GGD afdeling Infectieziekten Dorothé Baayen hoofdverpleegkundige
2 Afdeling Infectieziekten GGD Amsterdam Afdeling Algemene Infectieziekten - bron en contactopsporing volgens infectieziektewet - afhandeling risicovolle accidenten - diagnostiek van infectieziekten voor huisartsen Afdeling Hygiëne en Inspectie - hygiëne adviezen in grootkeukens en instellingen/ bedrijven / verpleeghuizen / tattoe en piercingstudio’s etc. - Inspectie van kindercentra Reizigersadvies en vaccinatie en vaccinatiebureau - adviseren en vaccineren van reizigers - vaccineren om beroepsmatige redenen (hepatitis B)
3 Reizigersadvies en vaccinatiebureau Maandag t/m vrijdag open inloopspreekuur 8 – 10 uur (bijna uitsluitend reizigers) Terugkom inloopspreekuur van uur (ma-di-do) Ook Hepatitis B spreekuur (beroepsmatig + contacten) Kinderspreekuur woensdag tot uur Inschrijving begint om 7.30 uur / uur Advisering start 8 uur / uur Cliënt wordt ingeschreven Cliënt wordt krijgt advies Cliënt betaalt Cliënt wordt gevaccineerd
4 Wie werken er? 1 coördinator 0.78 FTE 5 doktersassistenten (inschrijfbalie, kassa, prikkamer) 4 FTE 5 à 6 verpleegkundigen / artsen (advisering) 4.5 FTE Arts altijd aanwezig tijdens de spreekuren Evt. mogelijkheid tot inzetten van extra verpleegkundigen bij drukte (bij advisering en prikkamer)
5 Hoe wordt er gewerkt? LCR protocol is de basis ODYSSEUS automatiseringsprogramma op maat gemaakt Werkinstructies per onderdeel HKZ certificering (regelmatig audit + cliënt tevredenheids- onderzoek) Maandelijks overleg met alle verpleegkundigen & artsen: Casus bespreking, afstemming (nieuwe protocollen) en probleembespreking Dagelijks controle + evt. correctie van gegeven adviezen Dagelijks controle van vaccins (tellen voorraad <>verbruik) Dagelijks controle en afdragen van de kas
6 Wat zijn de voordelen? Voor de cliënt: Iedereen kan elke dag langskomen als hij/zij maar voor 10 uur binnen is(wachttijd varieert van 1 tot 1,5 uur) Bij problemen/moeilijke adviezen is altijd een arts aanwezig Voor de medewerker: Het cliëntenaanbod is elke dag weer verrassend Verpleegkundigen zijn op meerdere werkvelden inzetbaar, afwisseling houdt het werk leuk Doktersassistenten wisselen dagelijks van werkplek waardoor het werk aantrekkelijk blijft (rekening houden met persoonlijke wensen voor zo ver mogelijk)
7 Wat zijn de nadelen? Voor de cliënt: Onbekende wachttijd (drukke dag <> rustige dag, lange reizen <> korte reizen, gezonde <> zieke reizigers) Tot nu toe beroerde wachtruimte (weinig afleiding) Onrust i.v.m. parkeergeld Voor de medewerker: Werkdruk is soms erg hoog (de wachtkamer moet leeg) Geen selectie van aanbod (de volgende is voor jou!) In drukke tijden is het altijd DRUK (“de zomer komt er aan”)
8 Wat zijn onze verbeterpunten? Straks een nieuwe afdeling met een betere wachtruimte en uniforme spreekkamers Beter overzicht van het spreekuur d.m.v. monitoring De cliëntenstroom kan (vooral ‘s middags) gedifferentieerd worden en wordt efficiënter: - herhalingsvaccinaties voor dezelfde reis - hepatitis B vaccinatie om beroepsmatige reden op rekening - hepatitis B vaccinatie voor contacten van dragers Beperkte mogelijkheid op afspraak wrs. via internet
9 Wat doen we om onze cliënten te krijgen? Website up-to-date houden Advertenties in wijkbladen Inschakelen van VETC’ers bij grote kinderspreekuren en voor de spreekuren van de Mekkagangers Samenwerking met AGIS bij grote acties zoals kinderspreekuren en info aan Mekkagangers Incidenteel op manifestaties aanwezig zijn Cliënten informeren over de gang van zaken
10 Hoe houden we onze voorraad op peil? Dagelijks tellen van voorraad vaccins na afsluiten van vaccinatiebureau Wekelijks (in drukke tijden vaker) bestelling en levering van vaccins en benodigdheden via de groothandel Wat betreft de prijzen van de vaccinaties: Jaarlijks offertes bij de grote producenten opvragen en keuzes maken op basis van prijzen en gelijke verdeling Meerdere keren per jaar overleg met de groothandel Jaarlijks vaststellen van de prijzen (prijs indexcijfer)
11 Waarom blijft het leuk om te doen? Geen dag is hetzelfde Cliëntenbestand is heel wisselend (veel gezinnen) Je kunt altijd met een collega of arts overleggen (regelmatig HIV positieve reizigers/ mensen met ernstige ziekten) Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen (LCR zit op dezelfde afdeling) De drempel is laag voor de cliënten, veel vaste klanten Je ziet mensen uit de hele wereld en in piektijden: uit het hele land !! We verkopen iemand geen nee, mits de cliënt op tijd is
12 1 e bezoek2004: vervolgbezoek 2004: : : : : 5112 Aantal toegediende vaccinaties in 2006: DTP: gele koorts: 4610 buiktyfus: 5434 hepatitis A: 3640 hepatitis B: 3173 rabiës: 1042 meningokokken: 1293 Aantal bezoekers