Hoe werkt het Gebiedscontract kop van NH? Simulaties van de Governance
4 hoofdrolspelers: Beheerder Verkeersmanager Realisator/Contractmanager Opdrachtnemer/Aannemer
Dialoog – de meedenkende beheerder Beste realisator, Ik maak me zorgen. Ik zag laatst in GISIB wat gegevens over de N237, en het asfalt slijt daar volgens mij heel snel. Doet die aannemer het wel goed? Ik zie in zijn werkplan helemaal geen asfalteerwerk op die weg staan. Ik wil dat er daar snel ingegrepen wordt. De bezorgde gebiedsbeheerder
Dialoog – de innovatieve realisator Beste beheerder, collega, Voor jouw informatie, we hebben een prachtige ontwikkeling in gang gezet. De aannemer gaat een hoop lussen vervangen door sensoren, waardoor de kwetsbaarheid op de kruispunten met die vri- installaties minder wordt. Hij denkt dat hij het met gesloten beurs kan doen. Feestelijke groet, Het IPM team
Beste gebiedsaannemer, Via het servicepunt zijn deze maand al 5 storingen gemeld aan de VRI installatie op het kruispunt van de N302 en de Keern. Inmiddels is er een ongeluk gebeurd, waarbij een fietser is geschept door een vrachtwagen. Dit is onacceptabel. Groet de contractmanager Dialoog – Meldingen onveilige situatie
Beste contractmanager, Ik sta hier als serviceprovider met het IM team bij de Leeghwaterbrug. Er is een half uur geleden een grote gastanker tegen het zuidelijke deel aangevaren. De brug kan niet meer open en het wegdek is beschadigd. Mijn advies is om hem af te sluiten voor al het verkeer. Wie beslist dat en hoe gaan we omleiden? Dialoog – Aanvaring met brug I
Beste realisator, Ik ben geschrokken van de doorlooptijd en kosten van het plan van de Serviceprovider om de Leeghwaterbrug te herstellen. Mijn plan is om de reeds geplande vervanging in de tijd naar voren te halen. Maar er moet wel iets geregeld worden om de doorstroming op de ring Alkmaar te verbeteren. Wat moet beheerder regelen om dit voor elkaar te krijgen? Wat betekent dit voor het gebiedscontract? Welke rol speelt VM? Dialoog – Aanvaring met brug II reactie beheerder
Dialoog – Meerjarenplan vs PMO/PMI Beste realisator, Ik heb met grote ontsteltenis kennis genomen van het MJP Kop van NH. De risico’s van het uitstellen van het groot onderhoud aan de N240 naar 2022, zijn gezien de actuele problemen veel te groot. Ik snap niet dat de aannemer zo lang wacht met onderhoud. Tevens conflicteren zijn werkzaamheden in 2019 aan de N250 met de aanleg van een nieuwe haven voor de Teso. Zo wordt Den Helder totaal onbereikbaar!! Ik kan het MJP van de Serviceprovider op deze manier onmogelijk accepteren. Hoe gaan we dit oplossen? Groet de gebiedsbeheerder
Dialoog – de slimme aannemer Beste contractmanager van de provincie, Als goed huisvader van onze overeenkomst zorg ik er uiteraard voor dat de N240 aan het geëiste prestatieniveau blijft voldoen. Hiertoe ga ik bepaalde wegvakken tot aan de fundatie vervangen en de fundatie versterken waar nodig. Zoals je begrijpt kan ik dat onmogelijk in 7 dagen doen. Ik wil je er graag op wijzen dat de eisen in het contract in feite tegenstrijdig zijn. Mijn voorstel is om de eis beschikbaarheid los te koppelen van het jaarplan, maar te verbinden aan de gehele contractperiode. Dan gaat het allemaal best voor elkaar komen met ons.
