Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Druk op een toets om verder te gaan
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Feedback applicatie Introductie in het gebruik Aanleiding •Wie? Het betreft de Autorisatie artsen en de eigen Huisarts van de Patiënt •Wat? Het betreft.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Regionale aanpak Medicatie Overdracht
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
III Procesdenken in de praktijk
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Samen sterker! NHG-Congres HELP, een spoedgeval! 22 november 2013.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
WebHIS Call Manager 3.5.
Uw netwerk beheren met Nagios.
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk welkom!
Zeggenschap voor zorgvragers
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De zorgketen voor de Geneeskundige hulpverlening bij calamiteiten: “Zorg en/of Keten voor het lokaal openbaar bestuur ??” Ton van Dijk Regionaal Geneeskundig.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
Voorziening waarmee ambulance gegevens van/ over patiënt digitaal beschikbaar worden gesteld voor ketenpartner (vóór aankomst/ na overdracht)
E-diagnostiek Hans Zandleven 14 november Over Izore Laboratorium voor medische microbiologie Izore werkt voor de 1 e en 2 de lijn Ca 120 medewerkers.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Persoonlijke inlog. Zoeken naar beschikbare bedden. Type bed: KDO / DBC / NAH etc. Zorggroep: naam zorgaanbieder zoeken: vrij zoeken.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Manschap Instructie per functie EMRIC. Inhoud Algemeen Inzetindicaties Wijze van alarmering Ontvangst Inzet Beëindiging inzet.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
Afspraakgericht werken Snel balie
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Protopics Samenwerkende zorgverleners Rondom patiënten in zorgnetwerk
Elektronische kennisgeving van geboorte
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Toekomst van het EPD binnen AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV en AZ Sint-Lucas vzw Kristof Duthoy – Dirk Bernard > 18/11/2017.
Welkom Namens; Witte Kruis Ambulancezorg St ZorgSaam Ambulance
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
VeiligheidsRegioTwente
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Welkom.
Huishoudelijke hulp toelage (HHT)
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
Werkgroep transmurale communicatie
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Als elke seconde telt HartslagNu
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk welkom!

Aart Schoenmaker

Norbert Bosman

Uiteenlopende beelden Stortvloed van mails en verslagen Onduidelijkheid Kiem van witte crisis Casus voorbereiding Ebola

Wat ik gaan vertellen Korte samenvatting netcentrisch werken LCMS Geneeskundige Zorg Voorbeeld implementatietraject

Wat is het

Beschikbaarheid informatie in het hele netwerk staat centraal Netwerk presteert beter, leert van fouten en past kennis beter toe Netcentrisch werken

Bij uitstek geschikt voor netwerkorganisatie, dus voor de geneeskundige zorg Netcentrisch werken

Techniek

Operationele omgeving én OTO-omgeving Dubbel uitgevoerd Gegarandeerde hoge beschikbaarheid 24/7 helpdesk voor technisch beheer Advies en doorontwikkeling Tool is onderdeel van een dienst

Samenhang omgevingen

Demo

Imple- mentatie

2 netwerken acute zorg 3 GHOR’en Ziekenhuizen RAV’en Huisartsen GGD’en Partijen in project Zwolle/Euregio

In chronologische volgorde: 1.Mensen 2.Organisatieaspecten 3.Procesbeschrijvingen 4.Techniek Te organiseren

?

Gert Koelewijn

Acuut Zorgportaal In één oogopslag naar juiste ziekenhuis Landelijke bijeenkomst Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk Gert Koelewijn Programmamanager 11 december 2014

Boodschap Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Het Acuut Zorgportaal is de schakel om patiënt met acute zorgvraag in één oogopslag naar het juiste ziekenhuis te brengen, zowel bij reguliere situaties als bij rampen.

