L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Advertisements

Lean in de gezondheidszorg
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
Communicatie en draagvlak
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
LEAN DISTRIBUTION Waar komt LEAN vandaan? Wat is LEAN?
Een continue verbeterende dienstverlening
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Lean Procesanalyse Bijzonder Comité Sociale Dienst
De kracht van GAC Business Solutions
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
© de vries business consultancy, 2008
Normen en Waarden Sneldiagnose Expertise Centrum januari 2013.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
5S in Velsen.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Dr. Wim Verhoeven, huisarts V AST DOSSIERHOUDENDE PRAKTIJK.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Verpleegkundig redeneren
Workshop Lean is logisch!
Processen.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Partners For Preventive Risk Management. Partners for Preventive Risk Management In een werkomgeving waarin geen enkele werknemer zich van iets of iemand.
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
Krimp als motor voor beweging
Procesverbetering in de Zorg
Verspillingen in de processen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Dagstart Quick Reference Card
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Fouten en alledaags leiderschap
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Duurzame inzetbaarheid
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
Patiëntenparticipatie
Duurzame inzetbaarheid
Vast dossierhoudende praktijk
Methoden om te werken aan continue verbetering
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Kaizen Quick Reference Card
Vast dossierhoudende praktijk
5 valkuilen & Tips.
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Logistieke kwaliteitsprocessen
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016

P ROGRAMMA Probleemstelling. Waar staat LEAN voor? Basisprincipes. Verspillingen Praktische tools, LEAN in de praktijk.

P ROBLEEMSTELLING Tijdens de wekelijkse vergadering van de huisartsen in de praktijken in de HOED komt het volgende probleem naar voren; “Tijdens de maandagochtend is het altijd zo enorm druk aan de telefoon voor de assistentes, tussen 8 en 10. Het voelt altijd als rennen en vliegen rond die tijd.” Wat is nou de oplossing voor dit probleem?

W AAR STAAT LEAN VOOR ? Vanuit Japan, eerst een tapijtfabriek, later Toyota. Systemische aanpak van procesanalyse en verbetering van: Productie. Veiligheid. Kwaliteit. Betrouwbaarheid. Verbetering door middel van verwijderen van ballast in een proces met als zijn eigen gedetailleerde stappen. Geïnitieerd vanuit (ervaren) knelpunten.

B ASISPRINCIPES 1. Zet de klant op 1. Beoordeel processen vanuit activiteiten; Toegevoegde waarde voor de patient. Geen toegevoegde waarde voor de patient, maar noodzakelijk voor het functioneren. Geen toegevoegde waarde voor de patient of het functioneren in de praktijk

B ASISPRINCIPES 2. Maak een waardestroom. Het gehele proces wordt in stappen uitgeschreven en per stap wordt er een ‘waarde voor de patient’ toegekend. Zo veel mogelijk verwijderen van negatief gewaardeerde elementen.

B ASISPRINCIPES 3. Creëer flow. Zorg dat een proces niet met omwegen verloopt. Aansluiten van processen. (bv. noodzaak tot aanvullend onderzoek na een consult)

B ASISPRINCIPES 4. Ga uit van reactief handelen. Er wordt pas gehandeld wanneer er een vraag ontstaat. Voorkomen van overmaat aan handelingen, maar ook van bijvoorbeeld voorraad.

B ASISPRINCIPES 5. Streef naar perfectie. LEAN werken is een doorlopend proces, waarin de neiging tot verbetering niet stopt. Breedgedragen commitment.

B ASISPRINCIPES 1. Zet de klant op Maak een waardestroom. 3. Creëer flow. 4. Ga uit van reactief handelen. 5. Streef naar perfectie.

V ERSPILLINGEN Vanuit het LEAN werken 8 basis verspillingen. Eigen blinde vlek. Meekijken van een kritische collega. Openstaan voor en waarderen van die kritische blik.

V ERSPILLINGEN 1. Voorraad. (kapitaal, tijdsrovend, houdbaarheid). 2. Wachten. (telefoon, wachtkamer, tijdens consult, etc). 3. Herbewerken. (zelfde activiteiten, zoals uitslagen bespreken). 4. Controles. (elkaars handelingen, blind vertrouwen in elkaars expertise). 5. Defecten. (ICT, HIS/KIS, verkeerde medicatie). 6. Beweging. (looplijnen patienten, naar de voorraad moeten tijdens een consult). 7. Overprocessing. (teveel controle momenten voor patienten). 8. Onbenutte kennis en creativiteit. (vaak lopen de assistentes aan tegen suboptimale processen).

P RAKTISCHE TOOLS, LEAN IN DE PRAKTIJK Voorwaarden voor LEAN werken in de eigen praktijk: Iedereen in een praktijk moet knelpunten kunnen ervaren. Leidinggevende moeten in woord en daad achter het implementeren van LEAN staan. Alle medewerkers moeten begrijpen wat LEAN werken inhoudt (geen brandjes blussen, maar brandjes voorkomen). De implementatie moet initieel klein worden ingezet, ‘laag hangend fruit’. Bewustwording van het niet bestaan van een einddatum, continu proces.

P RAKTISCHE TOOLS, LEAN IN DE PRAKTIJK Problemen; “De praktijk maakt een rommelige en onrustige indruk”. “De behandelkamer is 1 grote choas, alles door elkaar en soms waren sommige instrumentaria niet aanwezig”. “Het vinden van formulieren in een willekeurige spreekuur kamer is een tijdrovende bezigheid”. Kortom; inefficiëntie en onprofessionaliteit (verspillingen), met tot gevolg ergernis van werknemers en patiënten.

P RAKTISCHE TOOLS, LEAN IN DE PRAKTIJK Aanpakken verspillingen en knelpunten via de 5S methode. Scheiden. Schikken. Schoonmaken. Standaardiseren. Standhouden. 5S werkplekmanagement in de basis van LEAN werken.

P RAKTISCHE TOOLS, LEAN IN DE PRAKTIJK Scheiden: Inventariseren en beoordelen (bv. Instrumentaria, kantoorartikelen, formulieren, etc). Schikken en standaardiseren: Materiaal een nieuwe, vaste plek. Standaard over de kamers. Schoonmaken: Bijhouden van het opgeruimd en netjes houden. Elkaar aanspreken. Standhouden: Vuurtje aan blijven wakker door borging ( terug laten komen in bijvoorbeeld vergaderingen). Input van nieuwe knelpunten.

S AMENVATTING LEAN werken betekent procesanalyse, n.a.v. ervaren knelpunten. Waardeer het proces n.a.v. de toegevoegde waarde van elke stap. Loos verspillingen. LEAN werken begint met werkplekmanagement; 5S- methodiek. Zorgt voor breed draagvlak en borging. Continu proces.

O MSCHRIJVING STAGE BELEID & BEHEER Bezoek praktijk U. Schultz; Huisarts in Deurne, eerste ‘LEAN’-praktijk in Nederland.

L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016