Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Tangena & Van kan,© 2009 Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde) Ir. Joep Van kan (Europees octrooigemachtigde) Drs. Ferdi Beuting.
1 Lifelong Learning Programme GRUNDTVIG Multilateral project INTEGRA Integratie kit voor Migranten – Basis taalvaardigheden om te kunnen omgaan met financiële.
Bedrijfspresentatie Promavise
Business Economics Handels –en financiële technieken
Koopwoning...  (het is niet zo moeilijk…). huiswerk  pak agenda en noteer bij ma 19 januri 5e lesuur:  leren tb 72 tm 77 maken 3.21 tm 3.23 wb 129.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Mamut Prospect Reseller Meeting 7 Juni 2006 Dave KroderStig Å. Gare Andresen Kurt SwakhovenMenno Misset Mirjam HaenenDirk Lammering.
4 P´s en 3 R-en MK01.
BESCHERMING VAN INNOVATIES
Sanne van der Palen – Yoshi Denis – Aïcha Cardoen
‘K LEG MIJN LEVEN IN UW HANDEN (Herman Boon)
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Infosessie intellectuele rechten Maandag 19 november 2012 Bescherming van software en computersystemen.
Infosessie intellectuele rechten Donderdag 15 november 2012 Bescherming van materiaalonderzoek.
Infosessie intellectuele rechten Dinsdag 20 november 2012 Bescherming van biomedisch onderzoek.
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Overeenkomst.
International Business Adviser
[Productnaam] Marketingplan
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Commercieel beleid en recht
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Detailhandelsmarketing
MARKETINGMIX.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Marketing 5 havo.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?
UKB symposium 16 mei 2002: Reclaiming Academic Output Auteursrechtelijke aspecten Auteursrechtelijke aspecten m.b.t. de beschikbaarheid van de Nederlandse.
Intellectuele Eigendommen (IE)
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Aankoop en distributie P.P.-opdracht TEAM Lukas Vandecruys Maxim Oeyen
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
Overview of IP Law and Administration in Suriname.
Lezing VNHI “Problemen in de winkelstraat” 12 mei 2016.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Goederenverkoop Makkelijk en snel geld verdienen kan door goederen te verkopen. Het kan altijd en overal: op de markt, maar ook in een webshop. Er is.
Succesvol licentiëren PatentMatch 2017
Marketingplan [Productnaam]
Financiële rechtmatigheid
Voeg hier een foto van het product in
Een product of dienst verkopen
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Presentatie bedrijfsplan
De weg van idee naar product of dienst
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Verkoopt en handelt verkoop af
Voeg hier een foto van het product in
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom

Bescherming van Intellectuele Eigendom Door middel van verschillende intellectuele eigendoms rechten Bureau Intellectuele Eigendom Ministerie van Handel en Industrie

Verschillende manieren van commercialiseren COMMERCIALIZATION PRODUCE IN HOUSE IP ASSIGNMENTTRANSFERLicenseJoint ventureFranchising Material transfer agreement

Verkoop of licentie van IE? Verkoop van IE Verkoop: eigendomsrechten van de ‘Intellectuele Eigendom’ gaan over van verkoper naar koper tegen een vastgestelde prijs. Licentie Een licentie biedt je de mogelijkheid om de eigendom van je IE in handen te houden, terwijl je iemand anders toestemming geeft om jou creatie te gebruiken, vervaardigen, op de markt brengen, verkopen of te distribueren.In ruil voor deze rechten betaald de andere partij je.

Licentie overeenkomst Belangrijke vragen: Hoe genereer je (financieel) voordeel uit jou idee? Hoe wil je gaan commerciliseren? Binnenshuis of met een partner? Moet je het product vervaardigen, op de markt brengen (marketing) of verkopen?

Licentie overeenkomst Wil je Internationaal gaan? Hoe behaal ik het meest voordeel? Moet ik mijn product eerst lanceren in Suriname of benader ik de Surinaamse markt en de buitenlandse markt tegelijkertijd? Beschik ik over de productie en distributie middelen om te leveren aan de Surinaamse en de buitenlandse markt? Beschik ik over een marketing en promotie network om succesvol te commercialiseren in andere landen? Beschik ik over de capaciteit om succesvol te commercialiseren buiten Suriname?

Wat kunt u in licentie geven? Geregistreerde IE -octrooi (patents) -modellen -merken -designs Niet geregistreerde IE -auteursrechten (copyright) -niet geregistreerde merken -niet geregistreerde designs Soft IP -Know-how -Trade secrets -Confidential information

Maak eerst uw huiswerk, voordat u stappen onderneemt ! Informatie over licentie gever /licentie houder Informatie over de relevante technologie Informatie over juridische status Informatie over de business environment

Aandachts punten in het contract Neem expliciet op dat het lecentie contract NIET inhoud de overgang of de verkoop van het recht om het merk of patent te registreren. Vermeld de voorwaarden: – Onderscheidende kenmerken: reclame campagne, producten en diensten – Gepatenteerde kennis Constante monitoring van de licentie nemer om zeker te zijn van de naleving van hetgeen is overeengekomen. – Externe audits

Optimaal gebruik maken van IE informatie Website van de WIPO: Patents: Designs: WIPO – Global Design Database OHIM – Designview Trademarks: WIPO: Global Brand Database European Union Intellectual Property Office euipo.europa.eu (uploaden van afbeeldingen mogelijk): E-search plus

Hartelijk Dank! Bronvermelding: WIPO Presentatie mw. Alexandra Mayer