Genredidactiek in de exacte vakken Gerald van Dijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Competentie 04 Het informatieve gesprek
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Schrijven in passende stijl
Effectieve instructie
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
NLT modules en excellentiebevordering
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
CLIL-didactiek voor Duits
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
3F maken van een verslag.
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
De indeling van teksten
Vwo 6 – literatuur Week
TEKSTSOORTEN.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Het succes van de taalbewuste docent
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Inleiding beoordelen.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Genredidactiek in de exacte vakken Gerald van Dijk

n Kenmerkend aan papegaaiachtigen is een sterke korte kromme snavel n Pok pok pok, tikte hij met zijn snavel op de brievenbus. n Er heerst in de papegaaiensamenleving een duidelijke rangorde n Soorten die thans veel als huisdier worden gehouden zijn ….. n Die avond wordt er gebeld. n Mevrouw Dokkel draait zich om en ziet de kooi met Borre.

Teksten n Beschrijvend n Verhalend lectoraat lesgeven in de multiculturele school, HU 2010

Genredidactiek in de zaakvakken ??? Genre = n Gemakkelijk herkend en geaccepteerd door ‘community of practice’. n Vaak gebruikt door leden van community, receptief en soms productief n Schrijven is gebaseerd op verwachtingen. De lezer begrijpt het beter als de schrijver zich inleeft in de verwachtingen van de lezer. Die verwachtingen zijn gebaseerd op ervaringen met soortgelijke teksten. (Hyland 2007)

Vakonderwijs is gericht op inwijden in cultuur van het vak. n Leren is een sociocultureel proces n Beoefenaars van een vak drukken zich op een bepaalde manier uit. Daarbij maken ze gebruik van verschillende genres (biografie, verslag bij een experiment …., ….) n Leraren verlangen van leerlingen dat ze die genres receptief en productief beheersen, maar vaak wordt er geen expliciet onderwijs in gegeven. n Scaffolding

lectoraat lesgeven in de multiculturele school, HU 2010 Text1: ( leerling 10 jaar, in actie ) Dit … nee, het gaat niet … het beweegt niet … probeer dat … ja, het gaat,… een beetje.. dat… Gaat niet werken …., het is geen metaal, deze zijn het beste …. Echt snel …

Text 2: (andere leerling, mondeling, na het proefje) We probeerden een pinnetje … een puntenslijper … ijzervijlsel en een stukje plastic … de magneet trok het pinnetje niet aan.

Text 3: (geschreven door dezelfde leerling) Ons experiment was om uit te vinden wat door een magneet wordt aangetrokken. We vonden uit dat een magneet sommige metalen aantrekt. Het trok het ijzervijlsel wel aan, de pin niet.

Text 4: (uit een kinderencyclopedie) Een magneet is in staat om een stukje staal of ijzer aan te trekken, omdat het magnetisch veld er voor zorgt dat het stukje ijzer tijdelijk magnetisch wordt. Magnetische aantrekking vindt alleen plaats bij ijzer en nikkel en een aantal bijzondere materialen.

Functie van schrijven Informatie verwerken door gedachten te ordenen en vast te leggen. Samenvatten Herhalen, in eigen woorden schrijven. Verwerkingsvragen schriftelijk beantwoorden. Toepassingsvragen schrijftelijk beantwoorden. Nieuwe inzichten verwerven, doordat schrijven het creatieve proces stimuleert.

moeilijkheden Weinig verbeelding Weinig basiskennis Te weinig taalvaardig om kennis schriftelijk uit te drukken om eigen woorden te gebruiken om vaktaal te kunnen onthouden en te gebruiken om theorie en observaties bij elkaar te brengen om grote hoeveelheden informatie samen te vatten om te beginnen met schrijven

Nonvoorbeeld n Jullie gaan een werkstuk schrijven over vleermuizen n Eisen: n Niet koppiepeesten n In tweetallen n 5 kantjes n Bronnen vermelden n … Over 3 weken inleveren

