Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overleven in de prehistorie
Advertisements

Samenleving en cultuur
H3 Industralisatie en Ismen.
Historische helden Edward Jenner werd geboren in 1749 in Engeland. Als kind hield Edward al van wetenschap en natuur. Hij bracht uren door aan de oevers.
Beelden storm.
Milieuproblemen in Nederland
Gelijkheid voor iedereen
Gemaakt door:Tijn Schreuder
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Tijdvak: Steden en Staten
De Industriële Revolutie
Industriële revolutie
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
Kijk je op Wereldschaal naar Europa, dan is Europa rijk! Echter binnen Europa zijn er grote verschillen. Bijv. Londen en Albanie.
Het socialisme Paragraaf 7..
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
de tijd van burgers en stoommachines
Leven in een industriestad
DE MIDDELEEUWSE STAD.
4.2 de sociale kwestie..
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Industriële Revolutie
3 Industrialisatie en Ismen
Tijd van burgers en stoommachines,
Herinneringskamp Westerbork
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO B/K Mens & maatschappij
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
‘Mixed up piles’.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
H9.1 De Industriële revolutie
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Revoluties in Europa. Doelen van dit blok Je leert waarom het Franse volk in 1789 in opstand kwam. Je leert hoe de bestorming van Bastille verliep. Je.
Revoluties in Europa.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Milieuvervuiling,
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Industrie en samenleving
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§3.1 Industrie en samenleving
§2.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Revoluties in Europa

Les 3 Naar de fabriek

Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine vervulde in IR Je kunt uitleggen waarom mensen tijdens de IR veel mensen van het platteland naar de steden trokken.

Instructie Frankrijk -> Franse Revolutie Engeland -> Industriële revolutie Industriële revolutie -> er werden machine uitgevonden en fabrieken gebouwd

Rode striemen Werktijd soms van uur tot uur Weinig tijd om te eten ontbijt (15 min), avondeten (30 min), drinken (15 min) Soms bleef daar niets van over -> machines schoonmaken. Kinderen werden geslagen Door de opzichter geslagen -> rode striemen Dit gebeurde allemaal zo’n 250 jaar geleden in een fabriek in Engeland.

Van stoom tot machine > stoommachine door James Watt Gebruikte stoom van kokend water om energie op te wekken. Zo kon je in de fabriek machines laten werken Stoommachine is erg belangrijk geweest! Natuurlijke kracht om energie op te wekken. Ze gebruikten de wind of paarden. Stoommachine -> overal en altijd energie op wekken.

Van stoom tot stoommachine 19 e eeuw ->Stoommachine belangrijkste bron van energie. Textielmachines -> stoom werden aangedreven Stoomlocomotief -> spoorwegen Rivieren en zeeën> stoomschepen

Gevolgen stoommachine Aanleg spoorwegen -> veel ijzer nodig Er kwamen ijzermijnen IJzererts bewerkt in ijzergieterijen Er kwamen meer ijzergieterijen Opwekking van stoom was steenkool nodig Dus meer steenkoolfabrieken

Nog meer uitvinders…..? Machines om snel garen te spinnen ( zo konden er snel wollen en katoenen stoffen worden geweefd. Dingen konden dus goedkoper gemaakt worden -> minder mankracht nodig Ook in andere EU-landen vond dit plaats Engeland was het 1 e land dat industrialiseerde 19 e eeuw: Engeland belangrijkste land met de meeste industrie en handel.

Het leven voor revolutie De revolutie in het begin afschuwelijk voor de mensen Eerder werkten ze in de landbouw en verdienden wat extra bij door daarnaast aan het spinnenwiel te werken. Opkomst textielindustrie ging dat niet meer. Gevolg: mensen werden armer 18 e eeuw: grond Engeland herverdeeld. Arme boeren kregen kleine stukjes -> konden ze niet van leven.

Naar de stad… Boerengezinnen trokken naar de steden Werken -> fabrieken en mijnen Ze bleven arm Iedereen (ook kinderen) moesten helpen om maar een beetje loon bij elkaar te krijgen. Veel mensen die werk zochten -> fabrieken hadden arbeidskrachten voor het uitzoeken Ze betaalden hongerlonen Ze moesten lang werken Protesterende mensen als je ziek was of meer wilde verdienen, raakt je je baan kwijt. De fabrikant kon toch genoeg mensen krijgen

De hele familie in een kamer.. Woonsituatie veranderde ook > Londen de enigste grote stad > meer fabriekssteden bijgekomen vb. Manchester en Liverpool. Bevolking gegroeid > 5,5 miljoen naar > 18 miljoen Arbeiders -> kleine huisjes, 1 familie -> 1 kamer Leven in steden -> vies door de rook en stank van de fabrieken. Open riolen -> veel besmettelijk ziektes

Leefsituatie arbeiders Veel kinderen stierven Niemand werd oud. In de loop van de 19 e eeuw werd het beter Regering ging zich ermee bemoeien Kinderarbeid werd verboden Mannen en vrouwen: werkten niet meer zolang Ze kregen meer loon. Stad -> ondergrondse riolen en waterleidingen Minder besmettelijke ziektes -> groei bevolking Betere huizen gebouwd Ziekenhuis, scholen en parken kwamen er. Mensen gingen profiteren van de industriële revolutie.

Werkblad maken Samenwerken in tweetallen. Samen tot een antwoord komen.

Nabespreken Werkblad nabespreken

Tijdlijn vragen Van wanneer tot wanneer loopt de industriële revolutie? Hoeveel jaar geleden begon de industriële revolutie? 250 jaar geleden Zou Napoleon op de hoogte kunnen zijn geweest van het bestaan van stoommachines? Ja, hij leefde in dezelfde tijd als James Watt

Evaluatie Wat hebben geleerd? Hoe is het samenwerken gegaan?