De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012
4 VRAGEN ALS INLEIDING Hoe kunnen wij echt evolueren naar één ruimte voor hoger onderwijs? Wat leren wij als wij kijken door de ogen van de student/cursist? Hoe kunnen wij de maatschappelijke betekenis versterken? Overheidssubsidie volstaat niet, maar is er meer geld nodig?
1 Hoe kunnen wij echt evolueren naar één ruimte voor hoger onderwijs? Van binair naar complementair en circulair denken? Bachelors met professionele gerichtheid i.p.v. professionele bachelors? Meer denken in termen van leernetwerken en leerladders? Hoe structurele samenwerking binnen die ene ruimte ondersteunen en bevorderen? Ook met HBO5- opleidingen
2 Wat leren wij als wij kijken door de ogen van de student / cursist ? Hoe beter inspelen op verschillen? Verder flexibiliseren? Personaliseren? Snowflaken? Wat voor zwakkere studenten? Hoe beter opleiden in functie van een leven lang leren? Bredere bachelor opleidingen? Maar is dat ook de wens van de student? Hoe de beroepseer en fierheid van de bachelor versterken? Ook leren buiten de hogeschool? Valoriseren van informeel en non-formeel leren?
3 Hoe de maatschappelijke betekenis versterken? Vermastering en verlenging van de studieduur? Wat wil het werkveld ? Wil het werkveld investeren in aanvangsbegeleiding en een leven lang leren? Samen leren en innoveren? Betekenis van praktijkgericht onderzoek voor de kenniscirculatie, kennisvalorisatie en voor de kwaliteit van het onderwijs?
4 Enveloppe volstaat niet maar er is meer geld nodig ? Durven wij denken aan alternatieven ? Basisfinanciering voor capaciteitsopbouw voor praktijkgericht onderzoek? Valorisatie van de kennisvalorisatie? Inbreng vanuit het werkveld? Verhoging studiegelden? Schaalvergroting met optimalisatie en rationalisatie?