DE CAMPUSTWEETER Evaluatie van een mediawijs project in het kader van de cursus Mediawijsheid Door Aurelie van ‘t Slot – ANR: Tilburg University
ORGANISATIE Univers Magazine → 1963 Univers Online → 2006 5 mensen fulltime; verschillende student-redacteuren; freelancers (voor foto’s, illustraties of incidenteel tekst) Tot twee jaar terug enkel beroepsjournalisten Iedereen kan twitteren! Tweets ter attentie van nieuwe persberichten Mensen zoeken voor artikels Ruimte voor retweets en simpele
DE CAMPUSTWEETER - ONTSTAAN Campusdichter → georganiseerd door Tilburg University in samenwerking met Univers Marino van Zelst (zie foto) Univers nam idee over! In 2011 eerste ‘tweetverkiezing’ via Univers Online Waarom geen Campustweeter?!
DE CAMPUSTWEETER - SELECTIEPROCEDURE Verkiezing a/h einde v/h jaar in december Longlist Redactieleden gaan op zoek naar mogelijke halve finalisten onder #UvT of #TiU Vanaf 2012 kan TiU-Community ook namen aandragen Shortlist Redactieleden opnieuw in beraad, bepalen wie de finalisten worden Shortlist op Univers Online i/d vorm v/e poll Iedereen kan één keer stemmen, filter op basis van IP-adres Twee weken stemmen
DE CAMPUSTWEETER – SELECTIECRITERIA EN DOEL Finalist = student, medewerker of docent van Tilburg University Tweets moeten gerelateerd zijn aan TiU, humor en zelfspot zijn belangrijk, taalvaardigheid speelt niet persé een rol Doel = stimuleren dat TiU’ers twitteren! Versterken van community-gevoel → Tweetup! Online en offline contact bevorderen
DE CAMPUSTWEETER – PROMOTIE EN PRIJSUITREIKING Promotie → voornamelijk via Twitter, Univers Online en Facebook Univers Magazine werd enkel tijdens eerste editie Campustweeter gebruikt ter promotie Winnaar = diegene met de meeste stemmen! Bekendmaking op prijsuitreiking en d.m.v. artikel Univers Online
DE CAMPUSTWEETER – FOLLOW-UP Relatief weinig aandacht Redactie benadrukt wel dat campustweeter moet blijven twitteren! Campustweeter heeft geen inspraak bij volgende verkiezing Campustweeter kan maar één keer verkozen worden
DE CAMPUSTWEETER MEDIAWIJS?
MULTIMEDIALITEIT (1) = samenkomen van geluid, beeld en tekst in één digitale code Hybridisering Problematische begrippen → creativiteit en intellectueel eigendom Twitter → multimediaal; microblogs van max. 140 tekens, foto’s en YouTube video’s Campustweeter → geen aandacht voor beeld en geluid, enkel tekstuele content Wél multimediaal in promotie Campustweeter
MULTIMEDIALITEIT (2) Spoormans (2005) stelt dat principe van intellectueel eigendom instrument was om persoonlijke identiteit af te schermen Netwerkmaatschappij op gespannen voet met privacy Tegenstelling: Anonimiteit zorgt voor een verlies van identiteit bij de gebruiker Nieuwe media bieden nieuwe mogelijkheden om uitdrukking te geven aan identiteit Campustweeter: weinig aandacht voor privacy, finalist wordt pas ingelicht als hij/zij verkozen is
INTERACTIVITEIT Gebruiker bepaalt mede de inhoud van de communicatie Gebruiker kan bepalen in welke volgorde hij informatie krijgt aangeboden Wederzijdse beïnvloeding tussen gebruiker en medium Campustweeter: uitwisseling van gemedialiseerde echte mensen → Univers slaagt in objectief, nl. TiU-Community doen groeien en communiceren Eigen genre: hybride van schrift en spreektaal Twitter: open source, informatie is gratis beschikbaar via #UvT of #TiU
VIRTUALITEIT (1) ‘Dat wat slechts schijnbaar is of als mogelijkheid aanwezig is.’ Sluit aan bij traditie v/h realisme; nieuwe fase d.m.v. interactieve en digitale elementen Virtualiteit staat los van analoge werkelijkheid, maar grijpt er wel op in! Relatie virtualiteit ↔ werkelijkheid staat in het teken van representaties Analoge werkelijkheid = saai en begrensd! Online meet men zich een andere identiteit/imago aan
VIRTUALITEIT (2) Twitter → manier om jezelf uit te drukken! Profiel vormgeven met profielfoto, header, achtergrond en korte omschrijving (max. 160 tekens) In aanmerking komen voor campustweeter? Tweets over TiU! → Je meet jezelf al snel een bepaalde rol aan!
EVALUATIE (1) Twitter is een multimediaal medium. Besteed niet enkel aandacht aan tekstuele content, maar ook aan beeld en geluid! Met betrekking tot privacy en intellectueel eigendom is de campustweeter een kindje van zijn tijd Interactieve karakter draagt bij aan community-gevoel! Tweetup → goed initiatief; online + offline contact Follow-up = belangrijk! Campustweeter selecteert elke maand een tweet Reactie op opmerkelijke tweets Terugblik op één jaar campustweeter
EVALUATIE (2) Relatie tot TiU = belangrijk, dus campustweeter meet zich een bepaalde (virtuele) rol aan! Om finalisten écht te leren kennen → promotie door redactieleden Laat voorlopige resultaten weg! Vergroot het spanningselement van de wedstrijd!
Bedankt voor het kijken!