Eduquer pour développer1 Onderwijs voor Ontwikkeling De visie van DSF op het onderwijs en de bestrijding van de armoede in Burkina Faso.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een initiatief van vzw De Zwaluw
Advertisements

 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Collectedoelen 2013.
Senegal Senegal.
Maartens College 27 april 2012
Transport en Infrastructuur
Presentatie UNICEF.
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Honger de wereld uit: Het kan!! Het moet!! HANS EENHOORN U.N. MILLENNIUM TASKFORCE ON HUNGER Associate Professor Wageningen Universiteit voor Voedselzekerheid.
WATER Infodag District 1550 Jan Roumen RC-Leudal
Als wij de globale armoede tegen 2015 willen halveren, moet ook België zijn deel van de inspanning leveren. Enkel zo bereiken wij de Millenniumdoelstellingen.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
START DIA.
Klein?.
Dorcas is een internationale hulporganisatie die in twintig landen in Oost-Europa en Afrika projecten van lokale partnerorganisaties ondersteunt. Dorcas.
Krimpen met perspectief
Edukans 4 april 2017.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Veel verschillende ziekten
Women in Europe for a Common Future WECF Moving People for a World in Balance Moving People for a World in Balance
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Leren Ondernemen vzw Saskia De Bruyn
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
Internationale welvaartsverschillen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Jezelf kort voorstellen.
The Young meet the Elders Wouter van Dieren, 15 januari 2015
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Dossier Empowerment.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Project Zuid-Afrika dinsdag.
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
GEZONDHEIDSZORG VOOR ELK KIND
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Wereldsolidariteit De kracht van mensen samen!. Wereldsolidariteit NGO van de Beweging Waardig werk en sociale bescherming wereldwijd.
Wandelen voor Water Simavi facts and figures Opgericht in landen: Ghana, Kenia, Malawi, Oeganda, Tanzania, Bangladesh, India, Indonesië en.
Hongersnood Nils,Sander en Daniel. Inleiding Oorzaken Hongersnood hedendaags Oplossingen.
Somalia: Oxfam Novib’s engagement & perspectives Suying Lai & Hans van den Hoogen 8 april 2008.
Woord en Daad Armoedebestrijding wereldwijd. Woord en Daad Missie en visie Missie Woord en Daad verbindt mensen over de hele wereld in hun strijd tegen.
Dit is Dorcas Dorcas komt in actie voor mensen in nood en diepe armoede, ongeacht hun religie, ras, geslacht of politieke overtuiging.
Voorbeeldproject NGO – VZW – samenwerking Drinkwatervoorziening in het oosten van Guinee-Bissau Samenwerking binnen VPWvO (Vlaamse partners)  uitvoering.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
– = acties voor betere wereld – Om de 5 jaar  bespreking 189 landen wat de voortgang is (189 van de 195 landen op aarde) – Op 11 september 2000  afgesproken.
Wat feiten en cijfers Calvijn Business School
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
BROEDERLIJK DELEN CAMPAGNE WE NEMEN JULLIE MEE NAAR … …in BURKINA FASO … BURKINA FASO.
Kinderarbeid..
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Beroepsonderwijs voor jongeren | Zuid-Soedan
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Van Maxim,Walia en Jef.
Problemen m.b.t. landbouw en water: hoge verdampingsgraad
1.
Doubleren.
Niet alleen op de wereld
Doubleren.
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Stichting Aktie Benin (SAB)
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Eduquer pour développer1 Onderwijs voor Ontwikkeling De visie van DSF op het onderwijs en de bestrijding van de armoede in Burkina Faso

Eduquer pour développer2 In het kader van de millenniumdoelstellingen zijn onderwijs en ontwikkeling de belangrijkste aandachtspunten

Eduquer pour développer3 De Millenniumdoelstellingen 1.De armoede halveren en minder mensen honger 2.Elk kind naar school 3.Mannen en vrouwen gelijkwaardig 4.Minder kindersterfte 5.Verbetering van de gezondheid van moeders 6.Bestrijding van HIV/AIDS, malaria en andere dodelijke ziektes 7.Bescherming van het milieu, iedereen schoon drinkwater en minder mensen in sloppenwijken 8.Toegang tot betaalbare medicijnen, een eerlijk handelssysteem, minder schulden voor ontwikkelingslanden

