1 Uitgevoerd door bib Hoogstraten en Bureau Leemans met steun van de Provincie Antwerpen. Marktonderzoek bibliotheek Hoogstraten Voor informatie: www.bureauleemans.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK:
Advertisements

Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Beleidsplan gemeente Barneveld Door: Erwin van der Meij, Dave Duyn en Robin van Leeuwen.
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
Instructie Universiteitsbibliotheek
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Digitale Week 2009 Roeselare Gino Dehullu Directeur bib+
“Zonder taal geen verhaal” .
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Ieper Zonnebeke Brugge Wevelgem Gent.  Modern, ruim, overzichtelijk  Zeer groot aanbod, cross-over, extra’s; manga’s, actua in kijker  ZIZO jeugd –
GROEP 4 Lies Allard Inge Pauwels Emmanuelle Van Loon.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Cultuurparticipatie bij jongeren
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
Samenwerking met andere bibliotheken. 1. Ga naar en klik op “quick links”. PHL-catalogus.
Presentatie opdracht Werkenrode. Door: Wouter, Maikel en Luke. School: Lorentz Lyceum. Klas: M3b.
Verwachtingen afspraak is afspraak we praten mét mensen en niet óver mensen de vrijblijvendheid voorbij we hebben aandacht voor elkaar we gaan voor kwaliteit.
Uw kind en drinken, roken, blowen en gamen; Opvoedingstips.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Welkom in de bib.
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Hoe verleng ik mijn werken?
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Stelles “Een eigen (ei)land”..
De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Medische Bibliotheek, VUmc, OA1, De Boelelaan 1117, 1081 HV Amsterdam. Tel Webwijzer Medische Bibliotheek Hoe vind ik: e-Journals?e-Journals.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Hoe zoek ik informatie in de bibliotheek ? Sociaalagogisch werk VIVES bibliotheek Kortrijk
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Ouderavond V3 Profielkeuze 15 september Het Keuzeproces Wie ben ik? Wie ben ik? Waar wil ik heen? Waar wil ik heen? Hoe kom ik daar? Hoe kom ik.
GROEP 8.
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
E-BOOKS QUIZVRAGEN. VRAAG 6 Kan een bibliotheeklid van 3 jaar ook een volwassenen boek als e-book lenen? Ja (groen) Nee (rood)
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
© Mulier Instituut, Utrecht De positie van de RSO Platform Sportdeelname 12 november 2015 Remko van den Dool 12 november 2015.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Presentatie wijkraadpleging Leidsche Rijn & Vleuten-De Meern 2016.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
Verkiezingen Beste Strandpaviljoen Doelstelling De strandpaviljoens langs de Nederlandse kust te promoten en het imago te versterken.
MEXICO. INHOUDSOPGAVE 1. Voorwoord 2. Algemeen 3. Geschiedenis 4. Bevolking 5. Natuur 6. Eten en drinken 7. Vragen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Voor bibliotheken. Training AquaBrowser Zoetermeer, 20 mei 2010.
Spreekbeurt van [jouw naam].
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Cultuurconnect 2017 Haalbaarheid en marktpotentieel
Kinderarbeid..
Wijkjournalistiek en de bibliotheek
Mediagedrag van Millennials
Programma van deze avond
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
H2 Soorten media.
(Niet) Allemaal digitaal
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Marketing Week 1, les 1 (dinsdag 12 september 2017)
Uw naam | Uw docent | Uw cijfer
Semantisatieverhaal: Er zijn in Nederland kinderen die niet op een sport kunnen, omdat hun ouders het niet kunnen betalen. Want sporten kost geld. Ik zie.
GLASTUINBOUW IN BEELD Hier volgen enkele algemene sheets + film met de ambities en cijfers van de glastuinbouw om het kader te schetsen.
Transcript van de presentatie:

1 Uitgevoerd door bib Hoogstraten en Bureau Leemans met steun van de Provincie Antwerpen. Marktonderzoek bibliotheek Hoogstraten Voor informatie:

MARKTONDERZOEK in Hoogstraten

3 Marktonderzoek in Hoogstraten: ICB is de aanleiding Marktinput is deel van input Voor Integraal CollectieBeheer

4 Marktonderzoek in Hoogstraten: de motieven Wat wil de bezoeker hier aantreffen?

5 Marktonderzoek in Hoogstraten: de motieven Wat de inwoners van Hoogstraten willen.

6 Marktonderzoek in Hoogstraten: de motieven Vraaggerichte bibwerking Door vraaggericht beleid Door vraaggerichte collecties: –Wat is veelgevraagd? Is daar genoeg van? –Waar is weinig behoefte aan? Hebben we daar teveel van?

