Inspiring Space Delen en toepassen van successen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Advertisements

10 tips voor een gouden start Groeitips
STRATEGISCHE PLANNING
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Visie Mensontwikkeling WSD
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
MVO en intern management
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Burgerinitiatieven.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
ArchiValue: de APG-Case
Business Intelligence
Functiefamilies Vlaamse overheid
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Informatiebijeenkomst Arbeidsmarktregio’s 27 juni 2013 Programmaperiode ESF Natalie Koot, projectleider ESF 2020.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Q1 Q2 Q3 Q4 FINANCIËN & ICT Vaststellen lumpsumbedragen 2017
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
Een vergadering organiseren
Pilot online discussieplatform Argu
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Programma Bruggen Bouwen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
JAN HOLSAPPEL.
Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?
The making of: Omgevingsvisie
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Inspiring Space Delen en toepassen van successen WERKGROEP: Ester Beerepoot, Michelle Corbeau, Arjen van Dijk, Simon Verduijn, Theo Rooker, Marcel Janssen, Hugo Nijhoff Michelle Corbeau & Marcel Janssen Rotterdam 29 november 2012 1

Inhoud NBM 1 Terugblik werkwijze & eerdere resultaten Werkgroep Reactie NBM werkgroep okt 2012 Advies aan NBM werkgroep Het belang van het advies Strategisch advies aan directie AM Vervolg 2

1 I Terugblik werkwijze & eerdere resultaten werkgroep Stappen die zijn gezet: Kritische blik in eigen keuken AM Ideaalbeeld geformuleerd binnen AM Instrumenten gezocht om ideaalbeeld te realiseren Successen delen getransformeerd naar informatie delen Constatering dat praktijk niet echt werkbaar is / was Mensen worden creatief indien niet (goed) gefaciliteerd Gaat verder dan alleen successen delen 3

1 I Terugblik werkwijze & eerdere resultaten werkgroep 1. Kritische blik in eigen keuken: Wat delen we nu? Veel ICT-systemen (intranet, CRM, Sharepoint), netwerkschijven en privé-archieven Attitude gericht op ‘kennis als macht’ in plaats van ‘kennisdelen als kracht’ Geen verantwoordelijkheid & betrokkenheid m.b.t. kennisdeling binnen AM op HD-, MT- en projectniveau NIEUWSFLITS VERKOOPTEAM AM UTRECHT & NOORDOOST | 19 JUNI 2012 Veel verschillende dingen aanwezig, werken geen van alle perfect 4

1 I Terugblik werkwijze & eerdere resultaten werkgroep 2. Ideaalbeeld: Wat willen we delen Succesprojecten Projectinformatie in het algemeen Ervaringen m.b.t.: Verkoopaanpak Leermomenten -> kan iemand helpen? Externe successen Externe partijen / personen 5

1 I Terugblik werkwijze & eerdere resultaten werkgroep 3. Instrumenten gezocht om ideaalbeeld te realiseren Als resultaat twee systemen: AM KISS (wikipedia?) en AM Yammer 6

2 I Reactie NBM Werkgroep Platform AM Kiss: Wikipedia-opzet, ook extern toegankelijk? Financiële gegevens – gevoelig Kracht is om collega’s (zowel binnen AM als BAM) te informeren, niet de concurrenten Successen wel extern delen maar via andere middelen / kanalen (via afd. communicatie: persberichten, artikelen) Terugkoppeling na eerste presentatie Vraag of informatie extern gedeeld moet worden, als een soort wikipedia. Antwoord: nee + argumenten 7