Dialoog – de bezorgde aannemer Beste contractmanager van de provincie, Ik heb onlangs de Burgemeester Visserbrug geïnspecteerd, als onderdeel van het opstellen van mijn meerjarenplanning. Ik ben geschrokken! Mijn advies is om de brug helemaal niet uitgebreid meer te onderhouden, maar hem onmiddellijk te vervangen. De brug is versleten, en aan het eind van zijn levensduur. Het is zonde om nog geld in het onderhoud te stoppen en onverantwoord om nog lang te wachten. Ik heb al een VTW laten opstellen, dus als je hier tekent zorg ik dat het voor elkaar komt.
Dialoog – Gemeente Hollandse Kroon Beste provincie, Fijn dat we elkaar hier aan de regiotafel treffen. Ik heb de gebiedsaannemer ook al gemeld dat de rotonde in de N248 die kruist met de Zuiderzeeweg zeer gevaarlijk is voor overstekende fietsers. Daar moet echt een VRI installatie worden neergezet. Volgens de gebiedsaannemer kan hij dat min of meer budgetneutraal realiseren als we de juiste subsidies aanvragen bij de provincie. Wat mij betreft een buitenkansje, want de Raadsleden bij ons zijn inmiddels woedend over al het derde ongeval van een fietsende scholier in een half jaar tijd.
Dialoog gebiedsaannemer en VM Beste realisator, De VRI op de kruising N245 met Zuiderweg functioneert niet. Tijdens werkzaamheden in de berm is de hele VRI kast platgereden. Kabels en software zijn beschadigd. Jouw gebiedsaannemer heeft niet het complete herstel hiervan in de scope van zijn contract. Er moet samengewerkt worden met mijn DVM contractant. Hoe zorgen we dat dit snel opgelost wordt, het is nu een zooitje bij dat kruispunt. Mvrgr. De verkeersmanager.
Dialoog Regioregie dwingt af Beste realisator, Vanwege grootschalig onderhoud in 2018 aan de N9 van Julianadorp tot aan de aansluiting met de N99 is de N250 de belangrijkste omleidingsroute geworden. Hierdoor kan jullie plan om de N250 te onderhouden in dat jaar niet doorgaan. De werkzaamheden moeten worden vervroegd/uitgesteld om de bereikbaarheid van Den Helder te garanderen. Verzoek dit te regelen met je gebiedsaannemer. De gebiedsaannemer wil uitstellen, omdat hij anders te veel moet voorfinancieren. De beheerder wil het onderhoud naar voren halen
Dialoog Gebiedsraakvlak operationeel Beste gebiedsaannemers, Gisteren is met man en macht gewerkt om de uitgebrande tankauto van de N245 te halen. Het asfalt is en wegmeubilair is door de explosie op een groot deel van de weg beschadigd. Helaas vond het ongeval plaats exact op de systeemgrens van beide gebieden. Het herstel zal moeten plaatsvinden in onderlinge afstemming, met minimale overlast voor de weggebruiker. De contractmanager A & B. Hoe verrekenen we dit? Welke besluiten hebben de IPM-teams te nemen?
Dialoog Gebiedsraakvlak tactisch Beste gebiedsaannemers, Jullie meerjarenplanning is vergeleken. Het traject de N245 loopt door jullie beide gebieden heen. Wij constateren dat als de werkzaamheden in 2017 onder Schagen zijn afgerond, de werkzaamheden ten zuiden daarvan een jaar later starten. Dit is voor de gebruiker ongewenst. Wij verzoeken jullie planning op elkaar af te stemmen. De contractmanagers A & B. Gebiedscontract B is in 2016 aanbesteed en de aannemer wil niet voorfinancieren. Aannemer A kan niet te lang wachten ivm de staat van onderhoud van het noordelijke deel
Dialoog Gebiedsraakvlak strategisch Beste IPM teams, We hebben een benchmark laten uitvoeren tussen de gebiedscontracten. Het blijkt dat op het traject N245 in het noordelijke gebied veel hogere kosten worden gemaakt door de gebiedsaannemer, dan in het zuidelijke deel. Uit ons eigen PMO en FMECA’s is dat niet te verklaren. Het aantal incidenten is ook gelijk. Hebben jullie hier een verklaring voor? Zoals jullie weten willen we deze benchmark gaan gebruiken om een bonus/malus systeem aan het contract toe te voegen. AM team BSP