SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012
INLEIDING Op zoek naar beter – binnen SO Vaststellingen en suggesties –Concreet keuzetraject –Huidige richtingen, o.m. in SOHO-perspectief Toekomst SO – denkkader Huidige initiatieven: samen naar beter! 2
SO VERBETEREN Korte termijn Schoolloopbaanbegeleiding met leerlingen op de juiste plaats op het juiste moment Oriënteringsproces in de school Keuzebekwaamheid van de leerling Lange(re) termijn Structuur SO aanpassen 3
KEUZEPROCES IS GEZAMENLIJKE ZORG School - scholengemeenschap –Gestructureerd werken aan oriënteren –Ook werken aan keuzevaardigheid? –Naar krachtiger adviezen? –Kansen voor keuzevaardigheid in didactiek Leerling en ouders –Omgang met adviezen? –BaSO ≠ SO1-2-3 ≠ SOHO –hiërarchische perceptie van richtingen CLB: –Cfr. infra 4
LANGERE TERMIJN? 5
LANGERE TERMIJN? Analyse van huidig aanbod –Doen richtingen wat ze moeten? –Doorstroming HO en tewerkstelling? –Breed of beperkt/gericht? –Enkele voorbeelden economisch/commercieel welzijn en maatschappij 6
LANGERE TERMIJN? Betere oriëntering is sleutelopdracht Indeling onderwijsvormen belet (soms) goede oriëntering 7
PRINCIPES Getrapte studiekeuze Twee dimensies –Breedte – diepte –Inhoud Vier types finaliteit 8
1ste graad –Klemtoon op algemene vorming –Einde 1ste graad: keuze voor studiedomein situering op het continuüm 2de graad –Brede studierichtingen –overgangsmogelijkheden tijdens en na de graad 3de graad –Sterk geprofileerde studierichtingen GETRAPTE STUDIEKEUZE
transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek DIMENSIES IN CONTINUÜM Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren
Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren Dimensie 2 –Inhoud: 5 studiedomeinen DIMENSIES IN CONTINUÜM
Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur Welzijn en maatschappij Wetenschappen en techniek transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek CONTINUÜM: DIMENSIES
Finaliteit op basis van de uitstroom 4 types studierichtingen gelinkt aan leerlingenprofielen Einde van de derde graad voorbereiding op: –brede academische doorstroming –gerichte doorstroming (vooral professionele bachelor) –arbeidsmarkt (= 1 of meer beroepskwalificaties) en/of beperkte professionele bachelor/HBO 5 en Se-n-Se. –arbeidsmarkt (1 of meer beroepskwalificaties ) TYPES FINALITEIT
HUIDIGE INITIATIEVEN Sterke nieuwe dynamiek –Kracht van het veld Ontstaan van concrete plannen –Gecoördineerd werk –SOHO-wiskunde –Werkgroepen instrumenten Wederzijds begrip via delen van kennis Verdere mobilisatie op alle niveaus 14