Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Presentatie Procedure naar het VO
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Gemaakt door Michelle Boudens
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
MBO passend onderwijs
Cluster 4 gerelateerde problemen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Leer- en gedragskenmerken
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Vergoedingsregeling dyslexie
Te slim om veters te strikken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
ASS: wanneer zichtbaar?
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Bouw!.
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Zorgstructuur Mariaschool
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Aanpak problematisch gedrag
Welkom in groep 7C: Los Angeles
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Methodiek: Plancyclus
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Welkom in klas 3! Schooljaar
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Dyslexiebeleid Open Huis.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Informatieavond 15 november 2017
De zorg voor kinderen met Downsyndroom
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012

Dyslexie en comorbiditeit Met AD(H)D (25 %) Met hoogbegaafdheid Met dyscalculie ( 20 tot 50 % vd lln met dyscalculie heeft dyslexie) Met een spraak en taalstoornis ( % krijgt later leesproblemen/dyslexie) Met ASS Met motorische stoornissen, zoals DCD ( 50 %)

Dyslexie en hoogbegaafdheid

SIGNALERING VAN DYSLEXIE IN DE HOGERE LEERJAREN Werktempo: kan tempo klas niet bijhouden Cijfers en inzet: wisselend Onevenredig veel tijd voor huiswerk Gedrag; teruggetrokken of opvallend Faalangst en vermijdingsgedrag 2

DYSLEXIE EN BEGAAFDHEID Studeren in binnen- en/of buitenland op universiteit Vaardigheden in Engels. Compenseren en dispenseren m.b.v. software als: Kurzweil. Dyslexieverklaring ( tijd – niveau).

Dyslexie en AD(H)D Recent onderzoek (2011) door D.Gooch, M. Snowling en CH. Hulme Zij vermoedden een onderliggend probleem in de temporele processing bij kinderen met ADHD en Dyslexie.

Tekorten in temporele ordening Hoe lang duurt iets? Hoeveel tijd moet ik hier voor vrijmaken? Tijd niet overzien leidt tot niet kunnen uitstellen en dus geringe frustratietolerantie Voelt als uren, ongeduldig Je kunt pas doorzetten als je de taak overziet. Reden voor geringe motivatie! Concreet maken (zo lang als de kleine pauze, het jeugdjournaal) Tijd structureren met overzicht en aftekenen Tijd zichtbaar maken (tramborden, zandloper, timetimer)

kenmerken Dyslexie + ADHD Korte aandachtspanne Executieve tekorten Tijdsbeleving gebrekkig Motivationeel tekort Visuele waarneming Intern beloningssysteem is gebrekkig Bewegingsbehoefte Responsinhibitie zwak

Behandeladviezen Connectie > correctie 2 ipv 3 rondes flitsen Visueel behandeloverzicht Tijdlijn en afbakenen Groei zichtbaar maken Externe beloning! Duidelijk en voorspelbaar Nadruk op nauwkeurigheid, risico radend lezen Aftekenen, coole moves Werktijd - praattijd

Basisprincipes begeleiding Inzicht, overzicht, uitzicht.

Algemene tips: Erkenning geven! Geen valse hoop maar concrete hulp en tips Afspraken over minimum cijfer voor vreemde talen Extra boekenpakket in VO Vroeg starten met hulpmiddelen! Misverstand dat kinderen hier lui van zouden worden. Hulpmiddelen moet je leren gebruiken!! Dat vergt veel tijd en geduld Oefen vaak, kort en teken af!

regie Driehoek ouders, school en hulpverlening in samenspraak met het kind! Afspraken over huiswerk (max. tijd!), verantwoordelijkheid voor het inscannen, heen en weer schrift, oefen- en leesniveau. Vraagt veel onderhoud = gezamenlijke verantwoordelijkheid Psycho-educatie, ouders, leerkracht en kind