DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: 778072 Tilburg University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Vind samen met Zuyd Robotics de weg
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Wegwijs in social media land
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Innovatie bij psychotherapie online
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Social media presentatie
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
1BaSWb-Eline Beernaert.  “Sociale media is een verzamelnaam voor online platforms waar door interactie en dialoog tussen gebruikers de inhoud wordt vormgegeven.”
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Operationeel plan DIMAGINI
Maak je website beter vindbaar!
Winkelstraat de Heurne
Media is er altijd en overal
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
‘Boost je Business met LinkedIn’
Inleidende Module Waarom Web 2
Media is er altijd en overal
1. Kan je objectief kijken?
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Media is er altijd en overal
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Sociale media omdat wij met dit project bezig zijn moeten we hier eerst een werkstuk over maken en daarna een PowerPoint over maken aan de hand van dit.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
DESIGN BY TALHA Klas j1a Docent P. Broekhuizen
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: Tilburg University

ORGANISATIE  Univers Magazine → 1963  Univers Online → 2006  5 mensen fulltime; verschillende student-redacteuren; freelancers (voor foto’s, illustraties of incidenteel tekst)  Tot twee jaar terug enkel beroepsjournalisten  Iedereen kan twitteren!  Tweets ter attentie van nieuwe persberichten  Mensen zoeken voor artikels  Ruimte voor retweets en simpele

DE CAMPUSTWEETER - ONTSTAAN  Campusdichter → georganiseerd door Tilburg University in samenwerking met Univers  Marino van Zelst (zie foto)  Univers nam idee over!  In 2011 eerste ‘tweetverkiezing’ via Univers Online Waarom geen Campustweeter?!

DE CAMPUSTWEETER - SELECTIEPROCEDURE  Verkiezing a/h einde v/h jaar in december  Longlist  Redactieleden gaan op zoek naar mogelijke halve finalisten onder #UvT of #TiU  Vanaf 2012 kan TiU-Community ook namen aandragen  Shortlist  Redactieleden opnieuw in beraad, bepalen wie de finalisten worden  Shortlist op Univers Online i/d vorm v/e poll  Iedereen kan één keer stemmen, filter op basis van IP-adres  Twee weken stemmen

DE CAMPUSTWEETER – SELECTIECRITERIA EN DOEL  Finalist = student, medewerker of docent van Tilburg University  Tweets moeten gerelateerd zijn aan TiU, humor en zelfspot zijn belangrijk, taalvaardigheid speelt niet persé een rol  Doel = stimuleren dat TiU’ers twitteren!  Versterken van community-gevoel → Tweetup!  Online en offline contact bevorderen

DE CAMPUSTWEETER – PROMOTIE EN PRIJSUITREIKING  Promotie → voornamelijk via Twitter, Univers Online en Facebook  Univers Magazine werd enkel tijdens eerste editie Campustweeter gebruikt ter promotie  Winnaar = diegene met de meeste stemmen!  Bekendmaking op prijsuitreiking en d.m.v. artikel Univers Online

DE CAMPUSTWEETER – FOLLOW-UP  Relatief weinig aandacht  Redactie benadrukt wel dat campustweeter moet blijven twitteren!  Campustweeter heeft geen inspraak bij volgende verkiezing  Campustweeter kan maar één keer verkozen worden

DE CAMPUSTWEETER MEDIAWIJS?

MULTIMEDIALITEIT (1)  = samenkomen van geluid, beeld en tekst in één digitale code  Hybridisering  Problematische begrippen → creativiteit en intellectueel eigendom  Twitter → multimediaal; microblogs van max. 140 tekens, foto’s en YouTube video’s  Campustweeter → geen aandacht voor beeld en geluid, enkel tekstuele content  Wél multimediaal in promotie Campustweeter

MULTIMEDIALITEIT (2)  Spoormans (2005) stelt dat principe van intellectueel eigendom instrument was om persoonlijke identiteit af te schermen  Netwerkmaatschappij op gespannen voet met privacy  Tegenstelling:  Anonimiteit zorgt voor een verlies van identiteit bij de gebruiker  Nieuwe media bieden nieuwe mogelijkheden om uitdrukking te geven aan identiteit  Campustweeter: weinig aandacht voor privacy, finalist wordt pas ingelicht als hij/zij verkozen is

INTERACTIVITEIT  Gebruiker bepaalt mede de inhoud van de communicatie  Gebruiker kan bepalen in welke volgorde hij informatie krijgt aangeboden  Wederzijdse beïnvloeding tussen gebruiker en medium  Campustweeter: uitwisseling van gemedialiseerde echte mensen → Univers slaagt in objectief, nl. TiU-Community doen groeien en communiceren  Eigen genre: hybride van schrift en spreektaal  Twitter: open source, informatie is gratis beschikbaar via #UvT of #TiU

VIRTUALITEIT (1)  ‘Dat wat slechts schijnbaar is of als mogelijkheid aanwezig is.’  Sluit aan bij traditie v/h realisme; nieuwe fase d.m.v. interactieve en digitale elementen  Virtualiteit staat los van analoge werkelijkheid, maar grijpt er wel op in!  Relatie virtualiteit ↔ werkelijkheid staat in het teken van representaties  Analoge werkelijkheid = saai en begrensd!  Online meet men zich een andere identiteit/imago aan

VIRTUALITEIT (2)  Twitter → manier om jezelf uit te drukken!  Profiel vormgeven met profielfoto, header, achtergrond en korte omschrijving (max. 160 tekens)  In aanmerking komen voor campustweeter? Tweets over TiU! → Je meet jezelf al snel een bepaalde rol aan!

EVALUATIE (1)  Twitter is een multimediaal medium. Besteed niet enkel aandacht aan tekstuele content, maar ook aan beeld en geluid!  Met betrekking tot privacy en intellectueel eigendom is de campustweeter een kindje van zijn tijd  Interactieve karakter draagt bij aan community-gevoel!  Tweetup → goed initiatief; online + offline contact  Follow-up = belangrijk!  Campustweeter selecteert elke maand een tweet  Reactie op opmerkelijke tweets  Terugblik op één jaar campustweeter

EVALUATIE (2)  Relatie tot TiU = belangrijk, dus campustweeter meet zich een bepaalde (virtuele) rol aan!  Om finalisten écht te leren kennen → promotie door redactieleden  Laat voorlopige resultaten weg! Vergroot het spanningselement van de wedstrijd!

Bedankt voor het kijken!