SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Keuzetraject in ons VMBO
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Het secundair onderwijs
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
De Modernisering van het secundair onderwijs
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Ouderavond Profielkeuze
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
INFO - AVOND 3 HAVO.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Informatie avond profielkeuze havo/vwo 3
Welkom! structuur van onze school
INFO - AVOND 3 HAVO.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
De vier profielen Cultuur en maatschappij Economie en maatschappij
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infosessie Modernisering SO
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Typisch ‘optie Latijn’
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012

INLEIDING Op zoek naar beter – binnen SO Vaststellingen en suggesties –Concreet keuzetraject –Huidige richtingen, o.m. in SOHO-perspectief Toekomst SO – denkkader Huidige initiatieven: samen naar beter! 2

SO VERBETEREN Korte termijn Schoolloopbaanbegeleiding met leerlingen op de juiste plaats op het juiste moment Oriënteringsproces in de school Keuzebekwaamheid van de leerling Lange(re) termijn Structuur SO aanpassen 3

KEUZEPROCES IS GEZAMENLIJKE ZORG School - scholengemeenschap –Gestructureerd werken aan oriënteren –Ook werken aan keuzevaardigheid? –Naar krachtiger adviezen? –Kansen voor keuzevaardigheid in didactiek Leerling en ouders –Omgang met adviezen? –BaSO ≠ SO1-2-3 ≠ SOHO –hiërarchische perceptie van richtingen CLB: –Cfr. infra 4

LANGERE TERMIJN? 5

LANGERE TERMIJN? Analyse van huidig aanbod –Doen richtingen wat ze moeten? –Doorstroming HO en tewerkstelling? –Breed of beperkt/gericht? –Enkele voorbeelden economisch/commercieel welzijn en maatschappij 6

LANGERE TERMIJN? Betere oriëntering is sleutelopdracht Indeling onderwijsvormen belet (soms) goede oriëntering 7

PRINCIPES Getrapte studiekeuze Twee dimensies –Breedte – diepte –Inhoud Vier types finaliteit 8

1ste graad –Klemtoon op algemene vorming –Einde 1ste graad: keuze voor studiedomein situering op het continuüm 2de graad –Brede studierichtingen –overgangsmogelijkheden tijdens en na de graad 3de graad –Sterk geprofileerde studierichtingen GETRAPTE STUDIEKEUZE

transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek DIMENSIES IN CONTINUÜM Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren

Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren Dimensie 2 –Inhoud: 5 studiedomeinen DIMENSIES IN CONTINUÜM

Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur Welzijn en maatschappij Wetenschappen en techniek transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek CONTINUÜM: DIMENSIES

Finaliteit op basis van de uitstroom 4 types studierichtingen gelinkt aan leerlingenprofielen Einde van de derde graad voorbereiding op: –brede academische doorstroming –gerichte doorstroming (vooral professionele bachelor) –arbeidsmarkt (= 1 of meer beroepskwalificaties) en/of beperkte professionele bachelor/HBO 5 en Se-n-Se. –arbeidsmarkt (1 of meer beroepskwalificaties ) TYPES FINALITEIT

HUIDIGE INITIATIEVEN Sterke nieuwe dynamiek –Kracht van het veld Ontstaan van concrete plannen –Gecoördineerd werk –SOHO-wiskunde –Werkgroepen  instrumenten Wederzijds begrip via delen van kennis Verdere mobilisatie op alle niveaus 14