Mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
Advertisements

ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Koninkrijk Bingo. KONINKRIJK BINGO Wie was de eerste Nederlandse koning? VRAAG.
Inleveren SO Volgende week responsiecollege, dan doen we de hele stof in vogelvlucht en krijg je je SO terug Niet af?  volgende week op de gang de SO.
KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding SEPA. KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding Inleiding: betalingen buitenland!  Op reis: cash en debetkaarten.
DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Wij houden onze spreekbeurt over geld
Hoofdstuk 6 Democratisering
IJzeren gordijn gaat open
Interbellum en Vrede van Versailles.
De eenwording van Europa
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
SAUTER NEDERLAND INDUTEQ 5 OKTOBER WAAR WE TE VINDEN ZIJN SAUTER OPEREERT INTERNATIONAAL EN IS DUS ALTIJD DICHTBIJ.
Europese eenwording.
Europese Samenwerking
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
DE EUROPESE UNIE.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Europa.
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Liberalisme en socialisme
Een periode aardrijkskunde
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Europese integratie EUROPA (ca …)
Aan de vis wordt gevraagd waar hij op vakantie geweest is.
Duid het juiste land aan
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
De verschillen in Europa
Rollenspel EU besluitvorming
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
DE EUROPESE UNIE.
Politieke situatie Europa rond 1800
1935: Rassenwetten van Neurenberg
Het gaat om …. mij en de … maatschappij. Politiek juridsiche dimensie.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
Informatie Stages IFMSA-Nijmegen Op stage met IFMSA-NL Klinische meeloopstages Onderzoeksstages Aanmeldingsprocedure Inhoud.
Voorlichting Buitenland november Voorbereiding buitenlandstage Bespreek met je vakdocent je stagedoelen Zoek een Sbb erkend leerbedrijf.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
De EU is een Unie = verenigt landen en mensen De EU is Europees = gelegen in Europa Wat is de Europese Unie? 2 Laten we eens inzoomen: Wat hebben de Europeanen.
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Wat is de Europese Unie (EU)?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Burgers en stoommachines 4.4 Democratie in Nederland
(buurt)sport en Europa
Europa Mijn thuis.
Europese integratie EUROPA (ca …)
Erasmus + Geneviève Cochez.
Topografie Landen van Europa.
Europa.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Hoofdstuk De aarde en het heelal.
2. De ondermijning van het Congres van Wenen
Hier de titel van de presentatie invoegen
Geld in Europa rekenen.
Maatschappijkunde Politiek H7 t/m 10.
Rollenspel EU besluitvorming
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Europees Beleid Employment & Social Affairs Education & Culture
Transcript van de presentatie:

mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine Vanderbeken - Centrum Ganspoel

achtergrond  15 jaar ervaring  vanuit ambulante begeleiding  kinderen en jongeren met normale begaafdheid  gewoon onderwijs  huiswerk

mentale representatie “De vogel zit op een stokje. Het visje zwemt in het water, het eendje ook!” R, 9 jaar

praktisch  niet ‘tactiele 3D(mind)maps’  veldwerk  ruimer dan enkel mindmaps  combinatie geheugenmethodieken  andere kanalen

wat is een mindmap? diagram boomstructuur centraal thema begrippen sleutelwoorden associaties relaties gebruik brainstorm presentaties wat inzicht verwerven informatie verwerken “note taking” “note making”

proces  mindmap = proces = ‘leren’  ‘mijn’ mindmap is niet ‘jouw’ mindmap  te visueel?

observatie  hoe doen ze het?  met restvisus  uit het hoofd  ongestructureerd  wat kennen ze al?  intuïtief  aanbod scholen ‘leren leren’

termieten? “termieten zijn insecten… ze komen in warme landen voor…. in een nest wonen tientallen miljoenen… ze dringen het houtwerk binnen….”  sleutelwoorden  nonsenswoord: gikkash (gevaar, insect, koning & koningin, arbeiders, soldaten, heuvels) Bron: Averbode Educatief

andere kanalen: auditief  rijmen  dichten  scanderen  zingen  stemrecorders en daisyspelers

andere kanalen: tactiel  kennisketting  Info sorteren per soort, grootte, vorm, random, ….  rijgen en citeren = inprenten vitaminen eiwitten mineralen vetten water koolhydraten

andere kanalen: cognitief  geheugen: associatie,verbeelding  ezelsbruggetje Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nachtjapon  nonsenswoordje ROGGBIV ggb i v ro

cognitief: het geheugenpaleis

cognitief: verbeelding  verhaal van Pi π = 3, … “Gisteren kwam ik om 14:15 uur aan bij mijn vriend. Hij woont op nummer 92. Hij is 65 jaar en samen met zijn dochter van 35 jaar wachtte hij me op. Zijn ouders van 89 jaar en 79 jaar waren op bezoek. Het huis is een bungalow met kamers. Zijn tuinverlichting had 8 lampen waarvan er slechts 4 brandden. Zo zag ik meteen dat er 6 kippen rondscharrelden in de tuin”.

Voorbeeld 1 oudste tijden oudheid middeleeuwen nieuwe tijd nieuwste tijd (moderne tijd) eigen tijd snoep moeilijke

auditief: zee, wind, zeilen auditief: stoommachine auditief: vliegtuigen, bommen, ontploffingen tactiel: stenen Olfactorisch & tactiel: harig & geur tactiel

 associatie: gekende verbinden met nieuwe gegevens  middeleeuwen feodaal klooster pest misoogsten oorlog markt

“Ik bezocht in de vakantie een klooster. Wat heb je onthouden? De sfeer, de stilte.” “Waarom is het zo stil in het klooster? Iedereen is naar de markt, want er is pest en oorlog geweest, en de oogst is ook nog eens mislukt. Wat een pechvogels, die patertjes!” Feodaal? Rempedaal!

Voorbeeld 2 Landen Europese unie + hoofdsteden België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Ierland, Kroatië, Letland Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden Europese unie

HongarijeOostenrijk EstlandBulgarije

Voorbeeld 3  systematisch & consequent  voorleessoftware  ballast uit tekst > proces  examenperiode > leidraad

3.3haarden van verzet: liberalisme en nationalisme revolutiegolven: gevoed door bewegingen liberalisme en nationalisme liberalisme: = geheel van maatschappelijke, economische, politieke en filosofische ideeën > vrije ontwikkeling mens centraal politiek-maatschappelijk: rechtsstaat: rechtsgelijkheid/ rechtszekerheid/ volkssoevereiniteit individuele vrijheden: vrije meningsuiting, vrijheid van vergaderen, … constitutionele parlementaire democratie = rechtsstaat > basis = grondwet vertegenwoordigers vvolk opgesteld (parlement) verschillen interpretatie + concrete invulling: regeringsvormen, stemrecht opvatting relatie staat-individu: staat > vrijheid individu garanderen

extra  beeld van  leerbaarheid  creativiteit  fantasie  geheugencapaciteit  onderscheidingsvermogen

besluit  visuele mindmap = klein deel  gekende technieken goed toepasbaar  uitgaan van leerstijl & gevoeligheid

Cathérine Vanderbeken thuisbegeleidingsdienst centrum Ganspoel