Eduquer pour développer4 Nelson Mandela: Onderwijs is de stuwende kracht achter elke ontwikkeling Onderwijs is een machtig wapen om de wereld te veranderen

Eduquer pour développer5 Onderwijs: hèt middel om de mens te veranderen Leren en vormen: –Weten wie je bent –Weten wat je kunt –Weten hoe samen te leven –Weten datgene wat je weet en kunt door te geven aan anderen

Eduquer pour développer6 De situatie in Burkina Minder dan 60% van de kinderen gaat naar de basisschool Gebrek aan mensen en middelen Onderwijs van slechte kwaliteit

Eduquer pour développer7 Kwaliteit van onderwijs: Gebrek aan schoolboeken Laag opleidingsniveau van onderwijzers Te veel leerlingen voor te weinig onderwijzers Curriculum niet aangepast aan onderwijsbehoefte Laag rendement door doublures en voortijdige uitval Gebrek aan een goede leeromgeving Onvoldoende doorstroom mogelijkheden

Eduquer pour développer8 Toegang tot onderwijs in Burkina (2005) Kleuteronderwijs1,56 % Primair onderwijs56,8 % Voortgezet onderwijs 26 % Hoger onderwijs1,2 % Alfabetisering van volwassenen 29 %

Eduquer pour développer9 Gebrek aan kader Wereldwijd zijn er 82 miljoen studenten Afrika heeft slechts studenten = 0,01 %, terwijl in Afrika 10% van de wereldbevolking woont Aantal studenten per inwoners: –184 in Afrika –712 in ontwikkelingslanden –2900 in de ontwikkelde landen

Eduquer pour développer10 Toegang tot informatie technologie 0,08% van de Afrikanen heeft toegang tot internet 5,9% van de websites komen uit ontwikkelingslanden, terwijl hier 80,4% van de wereldbevolking woont

Eduquer pour développer11 Burkina Faso: Hoe ontwikkel je een land wanneer 70% van de bevolking geen toegang heeft tot schriftelijke communicatiemogelijkheden en bijna niemand toegang heeft tot informatie technologie?

Eduquer pour développer12 Ontwikkeling: Een proces om te groeien Om welvaart te brengen Om de welvaart eerlijk te verdelen Zodat ieder mens in zijn basisbehoefte kan voorzien

Eduquer pour développer13 Armoede in Burkina JaarNationale Armoede grens (FrCFA) % van de bevolking Regio Noord € 62,66 44,5%72.1% € 110, %60.8% € 126, %68.6%

Eduquer pour développer14 Relatie tussen onderwijs en armoede (2003) ScholingspercentageSoort milieuBestedingsmogelijkhedenTotal StadDorptotal Primair onder wijs Masculin104,240,649,636,344,650,751,174,449,6 Féminin99,627,038,222,132,537,643,9866,138,2 Total101,934,144,129,123,844,547,770,344,1 Voortgezet onder wijs Masculin53,88,017,36,17,713,519,743,717,3 Féminin47,94,213,83,55,99,612,033,213,8 Total50,76,115,64,96,911,615,837,615,6 Hoger onder wijs Masculin11,50,13,4…..4,30,30,711,13,4 Féminin5,0…..1,2….. 0,22,51,2 Total6,1…...1,2…..0,150,210,297,152,13

Eduquer pour développer15 Onderwijs en ontwikkeling Met onderwijs bestrijd je de armoede In ontwikkelingslanden houdt dit in: –Een verbetering van inkomsten –Een hoger opleidingsniveau –Betere gezondheidszorg –Voldoende voedsel –Minder armoede –Zorg voor het milieu

Eduquer pour développer16 Onderwijs is investeren: Een geschoold mens is productief Hoe meer mensen in een samenleving geschoold zijn, hoe hoger het ontwikkelingsniveau en de welvaartstandaard

Eduquer pour développer17 De uitdaging Meer kinderen op school Versterking van de capaciteiten van ieder die iets met onderwijs te maken heeft Verbeteren van de toegang tot internet Onderwijs aanpassen aan ontwikkelingsbehoefte Opwaardering van de nationale talen Opzetten en ontwikkelen van basiseducatie en beroepsonderwijs

Eduquer pour développer18 De sterke punten van het onderwijs in Burkina Gunstige politieke en sociale context Nationaal onderwijsprogramma Introductie van de nationale talen Participatie van burgers Ontwikkeling van nieuwe alternatieven Gunstige wetgeving

