1 Uitgevoerd door bib Hoogstraten en Bureau Leemans met steun van de Provincie Antwerpen. Marktonderzoek bibliotheek Hoogstraten Voor informatie:
MARKTONDERZOEK in Hoogstraten
3 Marktonderzoek in Hoogstraten: ICB is de aanleiding Marktinput is deel van input Voor Integraal CollectieBeheer
4 Marktonderzoek in Hoogstraten: de motieven Wat wil de bezoeker hier aantreffen?
5 Marktonderzoek in Hoogstraten: de motieven Wat de inwoners van Hoogstraten willen.
6 Marktonderzoek in Hoogstraten: de motieven Vraaggerichte bibwerking Door vraaggericht beleid Door vraaggerichte collecties: –Wat is veelgevraagd? Is daar genoeg van? –Waar is weinig behoefte aan? Hebben we daar teveel van?
7 De respons = 931
8 Veelgevraagd in Hoogstraten Muziek cd’s Landen/reizen infoFilm op dvd Eten, drinken, koken info Lichaam & gezondheid info Media infoEigen gemeente info Sport en spel info Actualiteiten tijdschriften Pc en internet info
9 Veelgevraagd in Hoogstraten: cijfers uit onderzoek
10 Ook veelgevraagd in Hoogstraten Wonen Natuur en milieu info Planten en tuin info Muziek (maken) info Film, theater, dans info Geld en werk info Politiek en overheid info Belgiё info
11 Ook veelgevraagd in Hoogstraten: cijfers uit onderzoek
12 Weinig gevraagd in Hoogstraten bladmuziek wel bij senioren horror- en griezelverhalen gelegenheidsromans, sportverhaal, dierenboek filosofie games via gsm spelcomputer Sciencefiction en fantasy Poёzie en toneel
13 Weinig gevraagd in Hoogstraten: cijfers uit onderzoek
14 Lezen van romans in Hoogstraten:
15 Kansen voor ontmoetingsfuntie in Hoogstraten: meer dan 35% van 18+ ers heeft interesse in: Theatervoorstelling Musea & tentoonstelling (Pop) muziekconcerten Bioscoop
16 Internet info bron naast boek en tijdschrift (in Hoogstraten):
17 Maar: internet kan ‘papier’ bij sommigen vervangen (in Hoogstraten):
18 Boeken uitlenen blijft core business:
19 JEUGD: gebruik van de bib
20 VOLWASSENEN : gebruik van de bib
21 marktomvang = “de vraag” marktaandeel = wie komt hiervoor naar de bib?
22 Vraag (marktomvang) en marktpositie bib Hoogstraten
23 groot aandeel op grote marktklein aandeel op grote markt groot aandeel op kleine marktklein aandeel op kleine markt Grote kansen De jackpot: positie handhaven. Afbouwen of niet aan beginnenMinder aandacht geven? Marktonderzoek toepassen in collectiebeleid Romans Informatieve boeken: - Landen Ontspannende en (de meeste) informatieve tijdschriften Ontspannend en informatief internetgebruik informatieve dvd’s en cd-rom’s: - levensvisies informatieve boeken: - Levensvisies - De samenleving - Opvoeding/onderwijs - Taal / literatuur - Geschiedenis - Economie en bedrijf - Techniek en industrie Internet over: - levensvisies Games?? Film en muziek Alle informatieve cd’s en dvd’s Strips
24 Marktomvang en aandeel in ICB 2011 Hoogstraten
25 HET PROFIEL JEUGDVOLWASSENEN vrouwelijk mannelijk50% 41% 59% leeftijd9-10 jarigen best vertegenwoordigd jaar 26% jaar 25% bezoekt bib Hoogstraten97%25% belangrijkste reden1. leesboek 85% 2. strips lenen 75% 3. non-fictieboek 66% 4. strips lezen 40% 5. films 24% 1. roman 70% 2. non-fictieboek 68% 3. tijdschrift lenen 30% 4. krant/tijdschrift lezen 28% 5. muziek cd/dvd 22% regelmaat< eens per maand 47% eens per 2-3 weken 38% minder dan maandelijks 37% wekelijks 10% website1. openingstijden 72% 2. catalogus 39% 3. reserveren/verlengen 37% 1. openingsuren 60% 2. collectie 56% 3. reserveren/verlengen 53%
26 Marktonderzoek toepassen in bibbeleid: Collectiebeleid Activiteitenbeleid Educatiebeleid Op alle functies Balans tussen vraag en beleidsprioriteiten
27 Interesse in cursussen:
28 Marktonderzoek in Hoogstraten: prijsuitreiking op zaterdag 26 februari De iPod Touch 64 GB werd gewonnen door Eddy Michielsen.