2 I Reactie NBM Werkgroep AM Yammer Goed idee; overleg met WG Social Media Terugkoppeling na eerste presentatie 8

2 I Reactie NBM Werkgroep Geen AK voor Informatiemanager Is geen extra fte Nieuwe, tijdelijke taak. Specialist in informatiestromen: protocollen schrijven, praktijkgerichte en pragmatische oplossingen Inventarisatie van bestaande onderleen / manieren van informatie deling / opslag Strategie bepalen n.a.v. inventarisatie Per regio verantwoordelijke aanstellen Informatiemanager -> mag geen geld kosten. Aangeven waarom we dit wel willen en hoe dit kan, zonder extra kosten. Memo van Arjan als bijlage meegeven! Staat helder omschreven over het hoe en wat van de informatiemanager. 9

2 I Reactie NBM Werkgroep Sturing & betrokkenheid directie Aanbevelingen Terugkoppeling na eerste presentatie Verzoek om aanbevelingen -> later op terug komen 10

3 I Advies aan NBM Werkgroep: AM KISS Platform met database (AM KISS): basisinformatie van projecten bron van informatie = PRA-stukken vaste format en een alles omvattende inhoud na behandeling / goedkeuring digitaal te ontsluiten de belangrijkste informatie direct beschikbaar vertrouwelijke informatie geblokt aanvullende informatie: foto’s plattegronden, AI’s gevuld door de projectverantwoordelijken Middelen: AM KISS + toelichting op inhoud 11

3 I Advies aan NBM Werkgroep: AM KISS Platform AM Kiss: Wikipedia-opzet Uitgevoerde acties, o.a.: Gesproken met ICT over mogelijkheden Gesproken met WG Werkwijzer Advies: Alleen intern toegankelijk, gericht op kennisdeling (o.a. door financieel gevoelige gegevens) Sharepoint als basissysteem aanscherpen In overleg met ICT Pilot inrichten & toetsen op drie niveaus (operationeel, tactisch, strategisch) Acceptatie systemen begint bij informatie: goede uitleg + updates noodzakelijk Sharepoint als basis! 12

3 I Advies aan NBM Werkgroep: AM KISS Wordt aan gewerkt door: Werkgroep Werkwijzer Werkgroep Archiveren Projecten Wordt al door 2 werkgroepen aan gewerkt 13

3 I Advies aan NBM Werkgroep: AM Yammer Forum AM Yammer voor: Ideeën en ervaringen Successen Zakelijk en privé? Prikbord waar je berichten kan plaatsen Abonneren op verschillende items: stand van zaken (verkoop, vermogensreductie) melding updates huishoudelijke berichten nieuwtjes tips & trics dtv (durf te vragen) Prominente plek AM Yammer op Intranet Ontlasting mailbox AM Yammer – wat allemaal te delen 14

3 I Advies aan NBM Werkgroep: AM Yammer Forum AM Yammer Uitgevoerde acties o.a.: Gesproken met WG Social Media Gesproken met ICT Advies: In overleg met ICT Intranet als basissysteem aanscherpen Intranet als basis! (= ook sharepoint) 15

3 I Advies aan NBM Werkgroep: AM Yammer Wordt aan gewerkt door: Werkgroep Social Media Wordt al aan gewerkt! 16

3 I Advies aan NBM Werkgroep: Informatiemanagement Bepalen / zorg dragen dat AM van de huidige informatie voorzieningenniveau transformeert naar NBM model Hoe bereiken we het ideaal beeld? 17

3 I Advies aan NBM Werkgroep: Informatiemanagement Uitgevoerde Acties: Overleg met WG Werkwijzer Check buiten projectontwikkeling : 45% heeft een info-manager Advies: Geen extra FTE, iemand uit de (B)AM organisatie krijgt tijdelijk project Capaciteiten: Specialiste in informatiestromen Pragmatische denker Oplossingsgericht – praktijkoplossingen Taken: Inventarisatie van huidige voorzieningen Inventarisatie manieren informatiedeling- en opslag Bepalen strategie n.a.v. inventarisaties Schrijven van protocollen Uitleg geven protocollen en werkwijzen Hoe bereiken we het ideaal beeld? 18

