De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

PO in Bachelor SW Hoe doe je dat? Wat is het? Wat kun je verwachten?
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Corporate PowerPointpresentatie
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Toekomstgericht handelen
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Een ambitieuze studiecultuur
Doorlopende leerlijnen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Honoursonderwijs in HBO
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Leren in een werkende omgeving
Mijn kind gaat een studie kiezen
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Meer innovatieve professionals
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
“Uw werkplek wordt uw merkplek” Inclusief ondernemen komt uit de kast
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Introductie.
Transcript van de presentatie:

De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012

4 VRAGEN ALS INLEIDING Hoe kunnen wij echt evolueren naar één ruimte voor hoger onderwijs? Wat leren wij als wij kijken door de ogen van de student/cursist? Hoe kunnen wij de maatschappelijke betekenis versterken? Overheidssubsidie volstaat niet, maar is er meer geld nodig?

1 Hoe kunnen wij echt evolueren naar één ruimte voor hoger onderwijs? Van binair naar complementair en circulair denken? Bachelors met professionele gerichtheid i.p.v. professionele bachelors? Meer denken in termen van leernetwerken en leerladders? Hoe structurele samenwerking binnen die ene ruimte ondersteunen en bevorderen? Ook met HBO5- opleidingen

2 Wat leren wij als wij kijken door de ogen van de student / cursist ? Hoe beter inspelen op verschillen? Verder flexibiliseren? Personaliseren? Snowflaken? Wat voor zwakkere studenten? Hoe beter opleiden in functie van een leven lang leren? Bredere bachelor opleidingen? Maar is dat ook de wens van de student? Hoe de beroepseer en fierheid van de bachelor versterken? Ook leren buiten de hogeschool? Valoriseren van informeel en non-formeel leren?

3 Hoe de maatschappelijke betekenis versterken? Vermastering en verlenging van de studieduur? Wat wil het werkveld ? Wil het werkveld investeren in aanvangsbegeleiding en een leven lang leren? Samen leren en innoveren? Betekenis van praktijkgericht onderzoek voor de kenniscirculatie, kennisvalorisatie en voor de kwaliteit van het onderwijs?

4 Enveloppe volstaat niet maar er is meer geld nodig ? Durven wij denken aan alternatieven ? Basisfinanciering voor capaciteitsopbouw voor praktijkgericht onderzoek? Valorisatie van de kennisvalorisatie? Inbreng vanuit het werkveld? Verhoging studiegelden? Schaalvergroting met optimalisatie en rationalisatie?