Prijs- en Productmix 1e klas 2009 - 2010 Ron Weijens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Vandaag.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Product, merk en assortiment
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Elasticiteiten.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
MARKETINGMIX.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Economisch bekeken Mavo 4
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Economie en ondernemen
Kruiselingse prijselasticiteit
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Inflatie en koopkracht
BASISREKENVAARDIGHEDEN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Havo 4 Hoofdstuk 2 Consumentengedrag
Transcript van de presentatie:

Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens

Presentie en Gelukkigen vd Week Presentie

Vraag 1 De uitkomst van E k kan negatief of positief zijn. Hoe noem je goederen als de uitkomst positief is?

Vraag 2 Welke indeling naar koopgedrag heeft Copeland gemaakt?

Vraag 3 Een inelastische vraag betekent dat de vraag zwak op de prijsverandering reageert. Welke elasticiteitscoëfficiënt kenmerkt deze uitkomst?

Vraag 4 Teken van de Kromme van Engel de Primaire Goederen op een x- en y-asKromme van Engel

Vraag 5 Er zijn 3 mogelijkheden om je prijs te bepalen op basis van: Kostengeorienteerd. Welke zijn dat?

Vraag 1 Antwoorden De uitkomst van E k kan negatief of positief zijn. Hoe noem je goederen als de uitkomst positief is? Substitutiegoederen

Vraag 2 Welke indeling naar koopgedrag heeft Copeland gemaakt? Convenience goods Shopping goods Speciality goods

Vraag 3 Een inelastische vraag betekent dat de vraag zwak op de prijsverandering reageert. Welke elasticiteitscoëfficiënt kenmerkt deze uitkomst? Kleiner dan 0, maar groter dan -1

Vraag 4 Teken van de Kromme van Engel de Luxe Goederen op een x- en y-asKromme van Engel Teken van de Kromme van Engel de Primaire Goederen op een x- en y-as. Benoem de assen!Kromme van Engel

Vraag 5 Er zijn 3 mogelijkheden om je prijs te bepalen op basis van: Kostengeorienteerd. Welke zijn dat? Cost-Plus Pricing Target Pricing Prijsdifferentiatie

Vandaag Assortiment Merken

Assortiment Is het geheel van producten en diensten dat door een onderneming wordt aangeboden Breed assortiment Smal Assortiment Opdracht: Bedenk een onderneming met een: 1. Breed assortiment 2. Smal assortiment 3. Breed EN smal assortiment

Hoogte assortiment De hoogte van het assortiment is het gemiddelde prijsniveau van de producten in het assortiment BovenkantBovenkant markt OnderkantOnderkant markt

Consistentie Assortiment Consistentie = Samenhang Waarom is het belangrijk dat een assortiment consistent is?

Vervolg We onderscheiden: Productverwantschap Koopverwantschap Consumptie- of gebruiksverwantschap

Productverwantschap Houten tafel – Houten stoelen (hout als basis) T-shirt – Overhemd – Jas etc. (garen als basis) Het ene product heeft “verwantschap” met het andere, omdat het op dezelfde manier wordt geproduceerd en in 1 assortiment wordt verkocht

Koopverwantschap Op dezelfde manier koopt de consument het product Hij/zij koopt vleeswaren en een gloeilamp in 1 winkel (supermarkt). De consument doet er weinig moeite voor om aan te schaffen

Consumptieverwantschap Als het door consument bij elkaar wordt gebruikt (of verbruikt) Bijv.: Scheermesjes en scheerschuim Printer en Cartridge Fiets en fietstas Deze samenstelling van een assortiment is voor een consument logischer. Want de consument wil gemak. Bij productverwantschap is dit niet het geval.

Aanbod- en Vraagdifferentiatie Aanbod : Binnen assortiment worden verschillen aangebracht op basis van verschillen in product. De aanbieder biedt verschillen aan Vraag : Binnen assortiment worden verschillen aangebracht op basis van de vraag. De consument vraagt om een verschil

Vraag Wat is beter? Aanbod- of Vraagdifferentiatie …..

Merk Een merk is een teken (naam, symbool, letters, kleuren) om het product van een bepaalde onderneming te onderscheiden

Imago De consument koopt op basis van imago een merk Is dit zo? Noem eens 3 voorbeelden

Merkvoorkeur - Merktrouw Is de mate waarin de consument van plan is bij de volgende aankoop dit merk de voorkeur te geven Is de mate waarin de consument bij de volgende aankoop dit merk zal kopen, zonder andere mogelijkheden te overwegen

Merkbekendheid Fabrikant wil zijn merkbekendheid vergroten 2 soorten: Actieve (spontane) merkbekendheid (consument kan direct noemen) Passieve (geholpen) merkbekendheid (consument noemt merk met hulp)

Test Benoem het merknaam en het imago van onderstaande logo’s

Elasticiteiten

Prijselasticiteit gevraagde hoeveelheid 1 Nieuw-Oud x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag EN verandering prijs 2 Procentuele verandering van de vraag = Procentuele verandering van de prijs

Schema Elasticiteit van prijs  Elastisch \---Inelastisch----  <___/____/____/____/____/____/ Voorbeeld

Inkomenselasticiteit De procentuele verandering van de vraag naar een goed als gevolg van de procentuele verandering van het inkomen Formules: Nieuw – Oud x 100% = Oud Procentuele verandering van de vraag = Ey Procentuele verandering van het inkomen

Engel “goederen” Noodzakelijke (primaire) goederen (Dagelijks/Voeding) Uitkomst tussen 0 en 1 Luxe goederen (Shopping en Speciality van Copeland) zijn goederen die men pas koopt nadat een bepaald inkomen (drempelinkomen) verworven is. Uitkomst Groter dan 1 Inferieure goederen = Waaraan men procentueel minder besteedt bij stijging van het inkomen. Uitkomst kleiner dan 0 GrafiekenGrafieken / Uitkomsten in schemaUitkomsten in schema

Kruiselasticiteit 1 Nieuw-Oud x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag, verandering prijs en kruiselasticiteit 2 Formule kruiselasticiteit Procentuele verandering van de vraag naar het andere goed = Procentuele verandering van de prijs van het ene goed

Uitkomst Positief of Negatief Negatief: Bij Complementaire goederen Positief: Bij Substitutiegoederen

Oefentoets Op dit scherm zie je straks 50 vragen. Deze vragen beantwoord je alleen met: Juist of Onjuist En schrijf je op!!! Thuis log je in op NovaPortal, op mijn site en klik op de link in document: Oefentoets binnen Prijs- en Productmix map en toets je antwoorden per vraag in. Let OP : Beantwoord IEDERE vraag, als je niet weet, vul je in wat meest bij jou opkomt. Een NIET gegeven antwoord is ALTIJD fout Prijs oefentoets Prijs oefentoets – Product oefentoetsProduct oefentoets

Als laatste Heel veel succes Tijd voor een filmpje …. Marketing ….filmpje Hoe krijg ik voor elkaar dat volwassen mensen kinderspeelgoed leuk gaan vinden!!