Masterclass hbo onderzoekend vermogen Ruchama Kramer Opleidingsfunctionaris Landsteiner Instituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Evidence Based Nursing - filosofie -
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Wetenschappelijke methode
Workshop Onderzoeksontwerp
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Soorten en typen onderzoek
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
CAT Critical Appraisal of a Topic
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Medische informatie op het Internet voor artsen PAO- H workshop Willem van Stempvoort, huisarts.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
V&VN Kinderverpleegkunde
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Gespreksvaardig-heden
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Pedagogische theorieën
Methoden & Technieken van Onderzoek
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Evidence-Based Practice
Social work Week 2.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Methodiekontwikkeling 2
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
praktijk project ouderbetrokkenheid
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Evidence-Based Midwifery Consensus of bron tot discussie? Verloskunde in beweging 4 december 2014 dr. Ilse Delbaere.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
What is the meaning of? Student centered learning
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Aan de slag met EBP in de masterclass
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Pathologie en ziektebeelden
Evidence Based handelen logopedie
Praktijkgericht onderzoek
Medische informatie op het Internet voor artsen
Transcript van de presentatie:

Masterclass hbo onderzoekend vermogen Ruchama Kramer Opleidingsfunctionaris Landsteiner Instituut

 Ontvangst en introductie  Onderzoekend vermogen  Oefening 1  Korte pauze  Oefening 2  Evaluatie Programma

Onderzoekend vermogen van hbo- verpleegkundigen

 Introductie EBP  Onderzoek gebruiken/toepassen  Onderzoek uitvoeren  Vragen: stel ze direct… Inhoud

Keuzes maken

Meer keuzes maken

 Hoe kun je ervoor zorgen dat medewerkers handen hygiëne goed (blijven) toepassen?  Hoe kun je pijn bij een patiënt met dementie vaststellen?  Kun je patiënten beter mondeling of schriftelijk voorbereiden op een endoscopie? Nog meer keuzes maken

 Verschillende meningen over goede zorg  Google  Welke mening is correct?  Keuzes maken in zorg: wat geeft de doorslag? Keuzes maken

“Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal (evidence) om beslissingen te nemen voor individuele patiënten. De praktijk van evidence-based practice impliceert het integreren van individuele klinische expertise met het beste externe bewijsmateriaal dat vanuit systematisch onderzoek beschikbaar is. De voorkeuren, wensen en verwachtingen van de patiënt spelen bij de besluitvorming een centrale rol.” Evidence based practice

Toepassen evidence based practice Vraag stellenInformatie zoekenInformatie beoordelenToepassen / implementerenEvalueren

PPatient IIntervention CComparison OOutcome Patiëntgroep, probleem of aandoening Behandeling, interventie, diagnostische methode Vergelijkende interventie (bv standaardbehandeling) Uitkomst van de behandeling, het effect Stap 1: vraag stellen

 P – Kan de wondreiniging bij een patiënt met een wond  I – het beste met kraanwater  C – of met steriel fysiologisch zout gebeuren  O – om een wondinfectie te voorkomen? Stap 1: Probleem vertalen in vraag

 P -Bij een patiënt die geopereerd gaat worden  I -leidt pre-operatief gebruik van een warmtedeken  C -t.o.v. niets  O -tot een afname van het aantal wondinfecties en /of postoperatieve complicaties Reduceert het pre-operatief gebruik van een warmtedeken bij chirurgische patiënten het aantal wondinfecties en/of postoperatieve complicaties? Stap 1: Probleem vertalen in vraag

Kwantitatief: Reduceert het pre-operatief gebruik van een warmtedeken bij chirurgische patiënten het aantal wondinfecties en/of postoperatieve complicaties? Kwalitatief: Hoe ervaren patienten en zorgverleners het gebruik van een warmtedeken voor een operatie? Later meer over verschil kwantitatief en kwalitatief Stap 1: Probleem vertalen in een vraag

 Mogelijkheden?  Bestaand onderzoek of zelf onderzoek doen? Volgende stap:

 Vakbladen  Index  Databases  Cochrane:  MEDLINE:  Bibliotheek HHS: databases, tutorials  CINAHL  INVERT  Google.scholar  …  Richtlijnen (internet)    … Stap 2: Zoeken naar informatie

Maar ook…

Stap 2: zoeken naar informatie Kan de wondreiniging bij een patiënt met een wond het beste met kraanwater of met steriel fysiologisch zout gebeuren om een wondinfectie te voorkomen?

Stap 3: beoordelen van informatie

 Hierarchie in bewijs  Systematische Reviews  Gerandomiseerde gecontroleerde studies (RCT)  Gecontroleerde klinische studies  Niet-experimentele studies  Meningen Stap 3: beoordelen van informatie

 Geeft het artikel antwoord op de vraag?  Heeft het artikel het hoogst beschikbare niveau van bewijs?  Is het artikel in een voor jou leesbare taal gepubliceerd?  Is het artikel recent?  Is het artikel te verkrijgen? Stap 3: beoordelen van informatie

 Besluit  Kennis  klinische expertise  voorkeur patiënt  Zijn resultaten bruikbaar op eigen afdeling  Is interventie haalbaar op eigen afdeling Stap 4: toepassen en implementeren van kennis

 Proces:  Belemmeringen? Kansen?  Resultaat  Behandeling effectief?  Hoe reageren patiënten (wensen, verwachtingen)  Verbetering kwaliteit? Stap 5: evalueren