Inhoud 1.Uitdagingen 2.Programma eSpoed 3.Maatschappelijke Noodzaak 4.Acuut Zorgportaal 5.Eén gedeeld informatiebeeld 6.Tot slot Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

1. Uitdagingen Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Kwaliteit van leven Patiënt op tijd op juiste plaats Informatieoverdracht

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

eHealth eHealth is de schakel om een patiënt met een acute zorgvraag de juiste hulp te bieden op de juiste plaats en op het juiste moment binnen de acute zorgketen. Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

2. Programma eSpoed Landelijk programma Samen met partners Standaarden met rendement Betere informatie voor acute zorg Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)

Producten Richtlijn gegevensoverdracht acute zorg Digitale overdracht ambulance SEH Overdracht en rapportage naar huisarts Acuut Zorgportaal Inzage medische historie patiënt Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

3. Maatschappelijke noodzaak Acute patiënt heeft recht op beste zorg Extra onderzoek en handelen door ontbreken medische status van patiënt Snelle overdracht is noodzakelijk Efficiënte inzet van acute zorgverleners Bevorderen samenwerking zorgverleners Bevorderen informatievoorziening bij grootschalige ongevallen Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Rapport poldercrash Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Ambulances leverden patiënten naar eigen inzicht af bij ziekenhuizen en reden ziekenhuizen voorbij. Ziekenhuizen ontvingen patiënten die niet door de meldkamer waren gestuurd. Ziekenhuizen stonden klaar voor grootschalige opvang, maar ontvingen één tot vier patiënten. Ongestructureerde communicatie. Dan weer via een meldkamer, dan weer via de ambulances.

4. Acuut Zorgportaal (visie) Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Eén dashboardscherm voor ketenpartners acute zorg. Transparantie door inzage actuele ziekenhuiscapaciteit. Bevorderen ketensamenwerking door delen gegevens. Toepasbaar in reguliere situaties en bij rampen. Instrument voor realisatie van WTZi-doelen.

Acuut Zorgportaal (dashboard) Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Inzage Acute Situatie Patiënt Inzage Acute Situatie Patiënt Inzage Medische Historie Patiënt Inzage Medische Historie Patiënt Inzage GHOR informatie Inzage GHOR informatie Inzage Behandelcapaciteit Ziekenhuis Inzage Behandelcapaciteit Ziekenhuis

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Per dag 2000 ambulances naar ziekenhuis ‘

Zoeken Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Meldkamer Ziekenhuis “CT Trombolyse is vol. Zoekt u verder bij andere ziekenhuizen.” “Mevrouw de Wit heeft een CVA. Kunt u haar ontvangen?”

Feiten uit de praktijk Ambulancediensten ervaren opnamestops ziekenhuizen. Stops beïnvloeden aanrijdtijden van (trauma)patiënten. Vertraging vergroot kans (vervolg)schade (trauma)patiënten. Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Vinden Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... In één oogopslag naar juiste ziekenhuis Geen opnamestop Opnamestop

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Zo werkt het

Ziekenhuis meldt capaciteitsstop in Acuut Zorgportaal

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Invulscherm opnamestop

Overzichtsscherm Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Reden opnamestop op scherm Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Meldkamer stuurt ambulance naar ziekenhuis met opnamecapaciteit. H

Wie zijn nu de gebruikers? Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt Ziekenhuizen Meldkamers van drie traumaregio’s Alle ziekenhuizen inzage beddencapaciteit

Voordelen Realtime inzicht in de beschikbare ziekenhuiscapaciteit. Ambulance rijdt direct naar het juiste ziekenhuis. Ambulance levert de patiënt af bij het ziekenhuis dat vooraf met de meldkamer is besproken. Patiënt is sneller op de juiste plek. Ziekenhuis heeft geen onnodige voorbereidingen. Onnodig telefonisch storen wordt naar nul gereduceerd. De communicatie verloopt gestructureerd via de meldkamers naar de ambulances. Een forecast is mogelijk van de beschikbare capaciteit. Er is transparantie in de keten. Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

5. Eén gedeeld informatiebeeld Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... voor gestuurde besluitvorming in reguliere zorg, crisis- of rampsituaties zorgt ervoor dat 1.patiënt de juiste zorgt krijgt 2.verwanten van de patiënt worden geïnformeerd 3.zorgorganisaties activiteiten continueren

