Www.web2jobs.eu Module 2 Handreikingen voor trainers 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seminar Ouders'onderwijs Persoonlijkheids Training over vijf modules.
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Ouders en Kinderen Centraal
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Didactische werkvormen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Oplossingsgericht coachen
Waardering! Creatie van « Hendriks Micheline»
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Competentiegericht leren vmbo
Infoavond dementie 16 oktober 2014 Sint Lucas
Jaap van Lakerveld Directeur
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Samenwerken Werken in Teams.
Werkveldconferentie 23 april 2014
Training Rolmodellen.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Eerstejaarsproblemen
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Leerstijlen KOLB SJM.
Effect van ondersteunende richtlijnen en instrumenten op houding van apothekers bij aflevering van rijgevaarlijke geneesmiddelen Trudy Van der Linden a,
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Jaap van Lakerveld Directeur
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
MMV flitstraining: Implementatie online course
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
BOM-model PV 25/03/2014.
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Transcript van de presentatie:

Module 2 Handreikingen voor trainers 1

Bronnen Verwijs aub naar: Voor beginners: Module 2: de volledige versie Voor meer gevorderde trainers: Module 2: de verkorte versie 2 MODULE 2 - METHODOLOGY FOR TRAINERS

Trainers zijn geen docenten. Basisregels voor een trainer. 3

Trainers zijn geen docenten. Een trainer beschouwt de deelnemers als partners. Trainers schenken aandacht aan de opvattingen van de deelnemers, zijn open en ondersteunend. Trainers weten dat volwassenen alleen datgene leren wat ze nuttig vinden. Trainers stellen doelen in samenwerking met de deelnemers. Trainers respecteren dat deelnemers soms moe, ontmoedigd of verdrietig zijn. 4

Trainers zijn geen docenten. Trainers dwingen niet maar motiveren deelnemers om iets te doen. Belangrijk is dat trainers met de deelnemers de verantwoordelijk delen voor wat ze gaan leren en hoe ze de nieuwe verworven kennis en vaardigheden gaan gebruiken. Trainers blijven altijd respectvol. 5

Het eerste basisprincipe in het werk als trainer De trainer is zogezegd een middel dat dient om de deelnemers in staat te stellen kennis, vaardigheden en houdingen te ontwikkelen. 6

Het tweede basisprincipe in het werk als trainer De trainer voert de training uit in samenspraak met de deelnemers. Hij/zij volgt daarbij een bepaalde vooraf bedachte aanpak/handleiding maar realiseert zich ook de mogelijkheden die de groep deelnemers biedt. 7

Het derde basisprincipe in het werk als trainer Het is de verantwoordelijkheid van de trainer om een klimaat te scheppen waarin de deelnemers zich veilig voelen. 8

Het vierde basisprincipe in het werk als trainer Het gedrag en de attitude van de trainer moet passen bij de inhoud van de training. 9

Het vijfde basisprincipe in het werk als trainer De trainer dient te beschikken over kennis inzake groepsprocessen en groepsdynamica, alsmede over de kennis over de onderwerpen die in de training aan bod komen en de methodieken om deze onderwerpen over te dragen. 10

Eerste hulpmiddel - contract Het contract is een overeenkomst over de werkwijze gedurende de trainingsbijeenkomsten. Het contract wordt afgesloten tussen de trainer en de deelnemers na een korte introductie tijdens de allereerste bijeenkomst. 11

Tweede hulpmiddel - adragogiek Malcolm Knowles ontwikkelde een model over het leren van volwassenen. Het model is gebaseerd op de behoeften van volwassenen en respecteert hun zelfstandigheid.. 12

Andragogiek versus pedagogiek: Verschil 1. De andragogiek beschouwt de lerende als een onafhankelijk persoon die zelf beslissingen kan nemen. De rol van de begeleider beperkt zich tot het identificeren van de leerbehoeften en het begeleiden van de lerende in het voorzien in deze behoefte tot leren. 13

Andragogiek versus pedagogiek: Verschil 2. Ervaring heeft een grote invloed op het leren. Volwassen deelnemers hechten grote waarde aan hun eigen ervaringen, zelfs meer waarde dan aan wat er in het traditionele onderwijs aan leerstof wordt aangeboden. 14

Andragogiek versus pedagogiek: Verschil 3. Volwassenen leren vooral datgene wat ze nuttig vinden en nodig hebben voor het oplossen van hun problemen. Daarnaast kunnen ze ook uit andere motieven leren. 15

Andragogiek versus pedagogiek: Verschil 4. Volwassenen moeten over bepaalde competenties beschikken om zich in de hedendaagse maatschappij staande te houden en om hun eigen problemen op te lossen of in hun eigen ontwikkeling te voorzien. 16

voorwaarden tijdens de training van volwassenen Gevoel van veiligheid Gevoel van acceptatie en waardering Gevoel dat je bijdrage zinvol is en je motiveert Gevoel dat je invloed hebt Goede uitrusting trainingsruimte 17

Voor deelnemers van 50 jaar of ouder geldt ook: Belang dat er naar hen wordt geluisterd Belang dat hun ideeën ertoe doen Gevoel van veiligheid. ook als ze fouten maken Gevoel dat jij als trainer hen helpt en ondersteunt Dat ze over zichzelf mogen praten 18

Voor deelnemers van 50 jaar of ouder, geldt ook: Discussies niet ontaarden in wel-niet of goed- fout, hier moet de trainer op letten Belang dat wat geleerd wordt ook in de praktijk kan worden toegepast Gevoel van afleiding en minder focus op de taak. Hier moet de trainer alert op zijn Gevoel dat de trainer er voor hen is 19

Leerstijlen van Kolb Ervaring – uitgaan van concrete ervaring Analyse – creatie van abstracte concepten en generalisaties Observatie – observaties en reflecties in nieuwe situatie Toepassen – checken concepten in nieuwe situaties 20

Four leerstijlen van Honey and Mumford Empirische, pionierende stijl Denkende, overpeinzende, stijl Theoretiserende stijl Pragmatische stijl Laten we het hebben over hoe zij leren en hoe jij hen daarbij kan helpen! 21

Andere leerstijlen Leren door luisteren (auditieve stijl) Leren door te kijken, door waar te nemen (visuele stijl) De kinestetische leerstijl Laten we het hebben over hoe zij leren en hoe jij daarbij kan helpen! 22

This modular programme has been developed through the web2jobs project which is funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. 23

This modular programme has been developed through the web2jobs project which is funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. 24