 Deel van resultaten bereikt moeilijk praktijk  Tijd: om info te zoeken en te lezen  Vaardigheid: beoordelen onderzoek  Klinische ervaring versus wetenschappelijke kennis  Tradities kunnen hardnekkig zijn!! Belemmeringen in toepassing van EBP

 Niet overal wetenschappelijk bewijs voor  Soms weinig tot geen onderzoek beschikbaar of mogelijk Beperkingen EBP

Onderzoek gebruiken /toepassen

Onderzoek uitvoeren

Niet-systematische waarneming Systematische waarneming (uitvoeren van onderzoek) Hoe komt (verpleegkundige) kennis tot stand? Empirische cyclus Theorie Hypothese of vraagstelling Conclusies

‘ Op systematische wijze verzamelen en analyseren van gegevens om een van tevoren gesteld onderzoeksprobleem op te kunnen lossen’.  Fundamenteel  Doel => toetsen (wetenschappelijke) theorie  Praktijkgericht  Doel => oplossen praktijkprobleem met behulp van praktische oplossingen Uitgangspunt van beiden is het oplossen van kennisproblemen Wat is onderzoek?

 Ontwerpfase ontwerpplan  Onderzoeksfase 1:  Onderwerp en vraagstelling  Theoretisch kader  De onderzoekopzet  Uitvoerende fasen:  Onderzoeksfase 2: Dataverzameling  Onderzoeksfase 3: Data-analyse  Onderzoeksfase 4: Interpretatie en verslaglegging Fasen van onderzoek

 Kwantitatief onderzoek: Reduceert het pre-operatief gebruik van een warmtedeken bij chirurgische patiënten het aantal wondinfecties en/of postoperatieve complicaties?  Kwalitatief onderzoek: Hoe ervaren patienten en zorgverleners het gebruik van een warmtedeken voor een operatie?  Mixed-method onderzoek Onderzoek

 Kwantitatief onderzoek  Uitkomsten in cijfers, de mate waarin verschijnselen voorkomen  Onderzoek op afstand  Hypothesen  Kwalitatief onderzoek  Gegevens (in woorden) over beleving, ervaringen of verwachtingen; doorgronden van attitudes en achterliggende oorzaken Kwantitatief versus kwalitatief onderzoek

Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek

Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek (vervolg)

 RCT of experimenteel onderzoek: Randomisatie, blindering, manipulatie en controle  Quasi-experimenteel onderzoek: RCT zonder randomisatie of blindering  Beschrijvend onderzoek: eigenschappen of kenmerken van het onderwerp beschrijven  Verklarend onderzoek: oorzaken van gevonden verschillen of verbanden zoeken  Toetsend onderzoek: een theorie (hypothesen) toetsen of het effect (van een interventie) onderzoeken  Casestudy: beschrijving van een enkel geval (meestal mixed-method) Kwantitatief onderzoek

 Fenomenologisch onderzoek: begrip van essentie van ervaringen rondom een fenomeen  Etnografisch onderzoek: beschrijving en interpretatie van een cultuur en/ of sociale groep  Grounded theory onderzoek: theorie-ontwikkeling op data uit de praktijk  Narratieve methode: weergaven van een gebeurtenis binnen een bepaalde context  Evaluatieonderzoek: verklaring van en inzicht in hoe processen zijn verlopen Kwalitatief onderzoek

 Kwantitatief of kwalitatief  Afhankelijk van de vraag  Afhankelijk van de mogelijkheden Onderzoek uitvoeren: methode

Vragen?

Oefening 1: Over de streep

Spelregels  De groep wordt in twee groepen verdeeld  De ene kant is ‘eens’  De andere kant is ‘oneens’  Er volgen een aantal stellingen  Ga aan de ‘eens’ of ‘oneens’ kant staan  Geef concrete argumenten waarom je het met de stelling eens of oneens bent

Stelling Alle verpleegkundigen in het ziekenhuis moeten aan Evidence Based Practice doen

Stelling De volgende onderzoeksvraag is correct geformuleerd: Wat zijn de ervaringen van pre- en postoperatieve patienten met een colon- en mammacarcinoom met betrekking tot de verpleegkundige zorgverlening op afdeling 8 en 10 van MCH Antoniushove?

Stelling Onderzoekend vermogen betekent het kunnen gebruiken van wetenschappelijke literatuur in de dagelijkse praktijk

Stelling De volgende onderzoekvraag is correct geformuleerd: Waarom wijken professionals af van het protocol Infuusbeleid?

Stelling Zolang praktijkopleiders de proeve over de rol van ontwerper en beroepsbeoefenaar beoordelen hoeven de werkbegeleiders hier geen kennis van te hebben

Stelling Verpleegkundigen die niet aan deskundigheidsbevordering doen, moeten uit het BIG-register geschrapt worden.

Stelling Verpleegkundigen moeten studenten leren Evidence-based te werken, niet andersom

Stelling De volgende onderzoekvraag is correct geformuleerd: Welke competenties zijn nodig voor verpleegkundigen ten aanzien van het pijnmanagement bij kinderen met verschillende culturele achtergronden op de MCH Westeinde kinderafdeling?

Pauze

Oefening 2: Probleemanalyse en onderzoeksvragen

 Verdeel de groep in 3 groepen  Iedere groep krijgt een casus aangereikt over een specifiek probleem  Maak een probleemanalyse  Wat is het probleem op micro/meso/macroniveau?  Formuleer een onderzoekvraag  Denk na over een opzet voor het onderzoek Opdracht

Evaluatie