Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe schooltijden vanaf Vragen 5.Afsluiting
De huidige situatie: De Koempoelan heeft een schoolweek van 25 uur. Afgelopen jaar teruggebracht van 25 ½ naar 25 uur. 4 dagen van 5,5 uur en 1 dag van 3 uur, de woensdag Een grote bezetting op de tussen de middag opvang (TSO) “Korte” lunchtijd voor thuis Onrustige middagstart Kinderen, die gebruik maken van TSO en/of BSO, hebben te maken met veel wisselingen in begeleiding en pedagogisch klimaat. Begeleiding bestaat deels uit professionals en deels uit vrijwilligers.
De nieuwe situatie vanaf ; In de week 25 lesgebonden uren (5x5) Elke dag hetzelfde ritme Schooltijden worden dan De leerlingen maken 5 lesuren met een half uur pauze waarin ze op school met hun leerkracht lunchen en spelen. Tijdens de ochtend blijft de kleine pauze van 15 minuten gehandhaafd. Na schooltijd bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van de BSO en een breed naschools aanbod.
Kansen; Voor de leerlingen; Rust,regelmaat en structuur Dagritme; spanning en ontspanning is beter in balans Leerlingen zijn sneller in de concentratie. Effectieve onderwijsleertijd groter Eén keer afscheid nemen Bij de BSO een meer omvattend programma Sport- en andere activiteiten zijn op 5 dagen mogelijk door de langere middag.
Voor de ouders; Geen TSO kosten Geen verplichting i.v.m. de TSO Rust, geen haast Eén keer afscheid nemen Meer veiligheid door het wegvallen van de verkeersbeweging tussen de middag Een goed naschools aanbod geeft kans op brede ontwikkeling Sportactiviteiten mogelijk tijdens BSO (zwemles) Sport- en andere activiteiten zijn op 5 dagen mogelijk. Na schooltijd meer “gezinstijd” Ouders kunnen gebruik maken van 5 werkdagen.
Voor de leerkrachten; Werkplekken blijven in tact Aaneengesloten programma, rustige middagstart Ontwikkelen van een andere dan een onderwijsband met de groep (tijdens de lunch) Meer ruimte in het rooster
Voor de schoolorganisatie; Het vergroten van de effectieve onderwijstijd Mogelijkheid tot verbeteren van het sociale klimaat in de groepen Meer tijd voor nascholing en overleg
KwaliTijd meer rust, regelmaat en ruimte voor kinderen en ouders