MBT M entalization B ased T reatment M entalisatie B evorderende T herapie is Evidence Based behandeling voor mensen met persoonlijkheidsproblemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Identiteitsverankering
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatie ouder-kind
Lotgenotencontact.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Motivational Interviewing
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Iedereen coach naar Jef Clement.
Onveilige hechting en geweld
Geluid aan.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hechten vermindert vechten Anne van den Berg EFP 26 februari 2013.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Workshop 94 Voorjaarscongres NVvP, 2 april 2009 Programma
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
PAD Mindfulness en Yoga
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Ellen Govaerts, Two Roads
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Jij, God en je kind.
Aanpak problematisch gedrag
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Dorien Philipszoon NPI, Arkin, Amsterdam
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Psychologieles 7 lesweek 7
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De therapeutische relatie in actie
Het loopbaangesprek.
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Bouw aan je veerkracht.
De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 7e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Transcript van de presentatie:

MBT M entalization B ased T reatment M entalisatie B evorderende T herapie is Evidence Based behandeling voor mensen met persoonlijkheidsproblemen

is ontwikkeld door Peter Fonagy en Anthony Bateman

Workshop Korte theoretische inleiding en dan oefenen in Basaal Mentaliseren Mentaliseren voor beginners Beginners, net zoals wij op DD. Ik verwijs graag naar: 1)de basiscursus van de opleiders Peter Bleumer en Daniëlle Borm 2) Het boek van Fonagy en Bateman “Mentaliseren in de Klinische Praktijk”

MBT op een DD unit als afdelingsreferentiekader Waarom ? MBT is ontwikkeld voor Borderline persoonlijkheidsstoornissen

Mentaliseren is denken over denken Dus Het gedrag van zichzelf en van anderen impliciet en expliciet waarnemen en kunnen interpreteren in termen van gevoelens, gedachten, handelingen en verlangens Of nog anders Kunnen nadenken over beleving en communicatie op basis van gerichte mentale processen

Mentaliseren is Toepasbaar in individuele- en groepstherapie Waarbij de kern van de behandeling de gehechtheidstheorie is

Je doet het al Mentaliseren Impliciet ---  iedereen ---  en zeker de Geestelijke enGezondheidswerker Expliciet---  op basis van gezond verstand ---  alle vormen van psychotherapie Grote voordeel op een afdeling is dat je vanuit verschillende denkkaders opgenomen wordt in een gemeenschappelijke taal. Je kunt ook slecht mentaliseren als de cliënt er door de behandeling op achteruit gaat.

Mentaliseren of MBT heeft echter in haar expliciet zijn toch 1.een eigen theoretische achtergrond van waaruit deze behandeling is ontwikkeld met als centrale begrippen - spiegeling - hechting - alien-self 2. en van daaruit ook expliciet mentalisatie bevorderende interventies

-de ouder herkent de emotie bij het kind -de ouder benoemt de emotie bij het kind -de ouder “containt” de emotie van het kind Spiegeling

Voorbeeld: “Er zit een krokodil onder mijn bed.” “Stel je niet zo aan.” > ontkennen van de emotie “Ohjee, pas op, er is groot gevaar in je slaapkamer!” > niet containen van de emotie ( te sterk meegaan) spiegelend: “Wat naar om dat te denken, ik zie dat het je bang maakt.” (Maar ik als ouder ben niet zo bang als jij en kan de angst dragen.) Samen ontdekken dat het niet zo is. > Emotie herkennen, benoemen/spiegelen en containen Spiegeling

The Still Face Experiment, Dr. E Tronick Spiegeling

Bij het mentaliseren Onderscheidt men 3 stijlfiguren van discours m.a.w. hoe de mens in zijn taal staat. Men noemt dit de pre gementaliseerde modi, want het is nu net de bedoeling doorheen mentaliseren in te werken op die stijlfiguren.