Eduquer pour développer19 Onderwijs is een nationale prioriteit Iedere burger heeft recht op onderwijs zonder discriminatie op geslacht, sociale klasse, religie of ras

Eduquer pour développer20 LocalitésAnnées Taux de scolarisation % GarçonsFillesTotal Yatenga ,645,2859, ,352,867, ,658,273,3 Région du Nord ,641, ,950,964, ,856,670,7 Niveau national ,146,252, ,45156, ,15560,7 Stijging van het percentage schoolgaande kinderen

Eduquer pour développer21 DSF: Een voorbeeld van werken aan onderwijs

Eduquer pour développer22 De visie van DSF Bouwen aan een betere wereld, zonder analfabetisme en onwetendheid, waarin iedereen goed kan leven Iedereen heeft recht op onderwijs en vorming om zijn/haar levensomstandigheden te kunnen verbeteren Daarom moet er een nieuwe generatie komen van geschoolde jongeren en volwassenen die in staat zijn een positieve verandering op gang te brengen in een sfeer van solidariteit en wederzijdse steun

Eduquer pour développer23 Directe ontwikkelingsactiviteiten van DSF in regio Noord Mobilisatie van de bevolking Bijscholing van onderwijzers

Eduquer pour développer24 Directe ontwikkelingsactiviteiten van DSF in regio Noord Alfabetisering van de bevolking en vormingsonderwijs Aandacht voor vroegkinderlijke ontwikkeling

Eduquer pour développer25 Directe ontwikkelingsactiviteiten van DSF in regio Noord Promotie van de rechten van het kind: Avondonderwijs op het platteland Bestrijding van AIDS op de scholen

Eduquer pour développer26 Directe ontwikkelingsactiviteiten van DSF in regio Noord Scholieren adoptieproject

Eduquer pour développer27 Participatie van DSF op nationaal niveau: Lid CCEB (organisaties die actief zijn op het gebied van onderwijs) Lid van de adviesraad van het FONAENF (nationale alfabetiseringsfonds) Lid adviescommissie in Yatenga Vertegenwoordiger Education for All in de regio Noord Lid nationale coalitie ter bestrijding van de armoede Lid van het netwerk ter bestrijding van AIDS in Yatenga

Eduquer pour développer28 De nationale partners van DSF Ministerie van Basisonderwijs en Alfabetisering FONAENF CCEB (Cadre de Cencertation des ONG’s en Education de Base) Nationale coalitie voor het onderwijs

Eduquer pour développer29 De internationale partners van DSF ICCO Kinderpostzegels Wereldvoedselprogramma Netwerk Education for All Particuliere stichtingen

Eduquer pour développer30 Resultaten Verbetering van de toegang tot onderwijs Kwaliteitsverbetering Bewustwording van het belang van onderwijs Bewustwording van de rechten van het kind

Eduquer pour développer31 Bijbouwen van duurzame en tijdelijke scholen en klaslokalen

Eduquer pour développer32 Stijging van het aantal schoolgaande kinderen in het interventiegebied van DSF

Eduquer pour développer33 Meer meisjes naar school

Eduquer pour développer34 Toename van het aantal nieuwe leerlingen

Eduquer pour développer35 Alfabetisering in nationale taal (in 3 jaar) Vrouwen867 Mannen352 Totaal1219

Eduquer pour développer36 Samenwerking met PI’s Stichting WOL Stichting Faso Stichting Naaba Yambaga

Eduquer pour développer37 Tips voor PI’s Zorg dat de organisatie waar je mee samenwerkt officieel erkend wordt Stel het kader waarbinnen je samenwerkt duidelijk vast; geef grenzen aan Zorg voor een systeem van monitoring en evaluatie Ga uit van wederzijds respect en versterk de vriendschapsband

Eduquer pour développer38 Conclusie Onderwijs en ontwikkeling zijn nauw met elkaar verbonden Armoede is geen natuurlijk fenomeen maar het gevolg van ongerechtigheid tussen mensen De internationale gemeenschap moet hier iets aan doen, want zolang er armoede, ellende en wanhoop bestaat is de vrede en veiligheid in de wereld niet gegarandeerd

Eduquer pour développer39 Hartelijk dank voor uw aandacht Leve de vriendschap tussen de volken!