NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Waarom games in het onderwijs? Aansluiting bij belevingswereld ‘digital natives’?
Waarom games in het onderwijs?
Niet- intrinsiek gebruik games
Waarom games in het onderwijs? Tijdsbesparing voor docenten!?
Nabespreken!
Hierom dus niet: Aansluiting bij digital natives Fun, fun, fun Tijdsbesparing voor docenten Waar ligt de meerwaarde?
Meerwaarde games: Mogelijkheid om zaken aan te leren die moeilijk (of zelfs niet) via andere leermiddelen aangeleerd kunnen worden Bijvoorbeeld: –Hoge kosten –Veiligheidsrisico’s
Sleutelrol: interactiviteit
meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie
Belangrijke elementen voor de flow factor: uitdagend doel onderliggende regels hindernissen en beloningen vorm van competitie enige mate van onzekerheid speler controle context: –aantrekkelijke graphics –verhaallijn
De meeste serious games missen de flow factor! Games ontwerpen is een vak Focus op content ipv spelgedrag
meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie
Gebruik wat er is!
Kijk en vergelijk!
Lesscenario’s Hoog gebruik verhaallijn Lage commitment aan curriculum doelen Lijn gebruikt, onafhankelijk van de relevantie ervan voor het curriculum Lijn en doelen komen bij elkaar Hoge commitment aan curriculumdoelen Game en doelen komen niet bij elkaar: gebruik game is perifeer Elementen van de game (niet de lijn) en curriculum komen bij elkaar Laag gebruik verhaallijn Sandford 2006 (Futurelab)
Oblivion
Leereffecten Oblivion Engels! Probleemoplossen Samenwerken Wijze van gebruik: geheel, delen, kapstok
Andere mogelijkheden: Handel, economie Ontwerpen Kaartlezen, route bepalen Cultuur Observeren Burgerschap
Burgerschapsvaardigheden Onderzoek Kritisch burgerschap Waarom kritisch burgerschap? Po, vo, mbo Retorische analyse Jeroen Bourgonjon Wijze van gebruik: kapstok Voorbeelden games
De Sims Onderliggende normen en waarden Mogelijkheid: –omdraaien! milieu educatie – puberteit, verliefdheid etc Soort gebruik: kapstok Andere mogelijkheden: design, taalonderwijs
Bioshock Little sisters en big daddies Religie Geweld Omgaan met verschillen
Opbrengsten onderzoek Kennis over effecten Kant en klare methode voor vo Makkelijk aan te passen voor mbo Brochure voor docenten
Onderzoek natuurkundige misconcepties Eerste en tweede wet Newton: ingebouwde rem? Effect game versus ‘traditioneel’ Heeft een commerciële game inderdaad meer flow? –Educatieve space game –Unreal Tournament Soort gebruik: geheel
Rollercoaster tycoon Relatief vaak gebruikt Soort game: strategie Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –elementen: zwaartekracht, snelheid –geheel: management, economie –elementen en geheel: flow factor gebruiken –kapstok: vb muziek
Andere ‘tycoons’ Airport Zoo Mall Transport
On line games
World of Warcraft Soort game: on line role playing (mmorpg) Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –Geheel/elementen: bijvoorbeeld: (hr)management, samenwerken, economie,, journalistiek, onderzoek, simulaties van bijvoorbeeld epidemieën, oriëntatie, probleemoplossen –Kapstok: discussies over bijv. burgerschap, maatschappijleer; gebruik van jargon als analogie
Game On!