Onderzoekend leren Michiel Doorman & Ad Mooldijk Fisme | Universiteit Utrecht Ecent conferentie 12 mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Edushock leerfestival
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
NLT modules en excellentiebevordering
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Met de Kennisbasis in zee!
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
CLIL-didactiek voor Duits
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Module 6; didactisch handelen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Michiel Doorman & Ad Mooldijk Fisme | Universiteit Utrecht Ecent conferentie 12 mei 2011

Programma Welkom Onderzoekend leren / onderzoekende houding Primas en asking questions De appelles Vragen stellen praktisch De module “asking questions” Afsluiting en korte vragenlijst

Onderzoekende houding wetenschappers Willen weten Willen bekritiseren Willen delen Willen begrijpen Willen bereiken Willen innoveren (2009 R. van de Rijst) (voortg) Onderwijs 1.Nieuwsgierigheid 2.Kritisch 3.Willen delen (2009 T. van der Valk)

1. nieuwsgierigheid Dicht bij de leerling (verwonderen, niet bewonderen) Willen weten (motivatie) Durven vragen

2. Kritische houding Durven vragen stellen Durven twijfelen Discussie / medeleerling / docent Toetsen van je idee –Theorie nodig en die kunnen gebruiken –Kennis van experimenteren nodig

3. delen De taal kennen Discussie van ideeën Presenteren Plan, Verslag Poster …

Hoe delen van kennis en ideeën a.Stellingen met keuze en onderbouwing b.Conceptmap bespreken op correctheid en keuzes beargumenteren c.Leerling-exp wat deels ontbrekend is verbeteren en argumenten onderbouwen d.Conceptcartoons met tegenstrijdige argumenten

a. Stellingen met keuze en onderbouwing 1. veel zon laat een plant meer groeien 2.Als de temperatuur twee maal zo hoog is, verloopt een reactie twee maal zo snel. 3.De zon draait om de aarde 4.Een blik met een slangetje eraan waar water uit loopt. Naarmate het slangetje langer is, is de uitstroomsnelheid kleiner.

dichtheid temperatuur T>, ρ< massa volume b. concept map Afmaken discussiëren over de map, klopt het, wat mist, wat is te veel, wat moet bij pijlen? bedenken hoe je de relaties bewijst / falsifieert kleur

d. conceptcartoon

Discussie a.Strijdige theorieën met verklaringen. Verder bewijsstellingen, dan onderbouwen van theorie b.Betoog opzetten c.Voorspèl, neem waar en leg uit (beker met muntje) d.Experiment ontwerpen (peer feedback, JCUmodule) e.“bewijzen”

a. tegenstrijdige theorieën theorie 1: licht gaat vanuit onze ogen naar voorwerpen en laat ons deze zo zien Theorie 2: Lichtstralen komen van een lichtbron en reflecteren via voorwerpen in onze ogen en zo kunnen we ze zien Licht plant zich in rechte lijnen voort we kunnen ‘s nachts zien al is er geen zon Een zonnebril is er om onze ogen te beschermen als er geen licht is kunnen we niets zien we staren naar mensen, kijken ze vernietigend aan en kunnen iemands blik vangen Je moet ergens naar kijken om het te zien

c. Munt in kopje

Onderzoeksgemeenschap Peer feedback (betrouwbaarheid, validiteit, belang samenleving…) Deelexperimenten als deel van groter experiment, met klassendiscussie over welke conclusie te trekken valt. (allemaal een andere grootte voorwerp m en V bepalen) Deelname aan globale netwerken (via www: bijv. (HiSPARC), Science across the world) JCU

Onderzoekend leren In Europa aandacht voor Inquiry based learning onder invloed van:  PISA  European Reference Framework KEY COMPETENCES FOR LIFELONG LEARNING, 2006

8 key competences 1.Communication in the mother tongue 2.Communication in foreign languages 3.Mathematical competence and basic competences in Science and Technology 4.Digital competence 5.Learning to learn 6.Social and civic competences 7.Sense of initiative and entrepreneurship 8.Cultural awareness and expression

De lespraktijk in de EU Rocard-Report (2007) Onderscheid tussen (1) teacher-centered, transmission approach en (2) inductive, student-centered, collaborative approach, referred to as inquiry- based education De huidige samenleving vraagt vaardigheden als onderzoekend leren, probleem oplossen, in groepen werken, creativiteit, onderzoeksattitude, … (8 key competences) Problemen:  De dagelijkse lespraktijk (teacher centered) verandert nauwelijks en is vooral gericht op basiskennis en -vaardigheden  Het aantal beta-studenten daalt Gevolg: EU programma in Science in Society (fp7)

PRIMAS PRomoting Inquiry in Mathematics and Science education Doel: a widespread uptake of inquiry-based learning in day-to-day mathematics and science lessons Life time: 01/2010 – 12/2013

28 key players from 14 institutions

What is IBL?

Onderzoekend leren Perspectieven:  Doelen  Rol van docent en leerlingen (klascultuur; attitude)  Leeromgeving (lesmateriaal; …)

Onderzoekend leren Using assessment to promote learning Exploring situations and formulating problems Organising student-led inquiry Planning investigations and using mathematical representations Helping students to tackle unstructured problems Systematically collecting, documenting and analysing data Promoting concept development through inquiry Interpreting and evaluating findings Asking questions Communicating results and reflecting Creating and managing classroom interaction Supporting collaborative work Issues for teachersProcesses of inquiry

Primas Vijf modules voor (na)scholing van docenten: 1.Student-led Inquiry 2.Tackling Unstructured Problems 3.Learning Concepts Through IBL 4.Asking Questions that Promote Reasoning 5.Students Working Collaboratively

Iedere module Handleiding met concrete opdrachten voor bijeenkomsten en een huiswerkopdracht ( geef een les waarin... ) Handouts voor (student-)docenten Video, software, lesbrieven, …

2. Tackling Unstructured Problems

5. Students Working Collaboratively

Module 4: Vragen stellen Filmpje: de appelles Welk soort vragen stelt de docent? Welke vragen stimuleren een onderzoekende houding?

Hand-out 3: Vijf regels voor het stellen van vragen 1.Plan het stellen van vragen die het denken en redeneren stimuleren 2.Stel vragen op manieren waarbij iedereen betrokken wordt 3.Geef leerlingen tijd om na te denken 4.Vermijd het geven van een waardeoordeel op de reacties van leerlingen 5.Doorvragen, stimuleer dieper nadenken en scherper articuleren

Opdracht: Lesplan aanpassen Praktisch onderzoek: Vallen, modellen en slim zijn (JCU) Hand-out 5 en 6: Het plannen van goede vragen Bekijk de lesplanning Hoe bevordert deze een onderzoekende houding? Pas de lesplanning aan Waar zou je welke vragen kunnen stellen om het denken bij de leerlingen (nog) sterker te bevorderen?

Opbouw van de module Opdracht A: Reflecteren op de vragen die we stellen Opdracht B: Welke vragen stimuleren een onderzoekende houding? Opdracht C: Observeer en analyseer een les Opdracht D: Maak een les, geef de les en reflecteer op de uitkomst ( eventueel de les over “vallen” ) Opdracht E: Los een probleem al "hardop denkend" op

Is dit bruikbaar? Bekijk de module en de handout voor docenten Wat vind je ervan? Is het bruikbaar?