7 De respons = 931

8 Veelgevraagd in Hoogstraten Muziek cd’s Landen/reizen infoFilm op dvd Eten, drinken, koken info Lichaam & gezondheid info Media infoEigen gemeente info Sport en spel info Actualiteiten tijdschriften Pc en internet info

9 Veelgevraagd in Hoogstraten: cijfers uit onderzoek

10 Ook veelgevraagd in Hoogstraten Wonen Natuur en milieu info Planten en tuin info Muziek (maken) info Film, theater, dans info Geld en werk info Politiek en overheid info Belgiё info

11 Ook veelgevraagd in Hoogstraten: cijfers uit onderzoek

12 Weinig gevraagd in Hoogstraten bladmuziek wel bij senioren horror- en griezelverhalen gelegenheidsromans, sportverhaal, dierenboek filosofie games via gsm spelcomputer Sciencefiction en fantasy Poёzie en toneel

13 Weinig gevraagd in Hoogstraten: cijfers uit onderzoek

14 Lezen van romans in Hoogstraten:

15 Kansen voor ontmoetingsfuntie in Hoogstraten: meer dan 35% van 18+ ers heeft interesse in: Theatervoorstelling Musea & tentoonstelling (Pop) muziekconcerten Bioscoop

16 Internet info bron naast boek en tijdschrift (in Hoogstraten):

17 Maar: internet kan ‘papier’ bij sommigen vervangen (in Hoogstraten):

18 Boeken uitlenen blijft core business:

19 JEUGD: gebruik van de bib

20 VOLWASSENEN : gebruik van de bib

21 marktomvang = “de vraag” marktaandeel = wie komt hiervoor naar de bib?

22 Vraag (marktomvang) en marktpositie bib Hoogstraten

23 groot aandeel op grote marktklein aandeel op grote markt groot aandeel op kleine marktklein aandeel op kleine markt Grote kansen De jackpot: positie handhaven. Afbouwen of niet aan beginnenMinder aandacht geven? Marktonderzoek toepassen in collectiebeleid Romans Informatieve boeken: - Landen Ontspannende en (de meeste) informatieve tijdschriften Ontspannend en informatief internetgebruik informatieve dvd’s en cd-rom’s: - levensvisies informatieve boeken: - Levensvisies - De samenleving - Opvoeding/onderwijs - Taal / literatuur - Geschiedenis - Economie en bedrijf - Techniek en industrie Internet over: - levensvisies Games?? Film en muziek Alle informatieve cd’s en dvd’s Strips

24 Marktomvang en aandeel in ICB 2011 Hoogstraten

25 HET PROFIEL JEUGDVOLWASSENEN vrouwelijk mannelijk50% 41% 59% leeftijd9-10 jarigen best vertegenwoordigd jaar 26% jaar 25% bezoekt bib Hoogstraten97%25% belangrijkste reden1. leesboek 85% 2. strips lenen 75% 3. non-fictieboek 66% 4. strips lezen 40% 5. films 24% 1. roman 70% 2. non-fictieboek 68% 3. tijdschrift lenen 30% 4. krant/tijdschrift lezen 28% 5. muziek cd/dvd 22% regelmaat< eens per maand 47% eens per 2-3 weken 38% minder dan maandelijks 37% wekelijks 10% website1. openingstijden 72% 2. catalogus 39% 3. reserveren/verlengen 37% 1. openingsuren 60% 2. collectie 56% 3. reserveren/verlengen 53%

26 Marktonderzoek toepassen in bibbeleid: Collectiebeleid Activiteitenbeleid Educatiebeleid Op alle functies Balans tussen vraag en beleidsprioriteiten

27 Interesse in cursussen:

28 Marktonderzoek in Hoogstraten: prijsuitreiking op zaterdag 26 februari De iPod Touch 64 GB werd gewonnen door Eddy Michielsen.