Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Taal en rekenen in beweging!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
wiskunde in vernieuwd vmbo
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
NU ENGELS.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Informatie avond 15 oktober 2015 Fioretti College.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Een project met deze 3 dimensies … … in opbouw Hans van Oers – projectmanager Wiel Wijnen – onderwijskundige invulling Hans van Oers – projectmanager.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Kennismakingsavond brugklas 2B 2018 – 2019
Transcript van de presentatie:

Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker

Volkskrant, 14 oktober 2011 China drijft rijk en arm Europa uit elkaar

16,7 miljoen 4,3 miljoen

Onderwerpen 1.Rekenpiloot 2.Twee opgaven 3.Methodes mbo 4.Instructiekaarten 5.Vooruitblik

REKENPILOOT deel 1

Rekenpiloot Landelijk: ‘rekenen in andere vakken’ Rondje langs de scholen – College Vos – Geuzen College – Albeda Kok – Albeda Kappen

Rekenen in andere vakken Gezamenlijke verantwoordelijkheid In eigen vakken zit al rekenen In CSPE en examenprogramma zit rekenen Project FI/SLO/APS

De rekendocenten Alle docenten Zijn vakvaardig – op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) over rekenen Ondersteunen collega’s Herkennen en gebruiken de aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Benoemen het rekenen in wanneer dat in de les voorkomt Weten iets over de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts

Analyse

College Vos Eigen traject w.b. rekenen

College Vos (Naomi Veldhoven, Aad van Rutten) 14 praktijk docenten 4 wiskunde docenten Geen wielen opnieuw uitvinden Niet te veel tijd steken in zoeken naar goed materiaal Inventariseren

Aanwezig: docenten beroepspraktijk en wiskunde ICT - 2 SDV - 2 Techniek - 4 Z&W - 3 Econ - 2 Wiskunde – 4

in groepjes van 4 gebrainstormd

Artikel wiskrant Hoe moet je rekenen in vmbo (onder- en bovenbouw) vormgeven? Is alleen de wiskunde-sectie verantwoordelijk? Moet er apart personeel worden aangetrokken? Is extra materiaal nodig? Waaruit bestaat de voorbereiding op de verplichte rekentoets? Jonker, V., & Wijers, M. (2011). Rekenen in het vmbo. De aanpak van College Vos. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor wiskundeonderwijs, 31(1).

Geuzen College Plan van aanpak Rekenbeleid De werkgroep rekenen wordt expertgroep voor andere collega’s Participatie in project ‘Rekenen in andere vakken’ Praktische ondersteuning/scholingssessies van docenten – Met dyscalculie naar het examen (13 okt 2011)

ROC Albeda Kappen Kok Cursus rekencoach: 16 docenten Rekencentrum

TWEE OPGAVEN deel 2

Opgave 1 Een school krijgt van een bedrijf een orderbevestiging van de bestelling van eenjarig pootgoed

Opgave 2 Toegangsprijs discotheek. In 2010 was de prijs € 9,-. In 2011 is de prijs met € 1,50 gestegen. Met hoeveel procent is de prijs gestegen?

METHODES REKENEN deel 3

methodegebruik Sectorspecifieke methode: Rekenen in de …… Ondersteunend materiaal Oefenmateriaal Rekenmethode(s) Eventueel: aanvullend materiaal

rekenmethoden

Scoor je methode op sterke en zwakke punten wissel uit in methodegroepjes kom tot een lijst

Methodes vmbo Wiskunde methodes Sommige uitgeverijen zoeken naar een nieuwe aanpak voor vmbo

Inventarisatie – Benadering van de doelgroep – Contextgebruik – Afgestemd op examinering – Feedback – Uitleg – Volgsysteem

INSTRUCTIEKAARTEN deel 4

Instructiekaarten Kaarten voor docenten Didactische uitleg Modelgebruik Zullen wij deze gezamenlijk ontwikkelen?

TOT SLOT deel 5

Werkgroepen : thema’s Methodegebruik / eigen materiaal Toetsing ERWD voor mbo en vo

Bronnen (verplichte rekentoets) (doorlopende leerlijn)

vragen