Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Over consumenten, gedrag en marketing
Marketing voor verkeerskunde
Optimaliseren van het assortiment
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Wat is interactieve marketing?
Customer service en planvorming
PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
H13 Productbeleid Kwaliteit in ogen afnemers:
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Business Marketing Sabine Vermuyten
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Marketing .
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Prijszetting
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Marketing 5 havo.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
What will you do to change the
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Marketing Week 2 Les 1 (maandag 4 december 2017)
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
AFDELING 2 marketingbeleid.
Verkoopt en handelt verkoop af
GfK Supermarktkengetallen
Customer service & Relatiemanagement
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Dienstenmarketing Week 3

Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?  Het managen van de basiskenmerken Hoofdstuk 1 & 2 2Strategische besluitvorming  Het analyseren van de omgeving  Strategie en organisatie, strategiemodellen  De klant Hoofdstuk 3, 4.1 t/m & 6 3De marketingmix  Product  Prijs  Plaats Hoofdstuk 9, 11 & 12 4De marketingmix (vervolg)  Personeel  Promotie  Kwaliteit  Relaties en relatiemanagement Hoofdstuk 5, 7, 8 & 13

Marketingmix  Product  Plaats  Prijs  Personeel  Promotie  Doelstelling  Strategieën / beslissingen

Product

Product = dienst + dienstverleningsproces Product = serviceconcept → omvat de gehele presentatie van het dienstenpakket (eventueel in combinatie met een fysiek product) in de beleving van de consument

Gebruikersnut → What’s in it for me? Features → eigenschappen (kenmerken) & Benefits → voordelen Product

Doelstelling? Kwaliteit!

Product Strategieën/beslissingen:  Serviceconcept  Bundling/unbundling

Product Strategieën/beslissingen:  Low-cost serviceconcept  Bundling  Positionering  Levenscyclus

IntroductieGroei Volwas- senheid VerzadigingVerval Innovators Early majority Laggards Early adopters Late majority PLC Levenscyclus van diensten

Product Strategieën/beslissingen:  Low-cost serviceconcept  Bundling  Positionering  Levenscyclus  Merk(en)

Top 10 meest waardevolle merken Coca-ColaU.S.A.67,000 miljard dollar 2MicrosoftU.S.A.56,926 miljard dollar 3IBMU.S.A.56,201 miljard dollar 4GEU.S.A.48,907 miljard dollar 5IntelU.S.A.32,319 miljard dollar 6NokiaFinland30,131 miljard dollar 7ToyotaJapan27,941 miljard dollar 8DisneyU.S.A.27,848 miljard dollar 9McDonald'sU.S.A.27,501 miljard dollar 10Mercedes BenzGermany21,795 miljard dollar

Merk  Identificatiefunctie  Zekerheidsfunctie  Symbolische functie  Persoonlijkheid

Merk “Brand equity is the positive differential effect that knowing the brand name has on customer response to the product or service” BE → in hoeverre zijn consumenten bereid meer te betalen voor het merk

| 17 Merk Merken met een grote/ sterke ‘brand equity’ hebben verschillende concurrentie voordelen: –Hoge consumentbewustzijn –Sterke merkloyaliteit –Helpt bij introduceren nieuw product –Minder vatbaar voor prijsconcurrentie

Effect merk op koopproces Pre-consumptie Consumptie Post-consumptie

Dus... “Brand equity relates to the fact that different outcomes result from the marketing of a service (or product) because of its brand name or some other brand element, as compared to outcomes if that same product or service did not have that brand identification.” (Keller, 1998)

Product Strategieën/beslissingen:  Low-cost serviceconcept  Bundling  Positionering  Levenscyclus  Merk(en)  Assortiment

Plaats

Plaats = Distributie Doelstelling? Verkrijgbaarheid!

Participatiegraad Presentieplicht Kapper Vliegreis Reisverzekering per telefoon Winkelen Ziekenhuis Bezoek pretpark Gas, licht, water Bol.com Internetdiensten Telebankieren Psycholoog aan huis SRV-wagen Loodgieter Hovenier Klant reist naar dienstverlener Dienstverlener reist naar klant Niemand reist Hoog Laag Plaats

Distributie → Distributiekanalen -Direct -Indirect (kort,lang) -Multichanneldistributie

Distributiestrategieën  Multisitestrategie  Multiservicestrategie  Multisegmentstrategie  Hybride strategie

Geur Maandag, 29 september Heineken gaat bij de verkoop van bockbier de geur van hout en open haard verspreiden in de supermarkt. Het bierconcern past geurmachines toe in een aantal supermarkten van C1000 en Super de Boer om zo (meer) bockbiertjes te slijten. Naast de krattenwand met bock wordt een apparaat geplaatst dat subtiel de geur van hout en open aard de winkel in blaast. “Je zoekt antwoorden op de vraag hoe je de consument kunt verleiden tot aankoop,'' licht Jurgen Mohr, instore manager Heineken Nederland, toe. “Zintuigen zijn een belangrijk onderdeel van het verleiden.”

Prijs

Prijs = premie/huur/honorarium/tarief Doelstelling? Is afhankelijk van het type dienstenorganisatie!

Prijs → doelstellingen 1.Diensten onderworpen aan overheidsmaatregelen → maatschappelijke/politieke wenselijkheid; continuiteit/overleving 2. Zelfregulerende diensten → overleving; maximalisatie winst of omzet; imago

Prijs → doelstellingen 3. Diensten waarbij het marktmechanisme prijsbepalend is → positioneren dmv prijs; realisatie v.e. gewenste positionering tov de concurrentie; afstemming vraag en aanbod gedurende het jaar

Prijs Mismanagement!

Prijs Generieke prijsstrategieën: Satisfaction-based pricing Relationship-based pricing Efficiency-based pricing (vb. ABC; p.449)

Prijs Gesegmenteerd prijsbeleid Variabelen: Kopersidentificatie Locatie van aankoop Tijdstip van aankoop Kwantiteit Lidmaatschap Bundeling van diensten

Rijksmuseum Zorgverzekering