3 I Advies aan NBM Werkgroep: Informatiemanagement Strategie informatiemanagement systeem in onderwerp in WG Werkwijzer. Te nemen stappen: 1. Inventariseren van systemen & structuren Doel: Sence of Urgency 2. Doen van voorstellen Doel: komen voorstel eenduidig systeem 3. Implementatievoorstel Doel: systeem dat gedragen wordt op werkvloer, MT en directie wat kan worden gemonitoord Hoe bereiken we het ideaal beeld? 19

4 I Belang advies voor de NBM Werkgroep Concreet faciliteren in voorstellen tbv verbetering kennisdeling binnen de organisatie, met introductie: AM Yammer, AM Kiss Informatiemanagement Praktische handreikingen voor implementatie van instrumenten binnen de verschillende gremia: AM Yammer (ICT) AM Kiss (ICT + afvaardiging op drie niveau’s) Informatiemanagement (WG Werkwijzer) Nummer 1 en 2: fysiek aanwezig -> implementeren Nummer 3: in werkwijzer WG -> zij zien noodzaak ook 20

4 I Belang advies voor de NBM Werkgroep Besef dat stimuleren van kennisdeling begint bij: Het stimuleren van een open attitude gericht op ‘kennisdeling als uiting van kracht’ in plaats van ‘kennis niet delen als uiting van macht’ Voorkomen dat expliciete kennis wegvloeit Impliciete kennis waar mogelijk registreren Geen toename op AK maar reduceren van kosten Expliciete kennis = alles over een project -> goed archief! Is al lastig genoeg met personeelsreductie, veel projecten overdragen kost veel geld. Impliciete kennis = specifieke kennis van 1 persoon over een onderwerp. Als dat kan worden opgeslagen / bewaard = belangrijk! Bv Omgekeerde Integratie 21

5 I Strategisch advies aan directie AM Advies richting Directie AM Strategisch: Aanjager van verandering binnen AM richting tactisch (MT), en operationeel niveau (projecten) Communiceer met organisatie (goed voorbeeld doet volgen) Uitstralen Sense of Urgency als het gaat om: Attitude gericht op kennisdeling Erken noodzaak versterking van AM als kennisorganisatie Toon verbindend vermogen richting organisatie, medewerkers en projecten Toon kunde om verandering tot stand te brengen Operationeel: AM Kiss: maak iemand verantwoordelijk binnen ICT AM Yammer: idem Info.management: neem de adviezen ter hand in de WG Werkwijzer 1-1: meer aanwezig, desnoods digitaal -> columns, updates 1-2: uitstralen / uitdragen wat belangen zijn van de veranderingen. VB 6 merkenbeleid = geaccepteerd! Want: reductie is bekend. 1-2-2: benutten wederzijdse kennis BAM / AM + up to date werkwijzers 2 Zichtbaarheid -> wil om voor iemand te werken Niet alleen over de schutting gooien, blijven enthousiasmeren Stimuleren om met ideeën te komen / anders te denken -> maar wel terugkoppelen! Bv: idee om iedereen telefoonrekening te laten zien -> bewustwording – nooit iets mee gedaan Enthousiasmeurs / aanjagers binnen regio op gebied van bijvoorbeeld facebook, twitter , ervaringen delen Bedoeld om collega’s te ondersteunen! Niet te controleren! 22

6 I Vervolg Werkgroep Delen en toepassen van Successen (en informatie) opheffen Indien gewenst dienen als klankbordgroep voor: Werkgroep werkwijzer Werkgroep archiveren projecten Werkgroep Social Media Vervolg: conclusie is feitelijk dat we overbodig zijn geworden omdat onze output al onder andere werkgroepen valt. Geen noodzaak voor dubbel werk. Dus wel kennis delen / aanbevelingen doen aan andere groepen, we hebben er tenslotte wel al goed over nagedacht. Kan de rest helpen om e.e.a. te vervolmaken. 23

I