Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden
Samen Lindenhage
Programma Andere schooltijden Waarom? Visie Lindenhage Andere schooltijden door Ronald de Bie Enquête van: ma. 15 t/m 26 april
Praktisch Tussenschoolse opvang Grenzen zijn bereikt Neemt dagelijks toe Weinig animo voor hulp bij eigen ouders Nadeel externen Coördinatoren probleem Extern bedrijf is geen optie Ook hier willen we kwaliteit/veiligheid blijven leveren 1. Waarom andere schooltijden?
Visie brede school Nieuwbouw intensieve samenwerking met: -Voorschoolse opvang -Naschoolse opvang -Peuterspeelzaal -Kinderdagverblijf -Sportverenigingen -Culturele instellingen Landelijke en ook plaatselijke ontwikkeling 2. Waarom andere schooltijden?
Andere schooltijden, Ronald de Bie
Overwegingen -Overblijven -Vragen van ouders -Maatschappij verandert -Profilering -Nieuwe keuzes vergelijken met de huidige situatie is lastig pagina 7
Bioritme model -Het leren volgt het bioritme van de kinderen; het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (10.00 – uur voor leren en presteren en uur voor repeteren) -Extra lange middagpauze met sport, cultuur en andere activiteiten verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties -Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering en bijscholing -Voor kinderen van werkende ouders is er na schooltijd opvang pagina 8
7 tot 7 -Aaneengesloten programma met afwisseling in blokken met onderwijs, opvang, sport en ontspanning -Het gehele jaar open, flexibele schoolvakanties -Eén aanspreekpunt voor ouders en kinderen -Geïndividualiseerd onderwijs -Eenduidig pedagogisch beleid -Eén team van medewerkers vanuit verschillende disciplines -Concentratie van voorzieningen in één gebouw -In principe een aanbod voor jaar pagina 9
5 gelijke dagen model -Vijf identieke schooldagen van 8.00 tot uur of van 8.30 tot uur -Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag -Korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) -Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen -Leerkrachten gebruiken de lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding en bijscholing -Gaat verder dan het continurooster dat wel de middagpauze verkort, maar vasthoudt aan begintijd en vrije woensdagmiddag pagina 10
Continurooster -Korte pauze tussen de middag; minder voorbereidingstijd leerkrachten -‘s Middags eerder vrij, meer aaneengesloten tijd voor leerkrachten -Veiliger voor kinderen (verkeer, eten, pedagogisch klimaat) -Aantrekkelijk voor ouders -Lunchen met kinderen in de klas (geen onderwijstijd, niet lesgebonden) -Geen overblijf pagina 11
Woensdag -Woensdagmiddag vrij, ja of nee? -4 dagen eerder vrij, meer tijd om te spelen -Afstemming sportverenigingen -Ouders, kinderen en personeel moeten wennen -Meer voorbereidingstijd op de middag voor leerkrachten pagina 12
Gelijke schooltijden -Onderbouw/bovenbouw gelijke tijden -Meer uren onderbouw, minder bovenbouw -Langere dagen voor onderbouw -Gelijke “afhaaltijden” voor ouders -Andere inzet WTF personeel -Meer gezamenlijke vakantie/studiedagen -Geen individueel compensatieverlof bij fulltime -Duidelijkheid en helderheid -Nu 7.520, 4 jaar 3.520, 4 jaar Dan 8 x 940 uur -Compensatieregeling uren leerlingen!!! -Verschuiving curriculum pagina 13