke faits-divers uit de regio, verdere regionalisering verkeer, weer, tips voor vrije tijd en cultuur in eigen “milieu” –Mijd verdere regionalisering hard nieuws, sport, buurtnieuws : daarvoor genoeg keuze tussen concurrenten (wel blijven aanbieden natuurlijk) –Moet niet zozeer extra regionale content bevatten, wel uitbreiding van “nabije gevoel”

Actie Ochtendshow Gemengde nieuwsbulletins Extra regionaal spitsprogramma Geregionaliseerde verkeersinfo Acties : crossmediaal regionaal – nationaal

Evolutie PPM-marktaandelen (1 januari januari 2009, ma-zo, hele dag, 12-79j.) Bron: VRT studiedienst – PPM Doelgroep: jaar

Evolutie PPM-marktaandelen (ma-zo, hele dag, 12-79j.) Bron: VRT studiedienst – PPM Doelgroep: 12+