Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart 2016. Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Advertisements

Welkom.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Expertpaneldag ICT 20 maart 2012
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree en MBO-HBO
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Inleiding Landelijk platform
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Op naar…
VMBO Economie Docentendag
Iedere student een stageplaats!
Dag van de beroepskolom
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Welkom * MBO- algemene informatie * Rol ouders * Vragen.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Het opleiden van de installatietechnicus van de toekomst vereist een vernieuwende aanpak in de samenwerking, scholing en onderzoek in samenwerking met.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
LOB als doorlopende lijn
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Workshop experimenten in het mbo
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Van: Studeren aan het Rietveld
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Competentie gericht onderwijs
Van: Studeren aan het Rietveld
Research Centre for Education and the Labour Market
Welkom op het Saenredam College
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Research Centre for Education and the Labour Market
Welkom op het Saenredam College
Research Centre for Education and the Labour Market
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Persoonlijke begeleiding
Oude wijn en nieuwe wijn: ontwikkelingen in het beroepsonderwijs
Transcript van de presentatie:

Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart 2016

Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische arbeidsmarkt –Lijn 2: beroepskolom met portfolio Essentiële randvoorwaarden Interactieve website Discussie

Waarom MBO 2025? Snelle ontwikkelingen: arbeidsmarkt, samenleving, studenten Nu mbo onvoldoende op toegerust Toekomstbestendig mbo nodig Op zoek naar gewenste verbeteringen Discussie entameren, tijd voor nemen Voorstellen verkiezingsprogramma’s en Regeerakkoord 2017

Goed om te behouden Aansluiting op de arbeidsmarkt Meebewegen met economie en conjunctuur Samen met bedrijfsleven vereiste competenties ontwikkelen Afstemming op arbeidsmarktperspectief Veel leren in de praktijk

Goed om te behouden Drievoudige kwalificatie (civiel effect) Initieel beroepsonderwijs + leven lang leren + maatwerkscholing bedrijven en werknemers Brede toegankelijkheid, breed aanbod, breed scala van doelgroepen

Twee hoofdlijnen 1.Hoe bereiden we de studenten voor op een veel dynamischer arbeidsmarkt in 2025? 2.Hoe kunnen studenten soepel door de doorlopende leerlijnen in de beroepskolom vmbo-mbo-hbo en daarmee hun persoonlijk portfolio blijven opbouwen?

Agenda lijn 1 1.Beroepsvaardigheden (generiek en specifiek) en algemene vaardigheden 2.Korter ontwikkelingstraject beroepsopleidingen 3.Landelijke kaders globaler en breder 4.Meer flexibiliteit inrichting en vormgeving 5.Veel verschillende leerwegen 6.Kwaliteitsborging examens gegarandeerd

Agenda lijn 2 1.Beter voorsorteren op beroepsonderwijs: latere keuzes, vmbo + havo, avo + beroepsonderwijs 2.Betere overgangen mbo-hbo 3.Nieuwe profilering en naamgeving opleidingsniveaus in het mbo 4.Grenzen aan schoolbaarheid en leerbaarheid 5.Meer werk leven lang leren

Stromen en lijnen anno 2025

Essentiële randvoorwaarden Andere rol en positie docenten Begeleider, teams, stages, contracten, register Andere benadering kwaliteitszorg Beste van mbo en ho combineren Andere verhouding met inspectie Minder uitvoerig toezicht Vereenvoudiging wet- en regelgeving Minder inrichtingsvoorschriften, betere randvoorwaarden overgangen, nieuwe bestuurlijke modellen intern, horizontaal, verticaal

Interactieve website Stellingen vanuit het Manifest Reacties (via LinkedIn) Tweets

Discussie Lijn 1: 1.Sneller vernieuwen opleidingen: hoe? 2.Toekomst leerwegen bol en bbl? Lijn 2: 1.Middenschool 3.0? 2.Wat te doen met entree-opleidingen?