NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serious gaming Lisette Vlassak, CO1C.
Advertisements

Games voor de Culturele Sector
Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies
Commercial off the shelf games in de klas
GAMES in het onderwijs.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Van Methode Naar Methodiek
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Workshop Spectaculaire Bouwtechniek Door: Theaterbureau Kapok Ewout Bomert Hannie Uiterwaal Cor de Ridder Landelijke Dag Platform vmbo Bouwtechniek, 6.
IT in Architectural Design and Building. IT developments in C(A)AD Collaborative design Building Construction Building Simulation.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Space Challenge Martijn Koops 1. Ervaringsleren en Lemniscaat Model 2. SpaceChallenge 3. Resultaten dr. Martijn C. Koops Academieteam.
FAR CRY 3GAMING “speel een game uit de top 100 een aantal uur”
{ World of Warcraft. Wat zijn je verwachtingen? Wat is je ervaring? Wat is het verschil? Opdracht Opdracht.
S OCIAL S OFTWARE EN SERIOUS GAMING Mogelijkheden van moderne softwaretoepassingen als leermiddel.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Honoursonderwijs in HBO
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
{.  De game  Feitjes  Eigen ervaring  Conclusie Wat is de succesfactor van World Of Warcraft?
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Gameverslaving: facts and stories
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Internationale marketing De sociaal-culturele omgeving Svend Hollensen Nederlandse bewerking: Hans Engbers Angelo Mulder.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Internationalisering op school
Educatief spelontwerp
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Online Marketing voor het MBO
Welkom op deze voorlichtingsavond
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Examens met ICT komen er aan
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Aangeboren of aangeleerd?
Examens met ICT komen er aan
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
“Opbrengsten” Serious Gaming: Spelenderwijs leren!
Transcript van de presentatie:

NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?

Waarom games in het onderwijs? Aansluiting bij belevingswereld ‘digital natives’?

Waarom games in het onderwijs?

Niet- intrinsiek gebruik games

Waarom games in het onderwijs? Tijdsbesparing voor docenten!?

Nabespreken!

Hierom dus niet: Aansluiting bij digital natives Fun, fun, fun Tijdsbesparing voor docenten Waar ligt de meerwaarde?

Meerwaarde games: Mogelijkheid om zaken aan te leren die moeilijk (of zelfs niet) via andere leermiddelen aangeleerd kunnen worden Bijvoorbeeld: –Hoge kosten –Veiligheidsrisico’s

Sleutelrol: interactiviteit

meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie

Belangrijke elementen voor de flow factor: uitdagend doel onderliggende regels hindernissen en beloningen vorm van competitie enige mate van onzekerheid speler controle context: –aantrekkelijke graphics –verhaallijn

De meeste serious games missen de flow factor! Games ontwerpen is een vak Focus op content ipv spelgedrag

meerwaarde games meerwaarde simulaties game ≠simulatie

Gebruik wat er is!

Kijk en vergelijk!

Lesscenario’s Hoog gebruik verhaallijn Lage commitment aan curriculum doelen Lijn gebruikt, onafhankelijk van de relevantie ervan voor het curriculum Lijn en doelen komen bij elkaar Hoge commitment aan curriculumdoelen Game en doelen komen niet bij elkaar: gebruik game is perifeer Elementen van de game (niet de lijn) en curriculum komen bij elkaar Laag gebruik verhaallijn Sandford 2006 (Futurelab)

Oblivion

Leereffecten Oblivion Engels! Probleemoplossen Samenwerken Wijze van gebruik: geheel, delen, kapstok

Andere mogelijkheden: Handel, economie Ontwerpen Kaartlezen, route bepalen Cultuur Observeren Burgerschap

Burgerschapsvaardigheden Onderzoek Kritisch burgerschap Waarom kritisch burgerschap? Po, vo, mbo Retorische analyse Jeroen Bourgonjon Wijze van gebruik: kapstok Voorbeelden games

De Sims Onderliggende normen en waarden Mogelijkheid: –omdraaien! milieu educatie – puberteit, verliefdheid etc Soort gebruik: kapstok Andere mogelijkheden: design, taalonderwijs

Bioshock Little sisters en big daddies Religie Geweld Omgaan met verschillen

Opbrengsten onderzoek Kennis over effecten Kant en klare methode voor vo Makkelijk aan te passen voor mbo Brochure voor docenten

Onderzoek natuurkundige misconcepties Eerste en tweede wet Newton: ingebouwde rem? Effect game versus ‘traditioneel’ Heeft een commerciële game inderdaad meer flow? –Educatieve space game –Unreal Tournament Soort gebruik: geheel

Rollercoaster tycoon Relatief vaak gebruikt Soort game: strategie Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –elementen: zwaartekracht, snelheid –geheel: management, economie –elementen en geheel: flow factor gebruiken –kapstok: vb muziek

Andere ‘tycoons’ Airport Zoo Mall Transport

On line games

World of Warcraft Soort game: on line role playing (mmorpg) Doelgroep: alle leeftijden Soort gebruik: –Geheel/elementen: bijvoorbeeld: (hr)management, samenwerken, economie,, journalistiek, onderzoek, simulaties van bijvoorbeeld epidemieën, oriëntatie, probleemoplossen –Kapstok: discussies over bijv. burgerschap, maatschappijleer; gebruik van jargon als analogie

Game On!