De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Weet iedereen wat ‘ie moet doen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Introductie ICT ICT Introductie.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hoera, een oudergesprek!
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Gemaakt door Nicky beekman Klas 3H.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Aanpak kindermishandeling: de hoogste prioriteit Joep Verbugt Voorzitter Branche Bureaus Jeugdzorg MO Groep.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Datum Naam school Naam presentator
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Welkom op deze informatieavond
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatie avond groep 7b
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Werkoverleg en Medezeggenschap
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Communicatie met ouders
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Samenvatting Havo 5.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Raalte en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marja.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Methodiek: Plancyclus
Niets is wat het lijkt.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Deventer en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marja.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Politie op school? Denk aan je imago! Samenwerking tussen school en politie Nancy Vos – Politie Brabant-Noord Geert Jan den Brok - vervanger.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Sheets over SIS basisset voor presentaties Bestemd voor regionale SIS-coördinatoren en andere experts die een selectie van de sheets kunnen gebruiken voor.
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Introductie ICT ICT Introductie.
Stichting Jeugdformaat
Freekids Kinderopvang
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Transcript van de presentatie:

De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Weet iedereen wat ‘ie moet doen? Sjaak de Gouw Directeur RDOG / GGD Hollands Midden Voorzitter landelijke expertgroep CGOR (Met dank aan Joost Bernsen)

Een hoog ‘what if’- gehalte Opdracht: het GROP in de praktijk Nog nooit hoefden alle registers open Wel een aantal incidenten, waarbij we ons achter de oren hebben gekrabt Vanuit 2 optieken: GGD/GHOR en CGOR Casuïstiek: planta-epidemie, schoolklas onwel in museum, meningitis op zondag,

Planta-epidemie 1960: Planta vernieuwd en verbeterd In Rotterdam circa duizend mensen met vlekjes en blaasjes, oorzaak onbekend. Meerdere mensen in gezin, vaak binnen enkele uren. Meldingen bij afdeling infectieziekten 11-jarige jongen noemt Planta en zorgt voor hypothese 430 gezinnen geïnterviewd; 288 Planta-gezinnen en 144 gezinnen links van de Planta-gezinnen In Nederland circa mensen met klachten! Naam Planta vervangen door Brio

Planta-epidemie; what if? Kan een GGD binnen 2 dagen 430 gezinnen interviewen? Kan een GGD binnen 2 dagen 1000 keelwatten afnemen? Doet de gemeente, de VWA of de GGD de inzameling van verdachte waren? Hoeveel capaciteit heeft de afdeling infectieziektebestrijding nodig voor het onderzoek naar de oorzaak?

Kinderen in een museum Juli 2002; 30 kinderen onwel in museum op vrijdagmiddag uur Ambulances en GGD-artsen gaan op weg Bron van klachten is koper in water van aanmaaklimonade Kinderen enkele uren geobserveerd, ouders gewaarschuwd Informerende brief opgesteld en meegegeven voor ouders 20 medewerkers betrokken

Kinderen in een museum; what if? Wat doe je bij 200 kinderen? Wie waarschuwt ouders; school of GGD? Wat voor onderzoek doe je bij kinderen en waar doe je dat? Ter plaatse of 200 kinderen naar ziekenhuis? Moet je rekening houden met schadeclaims van ouders? Wat verwacht je van het museum? 200 bossen bloemen? Heeft de gemeente nog een rol? Er komen namelijk wel vragen in de gemeenteraad

Meningitis op zondag Jongen van 16 op donderdag in ziekenhuis opgenomen; Zaterdagochtend overleden aan meningitis; Calamiteitenteam ingeschakeld; Hockeyteam ingelicht, omdat ze op hem zaten te wachten in de kleedkamer; Alle 200 leerlingen van school ingelicht op zondag; Telefoonnummer beschikbaar gesteld voor vragen

666; duivelse dreiging

mei: melding van dreigende collectieve suicide door Gothics op 6 juni 2006 (van flat afspringen); Strategie: – Beoordeling specifieke dreiging – Plan van aanpak specifieke dreiging – Nagaan of er op andere plaatsen vergelijkbare dreiging is In 3 weken 120 logs door 34 personen Vergaande maatregelen: IBS, kerkdiensten, GHOR, hulpverlening, contact met ERC, uitgebreide internetsearch AIVD, ouders betrokken, 24-uurs bewaking van hoge gebouwen Circa 2000 uur werk in 3 weken

666, what if? Er honderden initiatieven blijken te zijn, georkestreerd via internet? De pers er breed aandacht aan besteedt, ondanks de perscode m.b.t. suicide De eerste signalen 2 dagen voor de fatale datum bekend worden? 6-6 op een maandag valt en je er vrijdag van hoort?

Ervaringen 1 Roeping en betrokkenheid zijn basis; Improvisatie is regel, daarna vooral zeggen dat je het al geregeld had; 90% van medewerkers is zaterdag telefonisch bereikbaar en binnen één uur ter plaatse; Een brief kan binnen één uur worden gemaakt en vermenigvuldigd; Specifieke kwaliteiten (internetsearch) blijken onvermoed bij medewerkers aanwezig; Bekendheid met ketenpartners is 50% van succes

Ervaringen 2 Scholen vormen een hecht netwerk, waarvan je intensief gebruik moet maken; Informatie gaat sneller dan communicatie; Onze telefooncentrale kan 100 toestellen op één nummer zetten; Het andere werk kan altijd wachten (?!?); We hadden vooraf nauwelijks iets geregeld, alleen wisten we aan wie we de vragen moesten stellen; Ging het goed? Ja Gingen er dingen fout? Ja Kan het beter? Ja

Conclusies Incidenten wijken altijd af van scenario’s; Het opbouwen van een crisis-organisatie ijlt meestal achter de crisis aan; Evalueer ieder incident volgens de ‘what if’- methode; Hou vooral je medewerkers scherp en betrokken (ziek, weigering, eigen kinderen betrokken); Geef professionals de ruimte en deel als manager de broodjes en de koffie uit (ben trots op zelfsturing); Zorg voor een jezuïet als PR-medewerker, er zijn altijd kleine fouten die moeten worden verantwoord); De balans tussen “preparedness” en “reactiveness” moet nog flink wat verschuiven, maar: Afspraken en handboeken zijn prima, maar blijf kritisch; Kortom: wees voorbereid, maar op de juiste manier (cyclus, what-if- methode, regel verantwoordelijkheden, realiseer je je verantwoordelijkheid!)