Leren zwemmen gaat heel anders. Leren titreren ook: modelling en deconstructie, feedback Opsplitsen in deelvaardigheden Iedere deelvaardigheid intrainen n Voordoen, nadoen, zelf doen n Feedback Video: Titreren: voordoen en nadoen

Leren: thuis en op school Leerlingen die thuis veel steun krijgen van ouders die een flink aantal genres ‘beheersen’, zijn in het voordeel. Genredidactiek is expliciet onderwijs: Schrijvend leren Leren schrijven voor een specifiek doel

Modelling en deconstructie n Genredidactiek maakt gebruik van het begrippenkader van de systemisch functionele linguïstiek. n Field (veld: kennis) n Tenor (toon: relatie met lezer) n Mode (stijl)

Ontwikkeling naar schooltaal n FIELDVeld, inhoudelijk thema van algemene dagelijkse naar zeer vakspecifieke onderwerpen n TENORToon, sociale relatie van informeel naar formeel n MODECommunicatievorm Van spreektaal naar schrijftaal lectoraat lesgeven in de multiculturele school, HU 2010

18 Mother tongue L. Science Texts Tech Maths Second Lang. Foreign Lang. Social Studies Phys Ed Geography History Arts text responses stories procedures information reports explanations arguments factual stories Which Genre? Religion Rose/Acevedo 2006

Aanleren in 4 stappen Korte toelichting op volgende dia’s, maar nog geen video’s

Hoe zie je deze fasering terug in het lesmateriaal? (zie conferentiemapje)

Fase 1: Het veld opbouwen n Lezen (met taalsteun), luisteren (receptief) n Praten, productie van vaktaal uitlokken, verwerkingsvragen n Oriëntatie op het genre

Fase 1: het veld opbouwen Australia, science

Fase 2: De tekstsoort modelleren n Een goed voorbeeld laten zien. Aanwijzen welke talige en inhoudelijke keuzes de schrijver heeft gemaakt om iets aan de lezer duidelijk te maken. Op niveau van macrostructuur, op zinsniveau en op woordniveau. Gebruik van metataal. Aansluiten bij grammaticale voorkennis, maar FUNCTIONEEL. Oefenen in het produceren van kleine stukjes van het genre

Voorbeeld van explicitering: Nominalisering als kenmerk Processen, bijvoeglijk nw en verbindingen worden genominaliseerd: (vb diersoort) n Wat zijn dit? > classificering, indeling n Wat eten ze? > eetgewoonten, dieet n Waar leven ze? > Habitat, leefgebied n Hoe zien ze eruit? > Uiterlijk n Hoe bewegen ze zich? > Voortbeweging n Hoe krijgen ze jongen? > Voortplanting lectoraat lesgeven in de multiculturele school, HU 2010

Video’s fase 2: De tekstsoort modelleren Stage 2/3 TL cycle Debat 3 min T&S 2011 fase 2 met storing vanaf 3:45 T&S 2011 les 5 bespr voorb artikel 0:00-5:55

Fase 3: gezamenlijke constructie n Leerlingen dragen suggesties aan. n Leraar denkt hardop, geeft feedback op inhoud, macrostructuur, zinsbouw, woordkeuze (functioneel), gebruik makend van inzichten uit fase 2. n Samen schrijven 1:15 -4:20

Fase 4: Onafhankelijk schrijven n Tussentijdse feedback vanuit lesmateriaal (bijv dmv verwijzing naar fase 2) n Tussentijdse feedback door klasgenoten n Tussentijdse feedback door docent

Genre pedagogy is … (Hyland, 2007)

Genredidactiek gepositioneerd

Opdracht n Over de video’s: Aan welk niveau van het referentiekader taal wordt door de studenten gewerkt? n Noem een kenmerkend genre voor jouw vak. n Hoe expliciet wordt dat genre meestal onderwezen? (Geef voorbeelden van explicitering die je gezien hebt) n Welke toepassingsmogelijkheden van genredidactiek zie je? (vooropgesteld dat er voldoende informatie over genres in exacte vakken wordt ontsloten)

Hartelijk dank n Voor meer informatie: n n n