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Verbinden organisaties & systemen

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Volgende stap Start project ‘gedeeld informatiebeeld’ Samenwerking met…

6. Tot slot Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Acute patiënten meteen geholpen Direct actueel overzicht behandelcapaciteit Zowel regulier als opgeschaald toepasbaar Gert Koelewijn projectmanager whitepaper ‘Beschikbare ziekenhuiscapaciteit voor acute zorgverlening in één oogopslag’ Beschikbare ziekenhuiscapaciteit voor acute zorgverlening in één oogopslag

pauze

Arjan Hanekamp

De praktijk met producten van project Pariter Arjan Hanekamp Manager Meldkamer Ambulancezorg & ICT

Agenda Ambulancezorg in Nederland Project Pariter Praktijk ervaringen en huidige gebruik Toekomstig gebruik

Ambulancezorg in Nederland 25 ambulancezorg regio’s, bovenregionaal werkend Landelijk acute zorgnetwerk ruim10 jaar Gestart met uitwisselen voertuigposities Anno 2014 uitgebreid gecertificeerd netwerk met vele toepassingen en verbindingen naar zorgpartners Toepassingen: Incidenten en voertuigen X Y server BAG- Ambulancezorg Zorgmail Digitale vooraankondiging Referentie gegevens Ritlogging Ambulance Bijstand Ketenzorg applicatie Objecten database Landelijk Schakelpunt VZVZ

Project Pariter Geïnitieerd project van Ambulancezorg Nederland Referentie gegevens Ritlogging Ambulance Bijstand Integratie traject

Referentie gegevens Database waarin basis gegevens worden beheerd voor uniforme landelijke toepassing. Voorbeelden: Zorgmail adressen van alle huisartsen in Nederland Loods posten Adressen digitale vooraankondiging ziekenhuizen Locaties met bijzondere adressen Voordeel -> lokaal beheer, landelijk effect!

Ambulance Bijstand Meldkamer toepassing om snel en eenvoudig ambulance capaciteit van buurregio’s te vragen Aanvraag door enkele klik doorkoppeling met GMS In bijstandsverlenende meldkamer komen nieuwe ritten automatisch in GMS Aanvullende informatie is toe te voegen In aanvraag voor bijstand is selecteren van loods posten mogelijk Extra bijstand aanvragen eenvoudig mogelijk

Project Pariter g

g

g

Ritlogging Applicatie toont alle ambulancezorg die ingezet zijn bij incident/evenement Meldkamer Ambulancezorg start logging Straal om incident Alle eenheden met afhaal adres binnen straal worden gelogd Alle info vanuit ERF wordt gelogd Na activering start logging vanaf 3 uur terug Informatie beschikbaar voor Meldkamer, OVDG, ACGZ

Project Pariter g

Programma Informatie overdracht in de zorgketen ICT en LPA 8 ID scan App Pilot inzage in huisartsen dossier Samenwerkingsafspraken RAV – HAP Project interne communicatie E-health

Programma

Integratie traject Verschillende systemen/applicaties zijn in de loop van de jaren ontwikkeld in dit project is dit tot één geïntegreerd geheel gemaakt

Huidig berichten verkeer

De praktijk Ritlogging gebruikt bij evenementen en incidenten Informatie komt duidelijk in systeem Overzicht duidelijk Aankomst tijden ambulances ziekenhuis MIST gegevens vanuit ambulance

De praktijk knelpunten Niet alle ambulancezorg instellingen aangesloten op LSDV Gegevens vanuit ERF ambulance wordt niet verstuurd door ambulanceverpleegkundige GHOR ontvangt nog geen NAW gegevens.

Toekomstig gebruik Meldkamer gebruik blijft, wel mogelijke verandering met GMS 4.12 Gegevens beschikbaar, middels autorisatie voor GHOR, RAV enz. doormiddel van inlogaccounts Gegevens beschikbaar, middels autorisatie, via koppeling naar ander systeem zoals LCMS en Acute Zorgportaal

lunch

middag- programma

tot ziens!