De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor
Opbouw Context D-RECT Conclusie
Kwaliteit van de opleiding Andere kwaliteitsindicator Het opleidingsklimaat Andere kwaliteitsindicator Context
Hoe meet je het opleidingsklimaat? Common Sense PHEEM Kwaliteit bovenstaande ‘metingen’ staat ter discussie
Dutch - Residents Educational Climate Test D-RECT
Doel? Concrete feedback Betrouwbaar en valide Optimaal opleidingsklimaat stimuleren
D-RECT “versie 0.95” 75 items 5 puntsschaal 20 thema’s
Ontwikkeling D-RECT: 3 pijlers Theoretische basis Delphi panel AIOS’ input psychometrische analyse
Theoretische basis Literatuurstudie Kwalitatief onderzoek – Semi-gesctructureerde interviews – Focusgroepen
Delphi procedure 38 ‘experts’ (AIOS, opleiders, beleidsmakers en onderwijskundigen) Meerdere rondes Consensus bereikt over 45 items
Demografische gegevens 1278 respondenten 677 vrouw 598 man 1 onbekend
Psychometrische analyse - volgt Welke items onderscheiden? Welke factoren herkenbaar? Hoeveel respons nodig voor betrouwbaar resultaat?
Solide basis Eind dit jaar D-RECT versie 1.0
Vragen? Contact: