GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GELAAGD PLANNEN = GESLAAGD PLANNEN
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Welke stappen worden gezet tijdens de procedure voor het plaatsen van een nieuwe heup of knie Orthopedisch Centrum Máxima, Máxima Medisch Centrum en Zuidzorg,
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
GfG ® Ook uw gemoedsrust verdient vakantie! Voyages réservés, voyages assurés !
HARTENBOER  Wie zijn we – waar staan we voor  Korte keten  Consumenten  Producenten  Distributie  Partners.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Levensvragen Over geluk…..
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
De Topklas.
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Klantgericht Telefoneren
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Basisschool Op De Horst
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Doelen van deze presentatie:
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Altijd ziek, kan dat niet beter? Zorgpad Immunologie & el TIM studie Dr. Esther de Vries, kinderarts-infectioloog/immunoloog Jeroen Bosch Ziekenhuis,
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Eerste leerjaar Oriëntatie introductie / mentorlessen Podiumvakken / projectdagen Determinatie / selectie niveau vaststellen veranderen van leerweg normen.
Flexpool Wij zijn Flip!. Ken jij Flip al? Hoi, ik ben FLIP Word jij mijn nieuwe collega?
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
H3 Financiering van een bedrijf
Even voorstellen Wie wij zijn en wat wij doen!
Workshop 2 Samenwerken in je team met groepen
Voorlichting klas Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Welkom bij de educatieve info!
Fouten en alledaags leiderschap
WELKOM.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Digitale zichtbaarheid dmv Chat, WhatsApp en Facebook Messenger
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Financiering van het zorgstelsel
Goed fout! William Wezenbeek Deskundige infectiepreventie
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Uitkomsten onderzoek (2018)
Stellingenspel vaccinatie
Stellingenspel vaccinatie
Dag van de Mobiliteit - Resultaten
Rapportage van voortgang of status

Reizen Waarom gaat men op reis?.
Uitkomst Quickscan Kampen
VPH Les 1.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Alleen een koffer pakken is niet genoeg!
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
WELKOM OP MBO AMERSFOORT!
Transcript van de presentatie:

GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige

2 Afdeling Infectieziekten GGD Amsterdam  Afdeling Algemene Infectieziekten - bron en contactopsporing volgens infectieziektewet - afhandeling risicovolle accidenten - diagnostiek van infectieziekten voor huisartsen  Afdeling Hygiëne en Inspectie - hygiëne adviezen in grootkeukens en instellingen/ bedrijven / verpleeghuizen / tattoe en piercingstudio’s etc. - Inspectie van kindercentra  Reizigersadvies en vaccinatie en vaccinatiebureau - adviseren en vaccineren van reizigers - vaccineren om beroepsmatige redenen (hepatitis B)

3 Reizigersadvies en vaccinatiebureau  Maandag t/m vrijdag open inloopspreekuur 8 – 10 uur (bijna uitsluitend reizigers)  Terugkom inloopspreekuur van uur (ma-di-do) Ook Hepatitis B spreekuur (beroepsmatig + contacten)  Kinderspreekuur woensdag tot uur  Inschrijving begint om 7.30 uur / uur  Advisering start 8 uur / uur  Cliënt wordt ingeschreven  Cliënt wordt krijgt advies  Cliënt betaalt  Cliënt wordt gevaccineerd

4 Wie werken er?  1 coördinator 0.78 FTE  5 doktersassistenten (inschrijfbalie, kassa, prikkamer) 4 FTE  5 à 6 verpleegkundigen / artsen (advisering) 4.5 FTE  Arts altijd aanwezig tijdens de spreekuren  Evt. mogelijkheid tot inzetten van extra verpleegkundigen bij drukte (bij advisering en prikkamer)

5 Hoe wordt er gewerkt?  LCR protocol is de basis  ODYSSEUS automatiseringsprogramma op maat gemaakt  Werkinstructies per onderdeel  HKZ certificering (regelmatig audit + cliënt tevredenheids- onderzoek)  Maandelijks overleg met alle verpleegkundigen & artsen: Casus bespreking, afstemming (nieuwe protocollen) en probleembespreking  Dagelijks controle + evt. correctie van gegeven adviezen  Dagelijks controle van vaccins (tellen voorraad <>verbruik)  Dagelijks controle en afdragen van de kas

6 Wat zijn de voordelen? Voor de cliënt:  Iedereen kan elke dag langskomen als hij/zij maar voor 10 uur binnen is(wachttijd varieert van 1 tot 1,5 uur)  Bij problemen/moeilijke adviezen is altijd een arts aanwezig Voor de medewerker:  Het cliëntenaanbod is elke dag weer verrassend  Verpleegkundigen zijn op meerdere werkvelden inzetbaar, afwisseling houdt het werk leuk  Doktersassistenten wisselen dagelijks van werkplek waardoor het werk aantrekkelijk blijft (rekening houden met persoonlijke wensen voor zo ver mogelijk)

7 Wat zijn de nadelen? Voor de cliënt:  Onbekende wachttijd (drukke dag <> rustige dag, lange reizen <> korte reizen, gezonde <> zieke reizigers)  Tot nu toe beroerde wachtruimte (weinig afleiding)  Onrust i.v.m. parkeergeld Voor de medewerker:  Werkdruk is soms erg hoog (de wachtkamer moet leeg)  Geen selectie van aanbod (de volgende is voor jou!)  In drukke tijden is het altijd DRUK (“de zomer komt er aan”)

8 Wat zijn onze verbeterpunten?  Straks een nieuwe afdeling met een betere wachtruimte en uniforme spreekkamers  Beter overzicht van het spreekuur d.m.v. monitoring  De cliëntenstroom kan (vooral ‘s middags) gedifferentieerd worden en wordt efficiënter: - herhalingsvaccinaties voor dezelfde reis - hepatitis B vaccinatie om beroepsmatige reden op rekening - hepatitis B vaccinatie voor contacten van dragers  Beperkte mogelijkheid op afspraak wrs. via internet

9 Wat doen we om onze cliënten te krijgen?  Website up-to-date houden  Advertenties in wijkbladen  Inschakelen van VETC’ers bij grote kinderspreekuren en voor de spreekuren van de Mekkagangers  Samenwerking met AGIS bij grote acties zoals kinderspreekuren en info aan Mekkagangers  Incidenteel op manifestaties aanwezig zijn  Cliënten informeren over de gang van zaken

10 Hoe houden we onze voorraad op peil?  Dagelijks tellen van voorraad vaccins na afsluiten van vaccinatiebureau  Wekelijks (in drukke tijden vaker) bestelling en levering van vaccins en benodigdheden via de groothandel Wat betreft de prijzen van de vaccinaties:  Jaarlijks offertes bij de grote producenten opvragen en keuzes maken op basis van prijzen en gelijke verdeling  Meerdere keren per jaar overleg met de groothandel  Jaarlijks vaststellen van de prijzen (prijs indexcijfer)

11 Waarom blijft het leuk om te doen?  Geen dag is hetzelfde  Cliëntenbestand is heel wisselend (veel gezinnen)  Je kunt altijd met een collega of arts overleggen (regelmatig HIV positieve reizigers/ mensen met ernstige ziekten)  Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen (LCR zit op dezelfde afdeling)  De drempel is laag voor de cliënten, veel vaste klanten  Je ziet mensen uit de hele wereld en in piektijden: uit het hele land !!  We verkopen iemand geen nee, mits de cliënt op tijd is

12 1 e bezoek2004: vervolgbezoek 2004: : : : : 5112 Aantal toegediende vaccinaties in 2006: DTP: gele koorts: 4610 buiktyfus: 5434 hepatitis A: 3640 hepatitis B: 3173 rabiës: 1042 meningokokken: 1293 Aantal bezoekers