1. De Equivalente modus vertaaltwaarbij de interne en externe wereld equivalent zijn. Dat is een modus waarin de mensen enkel in de emotionele arousal zitten. 2. De Pretend of alsof modus vertaaltzitten enkel in het woord zonder gevoel. Feitelijk relaas, zuiver rationeel. Je valt er als het ware van in slaap. 3. De Theleologische modus vertaaltvalt buiten het woord. Enkel de handeling heeft waarde -acting out- automutilatie-suïcide- geweld-gebruik van middelen

PRETEND EQUIVALENT Woord Gevoel TELEOLOGISCH

Fundament van de mentaliserende houding door volgende vragen 1.Welke mentale toestanden, in de cliënt en mezelf, kunnen verklaren wat er hier gebeurt ? 2.Waarom zegt de cliënt dat nu ? 3.Waarom gedraagt de cliënt zich nu zo ? 4.Waarom voel ik me nu zoals ik me voel ? 5.Wat is er recent in onze relatie of elders gebeurd dat de huidige mentale toestand van cliënt kan verklaren ?

OEFENINGEN

INTERVENTIES: PRINCIPES EENVOUDIG IN HET HIER- EN-NU PROCESGERICHT I.P.V. OP DE INHOUD GERICHT OP AFFECT (LIEFDE, VERLANGEN, PIJN) GERICHT OP DE MENTALE TOESTAND VAN DE CLIËNT I.P.V. OP GEDRAG BRENG DE MENTALE TOESTAND IN VERBAND MET DE ACTUELE GEBEURTENIS OF ACTIVITEIT LEG DE NADRUK OP (BIJNA) BEWUSTE INHOUDEN EN NIET ZOZEER OP ONBEWUSTE LAGEN

INTERVENTIES: SPECTRUM STEUN EN EMPATHIE CLARIFICATIE EN UITWERKING BASAAL MENTALISEREN INTERPRETEREND MENTALISEREN MENTALISEREN OVER DE OVERDRACHT Arousal / emotionele spanning laag hoog

INTERVENTIES: STEUNEND EN EMPATISCH LUISTER MET RESPECT VOOR HET VERHAAL EN DE EXPRESSIE WEES POSITIEF, HOOPVOL, MAAR BEVRAGEND LAAT BLIJKEN DAT JE HET WIL WETEN EN BEGRIJPEN NEEM DE NIET-WETENDE HOUDING AAN PLUIS UIT WAT HET VERHAAL EMOTIONEEL BETEKENT IDENTIFICEER NIET-MENTALISERENDE UITSPRAKEN MAAK DE CLIËNT NIEUWSGIERIG NAAR DRIJFVEREN VAN ZICHZELF EN VAN ANDEREN VERMIJD ADVIEZEN IDENTIFICEER, EXPLOREER EN COMPLIMENTEER ALS ER GOED GEMENTALISEERD WORDT

INTERVENTIES: CLARIFICEREN EN UITWERKEN HELP DE CLIËNT VANUIT ZIJN PERSPECTIEF BETEKENIS TE GEVEN AAN GEDRAG DAT VOORTKWAM UIT HET FALEN VAN MENTALISEREN, ZODAT DE CLIËNT ZICHZELF BETER SNAPT NEEM DE GEBEURTENIS STAP VOOR STAP DOOR, EXPLOREER DE DETAILS EN DE INTERNE PROCESSEN DIE TOT DE ACTIE HEBBEN GELEID WEES ALERT OP SIGNALEN DIE WIJZEN OP HET NIET GOED “LEZEN” VAN DE MENTALE TOESTAND VAN ZICHZELF EN ANDEREN ZOEK MET DE CLIËNT NAAR EEN ALTERNATIEVE VISIE STEL OPEN VRAGEN, VRAAG DOOR EXPLOREER BIJ HET UITWERKEN VAN HET AFFECT DE GEVOELENS VAN DE CLIËNT EN LAAT JE NIET AFLEIDEN DOOR HET BESPROKEN AFFECT

INTERVENTIES: CLARIFICEREN EN UITWERKEN TECHNIEK: STOP EN STA STIL WANNEER ? PAS DEZE TECHNIEK TOE BIJ EEN OVERGANG NAAR NIET- MENTALISEREN ONDERBREEK DE DIALOOG EN DRING EROP AAN DAT DE CLIËNT ZICH RICHT OP HET MOMENT VAN DE OVERGANG STIMULEER, NA HET ONDERBREKEN, HET REFLECTEREN OP EEN BEPAALD MOMENT VAN DE SESSIE DAT ONDUIDELIJK OF VERWARREND IS OF WAARUIT BLIJKT DAT DE CLIËNT GROVE MISASSUMPTIES MAAKT EN HIER BESLISSING OP BASEERT EXPLOREER ALTIJD OOK DE ONDERLIGGENDE GEVOELENS HOUD VAST EN LAAT JE NIET AFLEIDEN VAN HET EXPLOREREN

