Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker
Volkskrant, 14 oktober 2011 China drijft rijk en arm Europa uit elkaar
16,7 miljoen 4,3 miljoen
Onderwerpen 1.Rekenpiloot 2.Twee opgaven 3.Methodes mbo 4.Instructiekaarten 5.Vooruitblik
REKENPILOOT deel 1
Rekenpiloot Landelijk: ‘rekenen in andere vakken’ Rondje langs de scholen – College Vos – Geuzen College – Albeda Kok – Albeda Kappen
Rekenen in andere vakken Gezamenlijke verantwoordelijkheid In eigen vakken zit al rekenen In CSPE en examenprogramma zit rekenen Project FI/SLO/APS
De rekendocenten Alle docenten Zijn vakvaardig – op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) over rekenen Ondersteunen collega’s Herkennen en gebruiken de aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Benoemen het rekenen in wanneer dat in de les voorkomt Weten iets over de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts
Analyse
College Vos Eigen traject w.b. rekenen
College Vos (Naomi Veldhoven, Aad van Rutten) 14 praktijk docenten 4 wiskunde docenten Geen wielen opnieuw uitvinden Niet te veel tijd steken in zoeken naar goed materiaal Inventariseren
Aanwezig: docenten beroepspraktijk en wiskunde ICT - 2 SDV - 2 Techniek - 4 Z&W - 3 Econ - 2 Wiskunde – 4
in groepjes van 4 gebrainstormd
Artikel wiskrant Hoe moet je rekenen in vmbo (onder- en bovenbouw) vormgeven? Is alleen de wiskunde-sectie verantwoordelijk? Moet er apart personeel worden aangetrokken? Is extra materiaal nodig? Waaruit bestaat de voorbereiding op de verplichte rekentoets? Jonker, V., & Wijers, M. (2011). Rekenen in het vmbo. De aanpak van College Vos. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor wiskundeonderwijs, 31(1).
Geuzen College Plan van aanpak Rekenbeleid De werkgroep rekenen wordt expertgroep voor andere collega’s Participatie in project ‘Rekenen in andere vakken’ Praktische ondersteuning/scholingssessies van docenten – Met dyscalculie naar het examen (13 okt 2011)
ROC Albeda Kappen Kok Cursus rekencoach: 16 docenten Rekencentrum
TWEE OPGAVEN deel 2
Opgave 1 Een school krijgt van een bedrijf een orderbevestiging van de bestelling van eenjarig pootgoed
Opgave 2 Toegangsprijs discotheek. In 2010 was de prijs € 9,-. In 2011 is de prijs met € 1,50 gestegen. Met hoeveel procent is de prijs gestegen?
METHODES REKENEN deel 3
methodegebruik Sectorspecifieke methode: Rekenen in de …… Ondersteunend materiaal Oefenmateriaal Rekenmethode(s) Eventueel: aanvullend materiaal
rekenmethoden
Scoor je methode op sterke en zwakke punten wissel uit in methodegroepjes kom tot een lijst
Methodes vmbo Wiskunde methodes Sommige uitgeverijen zoeken naar een nieuwe aanpak voor vmbo
Inventarisatie – Benadering van de doelgroep – Contextgebruik – Afgestemd op examinering – Feedback – Uitleg – Volgsysteem
INSTRUCTIEKAARTEN deel 4
Instructiekaarten Kaarten voor docenten Didactische uitleg Modelgebruik Zullen wij deze gezamenlijk ontwikkelen?
TOT SLOT deel 5
Werkgroepen : thema’s Methodegebruik / eigen materiaal Toetsing ERWD voor mbo en vo
Bronnen (verplichte rekentoets) (doorlopende leerlijn)
vragen