INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Het werkwoordelijk gezegde
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
VORMING STARTDAG FRACARITA
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Mijn gegevens op het web!?
Kindermoment.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Beste verkochte boek aller tijden?
OVE R A L Z I E J E L E TT E R S …. ZE L F S ALS Z E E R E I GE N L IJ K NIET Z IJ N !
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Een lessenserie van drie lessen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Vondeling Hoe ziet een poezenleven er zoal uit?. Dit hier lijkt mij wel een leuk plekje om te wonen!
Hoe werkt een powerpoint?
Zingen Vers 1 Zingt een nieuw lied voor God de Here
Godsdienst 1.
Bezittelijk voornaamwoord
Gemaakt door Mila en Luuk
Connect Klanken en Letters
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
PRESENTEREN KUN JE LEREN
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Communiceren met Marloes
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Preek Jakobus 2:
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Nederlands Les 17 Herhaling van het hele jaar Leuk he.
Nederlands Onderwerp.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
voor familie en vrienden van
Statussen.
Even voorstellen .
1 Het goede leven En iemand uit de menigte zei tegen Hem: Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen. 14 Maar Hij zei tegen.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Het belang van voorlezen
Woordjes leren.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Mondzorg - persoonsgericht
De vraag is je beste vriend
Luister naar de zin en het woord.
Luisteren en begrijpen
Woord van de dag woordenschat.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Matteüs 6: Maak je geen zorgen over eten en drinken.
hier jouw droom bewaard.
volgende bladzijde terug
Inleiding beoordelen.
Semantisatieverhaal Ken jullie het filmpje van die lachende man in het openbaar vervoer, in de metro? Openbaar vervoer is vervoer dat iedereen mag gebruiken,
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

INITIATIE VGT

Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen – Gesproken taal: aanstaren is onbeleefd – Gebarentaal: wegkijken is onbeleefd

Iconiciteit = gelijkenis tussen de vorm van een gebaren en de betekenis ervan Verschil tussen uitbeelden en gebarentaal Bij de communicatie : uitbeelden helpt Belangrijk deel van gebarentaal Vaak gemakkelijk te onthouden gebaren

Wedden dat je gebaren verstaat ?

Leerkracht zal 5 gebaren tonen. Duid op jouw blad aan welke afbeelding past bij welk gebaar Feedback

Oplossing

En nu mag jij het eens proberen ….

SPELEN

ETEN

Gebaar : DRINKEN

SCHRIJVEN

Gebaar : OPENEN

BESLUIT Voor een Nederlands woord kunnen er in VGT verschillende gebaren gebruikt worden. Er bestaat dus geen één op één relatie.

Vingerspelling

Wanneer gebruiken? – Namen of begrippen waar (nog) geen gebaar voor bestaat – Gebaar vergeten? Hoe lezen? – Lees niet letter per letter, maar het beeld van het woord! Zelf vingerspellen is gemakkelijker dan aflezen

Vingerspelling

Gebaren aanleren NAAM MIJN JOUW WAT (expressie : wenkbrauwen gefronst ; oogcontact met de persoon aan wie de vraag wordt gesteld)

Dialoog A JOUW NAAM / WAT ? B MIJN NAAM ………………………………………(vingerspel jouw naam) WAT JOUW NAAM ? (hier moet je gedurende de hele zin jouw wenkbrauwen fronsen) A MIJN NAAM ……………………………………..(vingerspel jouw naam)

Fevlado-Diversus vzw dankt u voor uw interesse! Geïnteresseerd in een cursus Vlaamse Gebarentaal? Ga snel naar of surf ook eens naar