INTERVENTIES: BASAAL MENTALISEREN TECHNIEK: STOP, LUISTER EN KIJK WANNEER ? PAS DEZE TECHNIEK TOE BIJ SIGNALEN VAN EEN VERMINDERENDE MENTALISERENDE CAPACITEIT (DE CLIËNT REAGEERT HELEMAAL NIET OP GEUIT GEVOEL VAN DE ANDER, HEEFT EEN AFWIJZENDE HOUDING, ER IS GEBREK AAN CONTINUÏTEIT IN DE DIALOOG) VERTRAAG DE SESSIE OM ZO HET MOMENT STAP VOOR STAP TE EXPLOREREN (MENTALISEREN IN HET MOMENT) STEL VRAGEN ALS: HOE DENK JIJ DAT HIJ/ZIJ ZICH VOELT, HOE VERKLAAR JIJ DAT HIJ/ZIJ GISTEREN IS GAAN SNIJDEN, WAT IS JOUW GEVOEL DAAROVER

INTERVENTIES: BASAAL MENTALISEREN TECHNIEK: STOP, GA TERUG EN EXPLOREER WANNEER ? PAS DEZE TECHNIEK TOE OP HET MOMENT DAT HET GEVAAR BESTAAT DAT DE GEVOELENS VAN EEN CLIËNT OF DE GROEP ONCONTROLEERBAAR WORDEN GA TERUG NAAR HET MOMENT BINNEN DE SESSIE WAAROP HET ONCONTROLEERBAAR DREIGDE TE WORDEN EN EXPLOREER HET PROCES WAT ZICH NET HEEFT AFGESPEELD OPNIEUW STEL VRAGEN ALS: LATEN WE EVEN TERUGKIJKEN WAT ER DAARNET TUSSEN X EN Y GEBEURDE. STOP, EVEN WACHTEN, VOOR DAT DIT VERDER ESCALEERT VIND IK HET BELANGRIJK DAT WE TERUGGAAN NAAR HET MOMENT DAT………………………

INTERVENTIES: INTERPRETATIEF MENTALISEREN OVERDRACHTSSPOREN LET OP OVERDRACHTSSPOREN D.W.Z. VERBINDEN VAN DE INHOUD EN HET PROCES VAN DE SESSIE NAAR DE CLIËNT/THERAPEUT RELATIE (BEWEGING NAAR BINNEN) OF NAAR HET LEVEN VAN DE CLIËNT BUITEN DE THERAPIE (BEWEGING NAAR BUITEN) BEWEEG, ZO MOGELIJK, DE THERAPIE NAAR HET HIER-EN-NU ASPECT VAN INTERPERSOONLIJKE INTERACTIES DOSEER DE INTENSITEIT VAN DE VERBINDINGEN DIE GEMAAKT WORDEN; HOE VERDER NAAR BINNEN HOE INTENSER DE EMOTIE LET GOED OP OF DE CLIËNT OF DE GROEP DE VERHOOGDE SPANNING AANKAN

INTERVENTIES: HET MENTALISEREN VAN DE OVERDRACHT VALIDEER DE ERVARING EXPLOREER IN DE ACTUELE SITUATIE AANVAARD EN ONDERZOEK DE ENACTMENTS, DE BIJDRAGE VAN JEZELF ALS THERAPEUT WERK SAMEN MET DE CLIËNT OM TE BEGRIJPEN WAT ER IN JULLIE INTERACTIE GEBEURT BIED, ZO NODIG, EEN ALTERNATIEVE ZIENSWIJZE AAN LET OP DE REACTIE VAN DE CLIËNT ONDERZOEK DE REACTIE VAN DE CLIËNT

Vragen?

Bedankt voor jullie aandacht!