‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Verborgen vormen van pesten
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
De Kracht van Facebook games
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Iedereen coach naar Jef Clement.
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Welkom op onze thema-avond
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Opstel schrijven.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Ken je kracht…Deel je kracht…
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Aanpak problematisch gedrag
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Onze doelen en visie in beeld
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Woordjes leren.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Welkom op onze thema-avond
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Zo krijg je dus aandacht
Onderhouden met Werktuigen en machines
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Transcript van de presentatie:

‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016

IEDEREEN HEEFT VOOROORDELEN voor·oor·deel (het; o; meervoud: vooroordelen) = op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer 1.Over welke bevolkingsgroep of (niet-)religieuze groep had je voorheen een vooroordeel? 2.Waar was dit op gebaseerd? 3.Waardoor is dat vooroordeel veranderd? 4.Wat is er voor dat vooroordeel in de plaats gekomen?

HET GOEDE NIEUWS IS… WAT IS AANGELEERD, KUN JE AFLEREN BEWUSTWORDING MOTIVATIE MOGELIJKHEID

HOE VERANDER JE EEN BEELD OF VOOROORDEEL? Hoe ging dat bij mij? Hoe gaat dat volgens Marco Otten? Ervaring Kennis Praktijk (Vakdidactisch model) eigen mening Forum Face to face Facts

HOE KOM JE TOT BEELDVORMING BIJ LEVENSBESCHOUWING? Focus – pak de aandacht Facts – Kennis, context overbrengen Face-to-face - ontmoeten Forum – debat op grond van facts en ervaring face-to-face 1.Wie ben jij, waar sta jij als mens? 2.Wat weten we al over de ander? 3.Wie is die ander? 4.Wat leveren de kennis van en over de ander mij op? Wat vind ik daar eigenlijk zelf van?

FOCUS = AANDACHTSRICHTER Trekt je uit de dagelijke realiteit, richt je op de les, het hier en nu. Geeft nieuw inzicht op de werkelijkheid Legt verband tussen voorkennis en lesdoelen Zet koers uit voor de les Hoe? 1.Lesdoel bepalen: met welke gedachte(omwenteling) of inzicht wil ik dat ze straks het lokaal verlaten? 2.Hoe wordt dit inzicht relevant voor lln? 3.Vorm bij zoeken 4.Link leggen met henzelf 5.Link leggen met lesdoel

Cha

AANDACHTSRICHTERS Beste Beatrijs, Ik wil dolgraag helpen in een vluchtelingencentrum, maar mijn moeder denkt dat vluchtelingen mij gaan aanranden. Via Facebook: Mijn vrienden pesten een klasgenootje omdat ze te dik zou zijn. Ik doe hier niet aan mee. Nu kijken zij en haar ouders ook mij erop aan. Hoe ga ik hiermee om?

HET GROTE GEHEIM

1.Visualisatie => voorwerp of media 2.Prikkelende, activerende vraag, anekdote => docent 3.Zelf aan de slag (spel, poëzie, casus, toneel) => leerling (Flokstra, 2006, Hoogeveen & Winkels, 2009) SOORTEN AANDACHTSRICHTERS

EEN GOEDE AANDACHTSRICHTER Grappig, verrassend en/of spannend Hoog doorvertel-gehalte Roept emoties op (niet te schokkend), Relevant (‘dit gaat over mij’) Geeft aanleiding emoties en meningen te uiten Werkt pas als docent duidelijk link legt naar het lesdoel

EEN GOED BEGIN… Leerling: Gemotiveerder Meer betrokken Enthousiaster Rustiger Lesstof en lesdoel beklijft beter Docent: Helder doel Rode draad (Ebbens, 2009, Woolfolk, 2008)

IN DE PRAKTIJK Zie een lessenserie als een geheel. Niet elke fase komt in elke les aan de orde, maar in de combinatie aan lessen wel. In elk geval in elke les: Pakkende, actuele aandachtsrichter per thema (Focus) Colleges of kennisoefeningen (Facts) Discussie, debat, gesprek (Forum) In aparte lessen of buiten de lessen om (Face-to-face): Gastcolleges van religieuzen of religiejournalisten Excursies (zenmeditatie, moskee, synagoge, stadstour) Heeeeel veel schrijf- en doe-opdrachten (interview, recensie, sfeerreportage, zenmeditatie) In de les: interviews bestuderen, docu’s bekijken

RESULTATEN 2 GYM EN 4 HAVO Lln met (overwegend) positief beeld islam 73 => 96 % Lln met (overwegend) negatief beeld 27 = 4% Vooral geleerd: meer nuance, meer respect, meer kennis, menselijker beeld

CONCLUSIE 1.4 x F werkt voor beeldvorming, kunnen niet zonder elkaar, versterken elkaar (de 4 zuilen van de docent GL) 2.Zelf doen en ontdekken (face tot face en forum) leukst en leerzaamst volgens lln, ofwel: hands OFF. 3.Feiten toespitsen op dat wat relevant is voor forum en face-to- face (Feiten staan dus ten dienste van) 4.Feiten journalistiek aanpakken (zie bijlage). 5.Aandachtsrichter voedt enthousiasme voor lesstof en helpt lesstof te onthouden. 6.Vorm en afwisseling is cruciaal. Contact met zoveel mogelijk verschillende andersdenkenden.

HIER HEB IK GEEN TIJD VOOR…. Kost 5 minuten per les extra wint tijd en energie Leukere, meer gestructureerde, bevredigende lessen Geeft verdieping; dwingt tot denken over relevantie Tips: Probeer iig lessenserie met aandachtsrichter af te trappen Wees alert op aandachtsrichters. Ze zijn overal. Noteer spelletjes, nieuwtjes, etc. maak een database aan.

AAN DE SLAG 1.Pak je (eerstvolgende) les erbij of een les waar je mee worstelt 2.Met welk nieuw inzicht wil je dat je lln de deur uitgaan? 1.Bedenk een goede Focus 2.Bedenk een goede Face-to-face-opdracht

Pauline Weseman School voor Journalistiek Hogeschool Utrecht